EvliyaCelebi2
Söz insanın aynasıdır..
- Mesajlar
- 2,218
- Tepkime Puanı
- 2,198
.
Birkaç hafta sonraki 2017 Düsseldorf Karavan Fuarı, Alman Knaus firmasının "devrim" olarak tanınımladığı 4 kişilik normal boyutlarda (!) fakat sadece 650 kg ağırlığında olan "Travelino" adlı, yeni bir çekme karavanının 2 senelik AR-GE dönemi sonunda, seri üretime geçmesine şahitlik edecek.
Belki bu karavan için "devrim" den çok "dönüm noktası" kelimesi daha yerinde olurdu. Çünkü bazı yeni malzemeler ile değişik yeni teknikler söz konusu ama asıl yeni yada dönemeç olarak tanımlanabilecek olan, bugün zaten elimizde olan bütün bu olanakların, ağırlıktan kazanmak amacıyla, sonuna kadar taviz verilmeden beraberce kullanılmış olmaları. Bunun dışında tavizsiz yaklaşılan diğer bir öğe de, gereksiz(?) donanımlardan nihayet vaz geçilmiş olması.
Diğer üreticilerin kanımca artık böyle bir akımı es geçmeleri mümkün değil.
.
.
Beraberce inceliyelim...
Travelino eşdeğer büyüklükteki karavanlardan ~ 1/4 ile 1/3 arası daha hafif !
650 kg olduğu halde 4 kişi için üstelik herşeyiyle normal boyutlarda olması, ruhsatsız kullanılabilmesi, geniş çekiçi araç ve ehliyet yelpazesine cevap vermesine olanak sağlıyor. 4 kişilik bir çekme karavan için yakıt sarfiyatının böylelikle eşdeğerlerinden daha az olması sağlanmış. Bütün bunlar alıcılar için dayanılmaz faktörler, ayrıca modern üretim teknikleri yüzünden öyle farklı bir fiyatının olmaması da cabası olmalı ?
Hepsi olmasa da bazı özellikleri şöyle;
* PoverAxle adıyla Al-ko yapımı torsiyon akslı ve amortisörlü (kırmızı) şasisi için nedense bizim "Teardrop"larımızda bile kullanmaktan çekindiğimiz (A) formu tamamen yeterli görülmüş.
.
.
* Karavan yapımında ilk defa 'FiberFrame' adıyla iskeletli bir yapı kullanılmış. İçi köpüklü cam elyaf olan hafif köşebentleri ultrason tekniği ile yapıştırarak oluşturulan bu iskelet ayni zamanda montajı kolaylaştıracak şekilde tasarlanmış durumda.
.
.
* Yekpare bitirilmiş yeni hafif duvarlar bu iskelete yapıştırılıyor.
* Mobilyalar için ahşap yerine, vidasız ama birbirine geçerek birleştirilen içleri petek yapılı ahşap görünüşlü çeşitli formlarda imalat edilebilen hafif levhalar "Lisocore" ve üst dolap gövdeleri olarak da yine çok hafif ama üretimi kolay sert "Polystrol" malzeme seçilmiş. Yatakların taşıyıcı bölümleri için ise herhangibir bilgiye ulaşamadım. İstisnai olarak bu bölümün ahşap ama oldukça hafif olduğu düşünülebilir ? Airbus, A 380 yapımında hatırlanırsa karbon elyaf ve benzeri mobilya elementleri kullanıyor.
.
.
.
.
* Karavanda duş yok.
* Akü yok.
* Sabit gri su deposu yok . Depo karavanın altında tekerlekli bidon olarak yer almakta.
* Sabit temiz su deposu sadece 20 litre. Ekstra bidon da 20 litre.
Bu son 4 nokta Avrupa'da çekme karavanların kampinglerde konaklama zorunluluğu düşünülürse, kampinglerin yapısı ve pratiği açısından zaten gereksiz durumdaydı. Kampinglerde herkez gelir gelmez hemen elektriğe bağlanıp gri su için karavanının altına tekerlekli deposunu yerleştiriyor, hortumla temiz su bağlantısını yapamazsa bile bidonunu doldurup hazır bekletiyor ve yine herkez hep kampingin duşunu, çoğu zaman bulaşık lavabosunu ve hatta ara sıra ama özellikle sabahları tuvaletini de kullanmıyor mu ?
Hal böyle iken, nihayet "Kral çıplak" denip, safralar atılmış...
Boyut, ağırlık, plan, resim ve diğer bilgiler için Knaus' un sayfasına bakılabilir.
Ayrıca, bütün malzeme ve üretim metodları bilindiği ve 90 yıla yakın zaman aralığında yüzlerce model tecrübesine sahip olunduğu halde, çeşitli firmaların ve onlarca kaliteli personelin 2 senelik AR-GE çalışması ile oluşturduğu prototiplerini de barındıran 39 resimlik ekstra seriye buradan erişebilirsiniz.
Bu karavanın en ilginç yanlarından birisi de üretiminde robotların kullanılması !
Özellikle, Türkiye'li üreticilerimizin, üretimi hayal eden profesyonel girişimci ve amatör yapımcılarımızın ilgisini çekmesi ümidiyle...
Çekme Karavanın Geleceği Hangi Yönde Gelişiyor ?...
Birkaç hafta sonraki 2017 Düsseldorf Karavan Fuarı, Alman Knaus firmasının "devrim" olarak tanınımladığı 4 kişilik normal boyutlarda (!) fakat sadece 650 kg ağırlığında olan "Travelino" adlı, yeni bir çekme karavanının 2 senelik AR-GE dönemi sonunda, seri üretime geçmesine şahitlik edecek.
Belki bu karavan için "devrim" den çok "dönüm noktası" kelimesi daha yerinde olurdu. Çünkü bazı yeni malzemeler ile değişik yeni teknikler söz konusu ama asıl yeni yada dönemeç olarak tanımlanabilecek olan, bugün zaten elimizde olan bütün bu olanakların, ağırlıktan kazanmak amacıyla, sonuna kadar taviz verilmeden beraberce kullanılmış olmaları. Bunun dışında tavizsiz yaklaşılan diğer bir öğe de, gereksiz(?) donanımlardan nihayet vaz geçilmiş olması.
Diğer üreticilerin kanımca artık böyle bir akımı es geçmeleri mümkün değil.
.
.
Beraberce inceliyelim...
Travelino eşdeğer büyüklükteki karavanlardan ~ 1/4 ile 1/3 arası daha hafif !
650 kg olduğu halde 4 kişi için üstelik herşeyiyle normal boyutlarda olması, ruhsatsız kullanılabilmesi, geniş çekiçi araç ve ehliyet yelpazesine cevap vermesine olanak sağlıyor. 4 kişilik bir çekme karavan için yakıt sarfiyatının böylelikle eşdeğerlerinden daha az olması sağlanmış. Bütün bunlar alıcılar için dayanılmaz faktörler, ayrıca modern üretim teknikleri yüzünden öyle farklı bir fiyatının olmaması da cabası olmalı ?
Hepsi olmasa da bazı özellikleri şöyle;
* PoverAxle adıyla Al-ko yapımı torsiyon akslı ve amortisörlü (kırmızı) şasisi için nedense bizim "Teardrop"larımızda bile kullanmaktan çekindiğimiz (A) formu tamamen yeterli görülmüş.
.
.
* Karavan yapımında ilk defa 'FiberFrame' adıyla iskeletli bir yapı kullanılmış. İçi köpüklü cam elyaf olan hafif köşebentleri ultrason tekniği ile yapıştırarak oluşturulan bu iskelet ayni zamanda montajı kolaylaştıracak şekilde tasarlanmış durumda.
.
.
* Yekpare bitirilmiş yeni hafif duvarlar bu iskelete yapıştırılıyor.
* Mobilyalar için ahşap yerine, vidasız ama birbirine geçerek birleştirilen içleri petek yapılı ahşap görünüşlü çeşitli formlarda imalat edilebilen hafif levhalar "Lisocore" ve üst dolap gövdeleri olarak da yine çok hafif ama üretimi kolay sert "Polystrol" malzeme seçilmiş. Yatakların taşıyıcı bölümleri için ise herhangibir bilgiye ulaşamadım. İstisnai olarak bu bölümün ahşap ama oldukça hafif olduğu düşünülebilir ? Airbus, A 380 yapımında hatırlanırsa karbon elyaf ve benzeri mobilya elementleri kullanıyor.
.
.
.
.
* Karavanda duş yok.
* Akü yok.
* Sabit gri su deposu yok . Depo karavanın altında tekerlekli bidon olarak yer almakta.
* Sabit temiz su deposu sadece 20 litre. Ekstra bidon da 20 litre.
Bu son 4 nokta Avrupa'da çekme karavanların kampinglerde konaklama zorunluluğu düşünülürse, kampinglerin yapısı ve pratiği açısından zaten gereksiz durumdaydı. Kampinglerde herkez gelir gelmez hemen elektriğe bağlanıp gri su için karavanının altına tekerlekli deposunu yerleştiriyor, hortumla temiz su bağlantısını yapamazsa bile bidonunu doldurup hazır bekletiyor ve yine herkez hep kampingin duşunu, çoğu zaman bulaşık lavabosunu ve hatta ara sıra ama özellikle sabahları tuvaletini de kullanmıyor mu ?
Hal böyle iken, nihayet "Kral çıplak" denip, safralar atılmış...
Boyut, ağırlık, plan, resim ve diğer bilgiler için Knaus' un sayfasına bakılabilir.
Ayrıca, bütün malzeme ve üretim metodları bilindiği ve 90 yıla yakın zaman aralığında yüzlerce model tecrübesine sahip olunduğu halde, çeşitli firmaların ve onlarca kaliteli personelin 2 senelik AR-GE çalışması ile oluşturduğu prototiplerini de barındıran 39 resimlik ekstra seriye buradan erişebilirsiniz.
Bu karavanın en ilginç yanlarından birisi de üretiminde robotların kullanılması !
Özellikle, Türkiye'li üreticilerimizin, üretimi hayal eden profesyonel girişimci ve amatör yapımcılarımızın ilgisini çekmesi ümidiyle...
Çekme Karavanın Geleceği Hangi Yönde Gelişiyor ?...
Son düzenleme: