Çekme Karavanda Yanlış Ağırlık Dağılımının Tehlikesi

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Akdeniz45 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 11
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 7,949

Etiketler


Video: https://www.youtube.com/watch?v=0Oe8P8Ku854


İyi yüklememiz gerektiğini biliyoruz genel olarak ama iyi yükledik mi gerçekten nasıl emin olabiliriz. Tecrübe mi etmek gerekir illa.

Ağır yükler dingile yakın yerleştirilmeli. Bir de her karavanın etiketinde çeki demirine binmesi gereken yük yazar, genelde 75 kg olarak belirtilir. Bende Ortiz 5.25 Classic modeli var. Onun çeki demiri yükü etiketinde 100 kg olarak belirtilmiş. Bu birinci parametre. Bir de çeken aracın çeki demirine binmesi gereken maksimum yük vardır. Bu ikisinin birbirine uygun olması gerekir. Yani 75 kg çeki demiri ağırlığı belirtilen araca siz daha ağır yük bindirirseniz, hele de araç önden çekişli ise güvenli bir sürüş yapamazsınız. Yokuşlarda durduğunuzda kalkış yaparken aracınızın önü gezmeye başlar. Tecrübeyle sabittir :smiley:

Deneyim kazanıncaya kadar en güzeli benim acemi iken, deneyimli karavancılardan öğrendiğim tartı metodu. Karavanınızı yüklediniz ve yola çıkmaya hazırsınız. Karavanınızda bir tartı bulundurun. Karavanı araca takmadan önce denge tekerleğini tartıya yerleştirin ve tartın. Karavanın etiketinde yazan ağırlığı tutturmanız gerek. Ağırlık fazla ise yük öndedir. Yükü dengeleyin. Ağırlık etiket değerinden az ise yük arkadadır; o zaman yukarıdaki videoda olan şey mazallah başınıza gelir.
 

Çekme karavan ile seyahat sabır işidir. Her ne kadar yüksüz süratin % 10 düşüğü ile seyahat edilebilir dense de bence asla 80 km üzerine çıkmamak gerek. Her nasılsa kontrolü kaybettiniz diyelim. Ani fren yapmak en kötüsü, ayağınızı gazdan çekip vites küçülterek kontrolü sağlamalısınız.
 



Ağır yükler dingile yakın yerleştirilmeli. Bir de her karavanın etiketinde çeki demirine binmesi gereken yük yazar, genelde 75 kg olarak belirtilir. Bende Ortiz 5.25 Classic modeli var. Onun çeki demiri yükü etiketinde 100 kg olarak belirtilmiş. Bu birinci parametre. Bir de çeken aracın çeki demirine binmesi gereken maksimum yük vardır. Bu ikisinin birbirine uygun olması gerekir. Yani 75 kg çeki demiri ağırlığı belirtilen araca siz daha ağır yük bindirirseniz, hele de araç önden çekişli ise güvenli bir sürüş yapamazsınız. Yokuşlarda durduğunuzda kalkış yaparken aracınızın önü gezmeye başlar. Tecrübeyle sabittir :smiley:

Deneyim kazanıncaya kadar en güzeli benim acemi iken, deneyimli karavancılardan öğrendiğim tartı metodu. Karavanınızı yüklediniz ve yola çıkmaya hazırsınız. Karavanınızda bir tartı bulundurun. Karavanı araca takmadan önce denge tekerleğini tartıya yerleştirin ve tartın. Karavanın etiketinde yazan ağırlığı tutturmanız gerek. Ağırlık fazla ise yük öndedir. Yükü dengeleyin. Ağırlık etiket değerinden az ise yük arkadadır; o zaman yukarıdaki videoda olan şey mazallah başınıza gelir.

Güzel bilgiler teşekkür ederim. Karşılıklı sorular ile daha derin bilgiler geliyor bu forumda.
 

jeep kullanma klavuzunda romork kullanımında yükü çeki demirine yakın yere koyarak başlayın ana ağırlık çeki demirinden tarafta olarak anlatılmış. hatta ön boş iken dingil tarafına yük yüklemeyin diye uyarmıştı yanlış hatırlamıyorsam resimini paylaşırım.

örnek dökümanlarda da benzer anlatım söz konusu.

hemen hemen hepsinde ortak ifade "Tavsiye edilen yük dağılımı, sağ ve sol tarafda eşit olacak şekilde %60 ön %40 arka tarafadır." şeklinde yazıyor
http://www.cektasi.com/images/rehber.pdf

Pino Römork, Römork ve Karavan Üretimi, Çeki Demiri Servisi | NETA Mobil Uydu Sistemleri | Karavan ve Römork Yedek Parça
 

hemen hemen hepsinde ortak ifade "Tavsiye edilen yük dağılımı, sağ ve sol tarafda eşit olacak şekilde %60 ön %40 arka tarafadır." şeklinde yazıyor
------------------------------------------

Bu oran akıl karıştırır.
Bence doğrusu,
aracın kapasitesine bağlı olarak,
çeki demirine 60-100 Kg arası yük bindirme tarzı daha anlaşılır bir ifade.
 

Şuradaki bilimsel çalışmada bu konu da vardı.

Çekme Karavanda Hıza Bağlı Savrulma Hareketinin Dinamikleri

Sonuç olarak daha iyi stabilizasyon için en az karavan yürür ağırlığının %6'sı, ideal olarak ise %8 ila %10 aralığında olmalı diye bir sonuç çıkmıştı.

Yani 1 tonluk ortalama bir karavan topuza en az 60 kilo, tercihen 85-90 kilo basarsa salınımın kontrolden çıkma hızı 65-67 mil yani 105-110 km civarlarına kadar çıkıyor yapılan çalışmaya göre.
 
Son düzenleme:

Merak etmeyin, bizim marangozlarımız göz kararı ağırlık dengesini iyi tutturur çekme karavan imalatında.
Siz de çok eşya yuklemezsiniz olur biter.
 




Başlıktaki faydalı bilgiler teşekkürler. Peki çeki oku ağırlığını tartmanın basit bir yolu var mıdır? Standart bir baskülü çeki oku tekerinin altına koyup tartmak ilk aklıma gelen.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,650
Mesajlar
1,521,650
Kayıtlı Üye Sayımız
166,517
Kaydolan Son Üyemiz
aktifmoda

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

SON KONULAR



Geri
Üst