.
LPG tüpleri neden yatay kullanılmaz ?
Tüplerdeki propan gazının
sıvı haldeki genleşmesi sudan oldukça yüksekdir. Dolu tüplerde her 1 C° sıcaklık için genleşme sonucu 7 bar basınç oluşmakta ! Böylelikle tamamen sıvı propan dolu bir tüp, sıcaklığın sadece 10 derece artmasında 70 bar üzeri bir basınca dayanmak zorunda kalacak demek.
Bu, tüplerin 90 bar nihai basınca göre dizayn edildiği düşünülürse oldukça kritik bir basınç değeri. Genleşme karakteri çok daha az olan ve ısı bağlantılı olarak mevsime göre değişen oranlarda katılan butan, LPG de sorunu hafifletse bile, tüplerin parçalanma tehlikesi yine de devam etmekte.
Fakat 30 °C da
gaz olarak propan sadece 10,5 bar, butan ise 2,1 bar basınçına erişmekte ! Tüp üretici ve doldurucuları bu avantajlı durumdan faydalanmak amacıyla yukarıda bırakılacak gazın genleşmeyi tolere etmesi için tüpleri ~%80 i geçmeyecek şekilde doldurmaktalar.
Bu durumda çıkışı yukarıda olan tüp yatırıldığı zaman gaz kullanımı için dizayn edilmiş ocaklara basınçla tehlikeli şekilde sıvı LPG gelir.
Bu da sanırım hiçbirimizin hedeflemeyeceği bir durum olmalı ?
Hatta yine bu yüzden gazlı çakmaklar da baş aşağı kullanımda sıvı butanın akımını önleyecek şekilde dizayn edilmekteler.
Bilmem tersini yaşayan oldu mu ?
@dinozor izci ‘nin uygulaması ne kadar palyatif olsa da vananın açıp kapaması tüpün dik durumunda yapılması kaydıyla yeterli bir çözüm olmalı. Zaten hemen kendini belli eden bir sorun yaşasaydı yazardı..
Karavanda ev tipi buzdolabı yukarıda yazıldığı üzere yapısal olarak uygun olmaması bir yana, karavancıyı ücreti ve fazladan tüketimi ile inverter kullanımına da zorunlu bırakmakta.
Ben son 12 senede yollarda hep çalışan standart
12 V karavan buzdolabımla yaklaşık 120.000 kilometre boyunca hiç bir sorun yaşamadım. (
Zaten dün eşimle yaptığım 1260 km yani 13 saat boyunca da hep açıktı ve sonuçta hala falsosuz çalışıyordu)
Ayrıca alışılmış dışı yol kalitesiyle keşif ve dünya turu benzeri
zorlu karavan kullanımları için en uygun araç buzdolaplarında tercih edilen bir kompresör cinsi ise darbeleri
yaylı askıdaki piston yapısıyla da sönümleyebilmekte.
Bu her karavan buzdolabında bile kullanılmayan salınımlı bir ekovat türü.
Daha fazla bilgi için:
Die neueste Generation der ENGEL Schwingkompressortechnik. Der weltberühmte Sawafuju Schwingmotor. er ursprünglich von Dipl. Ing. Heinrich Dölz erfundene Schwingkompressor wurde von der SAWAFUJI Electric Co. weiterentwickelt und seit Jahrzehnten hergestellt.
www.roega.de
Fakat ev tipi buzdolaplı çekme karavan,
sadece şebeke elektriğinin bulunduğu yerlerde açılıp kullanılacak ise fiyatı ve olmayan inverteri ile ekonomik bir çözüm olmalı.
Sanırım bu tarz TTKKS ye uygun değil ?