turgut68
Kamp I
- Mesajlar
- 142
- Tepkime Puanı
- 8
Geçen gün Vitara 2.0 HDI JLX ile Belgrad ormanlarında derin oluklu ve batak bir yolda aracın limitlerini denemek istiyordum ki olan oldu. 4L'de temkinli şekilde ilerlerken araç birden çamura oturup kaldı. Geri çıkmaya çalıştıysam da sağ ön ve sol arka lastikler patinaj yapıyordu. Bu araçla ilk batışım değildi elbette.
Aracımda bulundurduğum ve yıllar içinde son halini alan kurtarma çantası imdada yetişti. İçinde şunlar var:
* 1.5 tonluk el vinci
* 3 adet farklı uzunlukta çeki halatı
* serbest makara
* L-profil kazık
* küçük balyoz
* portatif kürek
Önce yakındaki 30 cm çapında bir meşe ağacına halatı dolayıp (vapur iskelelerindeki gibi) çekiciyi araca bağlayıp boşluğunu aldım. Ne var ki kısa süre sonra vincin yük altında çok zorlandığını ve dişlilerin kırılacağından korktuğum için geri sarıp bu sefer makarayı aracın arkasına bağladım. Bu şekilde mekanik kazanç iki katına çıkıyor, ve araca ilk hareketi vermeyi başardım. Yavaş yavaş saplandığı yerden çıkıyordı. Bir kol çekişinde ancak 1 cm. kadar ilerliyordu.
Vincin halatı bitince ikinci seferde artık makarayı çıkarıp düz bağladım. Böylece bir çekişte arac daha fazla yol alabiliyordu. Bu arada eğiliyor mu diye ağaca da bakıyordum. Zira önce doğa... Bu fedakar ağacın kabuğunda dairesel izler vardı. Belli ki aynı yerde başkaları da çamura saplanmış ve vinçlemişlerdi. Uygun pozisyonu nedeniyle ben de ilk onu düşünmüştüm. Neyse ki halatı gevşetince ağaçta öncekine kıyasla kabuğunda sadece belli belirsiz bir iz oluşmuştu.
Artık aracı çalıştırıp hafif bir patinajla oradan uzaklaştım. Yani sistem başarılı olmuştu. Her şey toplam 2-3 saat aldı. Bir keresinde göl kenarında kazığı nereye denediysem de, ters açılı çakmış olsam da biraz yük altında geri çıkıyordu. Bir başka seferde ise karda çekerken el vinci deforme olup işe yaramaz hale gelmişti. Sonunda ikisinde de traktör çekmişti. El vinçlerinin üzerinde yazan tonaj rakamları sanırım gerçekçi değil, ama ikinci aldığım daha sağlam çıktı sanki. Aracın altının yerle yaptığı sürtünme ve bir de eğim varsa eklenen yerçekimi kuvveti yüksek değerlere ulaşabiliyor.
Aracımda bulundurduğum ve yıllar içinde son halini alan kurtarma çantası imdada yetişti. İçinde şunlar var:
* 1.5 tonluk el vinci
* 3 adet farklı uzunlukta çeki halatı
* serbest makara
* L-profil kazık
* küçük balyoz
* portatif kürek
Önce yakındaki 30 cm çapında bir meşe ağacına halatı dolayıp (vapur iskelelerindeki gibi) çekiciyi araca bağlayıp boşluğunu aldım. Ne var ki kısa süre sonra vincin yük altında çok zorlandığını ve dişlilerin kırılacağından korktuğum için geri sarıp bu sefer makarayı aracın arkasına bağladım. Bu şekilde mekanik kazanç iki katına çıkıyor, ve araca ilk hareketi vermeyi başardım. Yavaş yavaş saplandığı yerden çıkıyordı. Bir kol çekişinde ancak 1 cm. kadar ilerliyordu.
Vincin halatı bitince ikinci seferde artık makarayı çıkarıp düz bağladım. Böylece bir çekişte arac daha fazla yol alabiliyordu. Bu arada eğiliyor mu diye ağaca da bakıyordum. Zira önce doğa... Bu fedakar ağacın kabuğunda dairesel izler vardı. Belli ki aynı yerde başkaları da çamura saplanmış ve vinçlemişlerdi. Uygun pozisyonu nedeniyle ben de ilk onu düşünmüştüm. Neyse ki halatı gevşetince ağaçta öncekine kıyasla kabuğunda sadece belli belirsiz bir iz oluşmuştu.
Artık aracı çalıştırıp hafif bir patinajla oradan uzaklaştım. Yani sistem başarılı olmuştu. Her şey toplam 2-3 saat aldı. Bir keresinde göl kenarında kazığı nereye denediysem de, ters açılı çakmış olsam da biraz yük altında geri çıkıyordu. Bir başka seferde ise karda çekerken el vinci deforme olup işe yaramaz hale gelmişti. Sonunda ikisinde de traktör çekmişti. El vinçlerinin üzerinde yazan tonaj rakamları sanırım gerçekçi değil, ama ikinci aldığım daha sağlam çıktı sanki. Aracın altının yerle yaptığı sürtünme ve bir de eğim varsa eklenen yerçekimi kuvveti yüksek değerlere ulaşabiliyor.