Ynt: Başlangıç İçin V-storm Dl-650 Uygun Mu?
Internette DL 650 ile ilgili bilgi ararken bu sayfaya denk geldim ve sırf bu başlık için foruma üye oldum. Konuyu hortlatacağım belki ama yeni başlayacak bir sürü insanın okuyacağını düşünerek yazmak istedim, sadece yazan arkadaş için değil.
Henüz 2 aylık motor tecrübem var ve ilk motorum BMW F650 ST.
Motor kullanmayı bilmiyorken aleti aldım ve 10 gün kadar hiç binmeden aleti izledim. Çünkü yerinden kaldırmayı bile bilmiyordum. 10 gün sonra BMW'nin verdiği 6 saatlik bireysel eğitimi aldım ve motora binmeye başladım. Ertesi gün ofisten çıkarken dar bir dönüşte, dik bir rampada, rampaya paralel bir şekildeyken ani fren yapıp durdum ve durmamı gerektiren hiç bir şey yoktu. Tamamen tecrübesizlikten dönebileceğim yeri dönemeyeceğim sanıp durdum ve rampaya paralel kaldığım için yere basamadım. Şans eseri motor ayağıma düşmesin demeyi akıl edip attım kendimi motordan fakat kolumla göğsümün üstüne düştüm ve 1 kaburgam kırıldı, 2 tanesi de çatladı. 2 aylık tecrübemin 20 günü de yatarak geçti anlayacağın. Şu anda motorumdaki sorunlar yüzünden soğudum ve değiştireceğim. DL 650 arıyorum ve sanırım bir tane buldum. Daha uzatmadan söyleyeceklerime geçeyim;
Şu anda yine kullanmaya başladım ve senden 1 tık fazla tecrübesi olan acemi biri olarak söyleyebileceklerim şunlar;
1. Alacağın 1 günlük eğitim sana sadece motoru nasıl durduracağın ve kaldıracağın konusunda tecrübe verecek. Bir miktar dönüş vs. eğitimi alacaksın ve frenleri nasıl kullanacağını öğreneceksin. Fakat eğitim bittiğinde motor konusunda sakın cesaretlenmeye kalkma. Henüz öğrendiklerin öğreneceklerinin yüzde 2'si bile değil. Bu eğitimi almış biri olarak açıkça söyleyebilirim(ki yakında rahmi hocadan da başlangıç eğitimi alıp peşinden GS1 ve GS2 eğitimlerini de alacağım). Tabi bu cümlelerim eğitimi kötülemek için değil, tam aksine trafiğe çıkmadan önce herkesin böyle bir eğitim almasının mecbur olması gerektiğini düşünüyorum. Söylemek istediğim şu, bu eğitimler sizi %100 tecrübeli biri yapmayacak, bir çip değil kafanıza yerleştirildiğinde herşeyi bilir hale getiren. Bu eğitimi aldığın halde sakın ama sakın fazla özgüvene kapılmayın. Benim yaşadığım gibi, en iyi ihtimal bir kaç kırığınız olur.
2. İlk başlangıç için ben seçtiğim halde şu anda önermiyorum 650 cc'lik bir makinayı (markası ne olursa olsun, buna arkadaşların önerdiği F650 de dahil). Çünkü 100 - 120 gibi hızlara çıktığımda motor kullanmanın düşündüğüm kadar kolay olmadığını anladım. Rüzgarlı havada motoru stabil tutmak için çaba harcarken döktüğüm ter ve yaşadığım korku tarifsiz. O yüzden yüksek hızlara çıkamayacağın, motoru virajı, dengeyi öğrenebileceğin ve ayakta tutabileceğin bir makina al ki ağır bir makinayla virajlarda benim gibi ecel teri dökmeyesin. Bugünkü rüzgar tecrübemden sonra açıkça hata yaptığımı anladım ve şimdi trafiğe daha temkinli çıkmaya başladım 20 güne yakındır motoruma alışmaya çalışmama rağmen tedirginlik yaşadım. Büyük cc ve ağır motorun ne olduğunu şimdi anlıyorum.
3. 34 yaşında yetişkin bir bireyim ve bir kızım var. Evlenmeden önce ben de aile ve benzeri sebeplerle motora bindirilmedim. evlendikten de yıllar sonra eşimin olurunu alabildim ki bunda çok uğraş verdiğime de inanabilirsin. Herkes gibi eşim de ön yargılıydı. Kaç yaşında olursan ol fakat genç ve motora hevesli arkadaşlar için söylemek istediğim tek şey şu, motor demek gazlamak demek değil. Şimdinin çoğu genci gibi ben de küçükken yüksek beygirli yüksek hacimli motora sahip bir racing hayal etmişimdir ama yaşlandıkça ve aklım başıma geldikçe ve kullandıkça anlıyorum ki o günün "gazlamak" tabiri bugün ölüm demek. Motor kullanacaksan şunu kafana sokmanda fayda var; motor demek hayattan zevk almak demek ve bunu yapabilmek için hayatta kalmak gerek. Onun için gazlamak tabirini hayatından çıkartıp rüzgarı ve iki tekerin özgürlüğünü hissetmeye bak. Yüksek cc amacın olmasın, zamanla edineceğin tecrübeden doğan bir ihtiyaç olsun sadece. Çünkü zamanla o yüksek cc'yi nasıl kontrol edeceğini öğreneceksin zaten ve ne kendin için ne de benim için trafikte çok fazla risk olmayacaksın artık.
4. Düşük cc bir makinadan daha yüksek tork ve motor hacmine geçtiğin zaman da sakın kendini tecrübeli görme çünkü artık altındaki makina artık o altındaki hafif ve güçsüz motor değil. Kontrol ve denge konusunda ettiğin tecrübenin bir kısmını unutman ya da daha güçlü bir makinayla pekiştirmek gerekecek. O yüzden özgüven için kendine de trafikteki diğerlerine de biraz zaman tanı.
5. Motor artislik hareketlerin yapılacağı bir alet, yollar da bunu uygulayacağın yerler değil. Bunun için amatör ya da profesyonel pistler ve şöförler var. Sakın motor üstündeyken sağa sola artislik pozlar vermeye kalkma. Kendini ansızın tabutta bulabilirsin. Motorda ayaklıklara basıp kalkanlara bile hayret ediyorum. Muhtemelen 2. bir hayatı olduğunu falan düşünüyorlar. Çok lüzumsuz, ben otomobil de kullanan biriyim ve motor kullanmadan evvel de yolda bu tip ayağa kalkan, tek teker yapan (evet denk geldim TEM'de), motorla yanlamaya çalışan (evet denk geldim İstanbul'da) birini gördüğüm zaman "beyinsiz" olarak addediyordum. O hareketi yaptığın zaman akl-ı selim kimsenin ya da yanından geçtiğin o kızın seni taktir ettiğini sanmıyorum (tenzih ediyorum, sen derken yapıyorsun manasında söylemedim - yazdıklarımın gidişatı gereği senli benli oldu çok

).
6. Korumalara, kaska, monta milyarlarca para harcanmasının ve bu kadar önemli olmasının sebebini çok şanslı bir tecrübeyle anladım. Küçücük bir düşmede 2 sefer kafam yere çarptı ve "aman ofisten çıkayım kaskı öyle takarım" demiş olsaydım şu anda aranızda bu satırları yazıyor olabilir miydim bilmiyorum. Arabada dahi çalıştırmadan evvel kemer takan biriyim ve iyi ki öyleymişim. Ne zaman düşeceğin belli olmaz. Olsa zaten düşmezsin. Bu, ayağı kapatıp motoru çalıştırdığın anda bile olabilir (özellikle büyük makinalarda) ve özellikle düşüşler yukarıda da bir arkadaşın belirttiği gibi çoğu zaman düşük hızlarda ya da dururken başına gelecek. O yüzden kesinlikle ve kesinlikle daha motora binmeden koruyucu ekipmanlarını eksiksiz şekilde giy / tak.
7. ve mümkünse trafiğe çıkmadan evvel, eğitim almış dahi olsan trafiğin olmadığı bir alanda motorunu bir süre kullan ve tanı. Dönerken, vites ufalttığında, ani frenlediğinde, ani gazladığında, debriyajı kaçırdığında vs. gibi çoğu konuda motorunun ne tepki vereceğini anlamaya çalış. Senin, benim, hepimiz için önlem almış olursun.
8. Kazasız, belasız, zevkle kullandığın günler dilerim.