Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan maliarslan Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 21
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 20,216

maliarslan

Kamp I
Mesajlar
156
Tepkime Puanı
0
Yer
Hatay/İskenderun
merhaba arkadaşlar,
araçların gücünü en çok etkileyen hangisidir?

-tork
-beygir gücü
-motor hacmi (silindir sayısı)
-yakıt türü (benzin, dizel)

teknolojinin gelişmesi ile beraber araçlarda daha küçük hacimli motorlar kullanılmasına rağmen daha fazla tork elde edilebiliyor. fakat yine de eski teknoloji motorların hacimleri fazla olduğu için daha güçlüler. o zaman yukarıdaki 4 maddeden hangisi daha etkilidir.

örnek:

1- bizim arabamız (şahin) 1.6 olmasına rağmen, multijet (1.3) bizim araçtan daha güçlüdür. bizim motor hacmi daha fazla, ama tork daha az.

2- suzuki vitara 2.0 v6 yaklaşık 190 torka sahip, reno 1.5 dci 240 torka sahip. ama suzuki daha güçlü.

3- land cruiser 4.7 v8 445 torka sahip, jeep cherokee 3.0 v6 510 torka sahip. toyota daha güçlü.

bu örnekler bol miktarda çoğaltılabilir. birçoğunuzun arazi aracı var. güç konusunun sizin ne kadar önemli olduğunu biliyorum. bu hep kafamı kurcalayan bir konu idi. yani sizler "benim arabam A aracından daha güçlü" derken neye dayanarak böyle düşünüyorsunuz.

bu kıyaslamada yukarıdaki faktörlerden hangisi, neden etkildir? bu konuda bildiklerinizi açıklarsanız biraz aydınlanmış olacağım.
 

Etiketler
Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

tork iş yapmaya yarayan gücün işe dönüşmüş hali diyelim. "döndürme etkisi". öyleki 1 hp gücünde gerekli mekanizması kurulmuş bir araç pekala yokuş tırmanır ama saate 1 km hızla. beygir yoksa tork yoktur. mekanik sistemini çalışma prensiplerine göre beygirler sayesinde üretilen çekiş gücü ve bu çekiş gücünün hangi çalışma devrine geldiği fark yaratan en önemli şeydir. at arabasında beygir olmazsa çekiş gücü olmaz. 1 at lı araba 4 at lı arabadan daha az yükçeker(gücü yüksek yada düşük motor) yada daha zor hızlanır. ancak araca koşulan beygirlerin karakteri onların hızlı yada yavaş olacaklarını belli eder(ateşleme teknolojisi, kullnılan yakıt vs).

örneğin 3.0 CRD grand cherokee, turbo açıldıktan sonra değişken geometrili turbo sayesinde devirler bitene kadar aşırı yüksek tork üretiyor ve o orandada hızlanıyor yokuş yukarı olasa bile.

daha yakın örnekler vereyim,

3.3 nissan pathfinder 12.4 saniyede 0-100 yapıyor. motor 167 hp. 260 nm tork. araç 1.9 ton. ilk kalkış çok sert ama 60 km/s den sonra ivme azalıyor.
4.0 Grand yine benzer şekilde hızlanıyor 11 sn 0-100. 185 hp, 298 nm tork. araç 1.8 ton ilk kalkış zayıf ama hızlanmaya başlayınca açılıyor.

tamamen motor şanzuman karakteri ile ilgil bunlar.

motor şanzuman verimi herşeydir aslında. ve yürütülen ağırlık diğer en önemli kriterdir performans işlerinde. bir motorun verimi en güzel sabit devirde ölçülür. mesela bir jeneratörde. yük çekebilme yeteneği de tamamen tork ile ilgili. aynı traktörler gibi.

yani güç/tork beraber irdelenmesi gereken birbiriyle doğrudan alakalı şeyler. salt motor düşündüğümüzde.
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

sayın maliarslan , sorduğunuz soruyu açıklarken bazı hatalar oluştuğunu düşünüyorum , mesela gücü etkileyen faktörler olarak tork mu , hacim mi vs vs diye sormuşsunuz. Tork zaten güç sonucu oluşan birşeydir dolayısı ile tork gücü etkileyemez. Yani önce tork oluşup sonra da motorun açığa çıkacak olan gücünü etkileyemez ki ?

sonra demişsiniz ki , "fakat yine de eski teknoloji motorların hacimleri fazla olduğu için daha güçlüler" arkasından da 1.3 palio nun şahinden daha güçlü olduğunu yazmışsınız ? e hani hacim fazla olunca motor daha güçlüydü ? ayrıca benzinli araçla dizel aracın torkunu kıyaslamanız da doğru değil. Dizel motorlar bildiğiniz üzere güç ve tork gerektiren işler için kullanılır , traktör gibi , grayder gibi...

Dolayısı ile motorun gücünü etkileyen ilk adım , yapılış amacıdır , mesela 170 HP gücündeki sürat motorunu acaba bir jeepe koysanız (mekaniği uydurduğunuzu farzedin) acaba aracı arazide ne kadar yürütebilir ? yani hız vardır , beygir vardır ama torktan emin değilim.

Hacim her zaman güç demek değildir , güç de herzaman tork demek değildir. Dolayısı ile önce yapılış amacı , sonra da yakıt cinsi diye düşünüyorum.
Tabii sahip olunan motor gücünün yere en az kayıpla aktarılabilmesi de ayrı bir konu.

saygılar.
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

Selam,

Eğer konumuz arazi ve arazi araçlarıysa, tork herşeydir, ama bir önceki arkadaşımın bahsettiği gibi bu torkun tekerlere aktarılması önemli, eğer daimi 4 çeker bir araçte tek teker patinajda kalıyorsa,ve diff kilitleri yoksa aracın torku isterse 500 nm olsun bir işe yaramaz, diğer 3 teker hareketsiz kalır, ama ön orta veya arka kilitleri kitlerseniz duruma göre, tek teker bile zemine tutunursa, araç kendini kurtarır. konu itibarıyla zaten cadde araclarını burada tartışmanın anlamı yok.

Saygılar,
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

deeperdiver, kyenipazar ve KLL'e cevapları için teşekkür ederim.

evet soruda biraz yanlışlık olmuş ama bunu da sizin verdiğiniz cevaplardan sonra anladım zaten. "fakat yine de eski teknoloji motorların hacimleri fazla olduğu için daha güçlüler" bu ifadeyi yazarkende asıl amacım motor hacimleri daha büyük olanlar içindi. (mesela 4000 cc ile günümüzün 2000 cc gibi). fakat bunu söylerken de hep benzin-dizel şeklinde düşünmüştüm. bu iki yakıt türünün de farklı kategorilerde değerlendirilmesi gerektiğini düşünürsek, kafamdaki soru işaretleri gitti diyebilirim.

kısacası; bir aracın gücünü hesaplarken motor gücü ile beraber şanzıman, lastikler, ağırlık gibi birçok faktörü de göz önüne almakda fayda var.

açıklayıcı bilgiler için teşekkür ederim.
 



Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

Selam,

Burada sadece aracın kategorisi durumu belirler bence, binek araçta motor gücü, BG olarak 0-100 km hızlanmayı, (doğru lastik ve şartlarda) verir bu da zaten aracın fabrika verilerinde belirtilir. Ama iş arazi aracına gelince 50 bg lik bir Unimog, hiçbir arazi aracının veremediği performansı verebilir. burada şanzıman, diff kilitleri devreye giriyor. aracın yapısı, araçtan beklentiler ve kullanım amacı önemli, elma ile armut misali, güç, hız, tork, ayrı şeyler.

Saygılar,
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

yani işin ideali tork ve hp nin beraberce yüksek olmasıdır ve devir arttıkça ikisininde yakın değerlerde kalmasıdır. önemli olan birim araç ağırlığı başına düşen gücün fazla olmasıdır. aynı şekilde küçük motor ve görece yüksek güçler ekonomi ve düşük emisyon getirir. ancak denk üretim teknolojileri ve materyalleri ile yapılan biri kocaman biri küçük denk performansta ki motorlardan büyük hacimli ve sakin karakterlisi daha uzun yaşar. bu mantıkla bakınca 4.0 185 hp grand cherokee motoru uzun ömürlü olsada modern 2. litre aşırı beslemeli motorla (diyelim VW TFSI) ne ekonomi nede perofrmans konusunda yarışabilir.
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?


Araçlarda gücü en çok ne etkiler? Bakımsızlıktan başka hiçbirşey
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

hareketli parçaların ağırlığı
ne kadar hafif o kadar iyi,tekerlere daha fazla güç aktarımı sağlanır
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

Ağırlık, lastik ebatları, şanzıman ve vites oranı motorun gücü ne olursa olsun sizin alacağınız verimi değiştirir.
Yakıtın cinsi ve kalitesi, motorun hacmi , turbosu, hatta hava filtresinin temizliği, motorun teknlojisi, bulunduğunuz yerin denizden yüksekliği... ilk aklıma gelenler bunlar.
Güzel bir konu olmuş herkesin fikirlerini ve yorumlarını merak ediyorum.
 



Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

Hiç elektrik tesisatı aklınıza geldimi arkadaşlar Yarış araçlarına bakın tesisat genelde sökülür ve azaltılır sadece gerekli olan kablolar kalır mesela arkada sinyal stop ve benzin otomatiğine giden kablolar kalır vs vs bu yolla 5-10 beygire kadar araçtan daha fazla verim alınır şarj dinamosuna vs yük binmez yarış için hazırlanan araçlarda
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

tesisat sökümü güç arttırmadan ziyade ağırlık tasarrufu için olsa gerek...
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

Arkadaşlar,

Konu mu yanlış yerde ben mi yanlış yerdeyim anlamadım, off road bölümünde değilmiyiz? o zaman 3 - 5 kiloluk tesisatın güçle ne alakası var, eğer off road bölümündeysek hızla ne alakamız var, bizim için önemli olan tork değilmi? HP nin ne önemi var ki... isterse 500 bg olsun motorumuz, beygir gücü ile tork kilo ile litre gibi ayrı birimler, farklı şeyleri ifade ederler, asfalt aracında bg tamam hız, ve hızlanmayı ifade eder, ama arazi aracında hiçbirşeyi, arazi aracında önemli olan tork ve bu torkun her tekere iletimi önemlidir. O arazinin kralı unimoglar kaç beygir sizce?

Saygılar,
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

seyhan bey tabii ki haklısınız bizler de buna daha öncek imesajlarda değindik zaten ama arkadaşımız genel geçer tipte bir soru sormuş , e konu motor olunca off roadı da ilgilendiriyor , formulayı da , kendisi de direk "gücü" etkileyenler hakkında fikrimizi istemiş , ne güzel torktan çıktık beygire geldik oradan yakıt sistemine oradan elektriğe vs vs..
 

Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?

eve sorduğum soru genel bir soruydu. yani özellikle şu sınıf veya bu sınıf diye düşünmedim. bence gayet güzel açıklamalar geliyor.
 



Ynt: Araçlarda gücü en çok ne etkiler?