Akü Şarj Cihazı Tavsiyesi

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan enginizm35 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 56
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 41,978
Resimde gördüğümüz Genius Amazon’da da satılıyor.
https://www.amazon.de/NOCO-Genius-G...72752476&sr=8-1&keywords=noco+ladegerät+g7200

7,2 amper şarj gücünde bir cihaz. Bir süredir kullandığım 7 amperlik Ctek mxs 7.0 ile benzer özelliklere sahip.
https://www.amazon.de/CTEK-MXS-7-0-Batterieladegerät/dp/B004INGZRC

Bu tür cihazlar fan olmadığı için sessiz şarj ediyorlar. Gece aküler şarj olurken rahat uyumak mümkün.
Ben kullandığım Ctek’ten memnunum. Geçen yıl daha küçüğünü de aldım. Böylece kampinglerde gecelerken karavandaki iki yaşam aküsünü şarj aletlerine bağlayabiliyorum.
https://www.amazon.de/CTEK-MXS-3-8-Ladegerät-UK-Stecker/dp/B00E5VS58Y

Aküleri % 50’nin altına düşürmeden doldurduğum için şarj kapasitelerinin düşük olması sorun olmuyor. Aküleri düşük amperle şarj etmek ömürlerini uzatır diye internette okudum.

Türkiye’de Genius’u satan firmanın „Tamamen bitmiş aküyü 230 Ah değerine çıkarır“ ifadesini değişik şekilde anlamak mümkün olsa gerek. Tamamen bitmiş, yani tamamen boşalmış bir aküyü şarj etmenin mümkün olduğunu düşünüyorum. Aküyü ama tamamen boşaltmak tabi ki ömrünü azaltır. Ölmüş bir aküyü ise bu cihaz ile şarj etmek bence mümkün değil. Böyle bir aküyü Ctek şarj cihazı ile doldurmayı denedim, şarj etmedi. Önce eski bir şarj cihazı ile aküyü bir süre doldurduktan sonra tekrar Ctek’e bağladığımda bir süre şarj etti ama kısa bir süre sonra doldu gösterdi.
Reklamlarda abartılı ifadelerle hep karşılaşırız. Amazon’da Genius kullananların çok büyk bir kısmı bu cihazdan memnunlar.
 

Etiketler
Yazıda şarj akımını görememiştim. Dediğiniz 7.2A biraz düşük gibi. Araç içi tüketimi yüksekse; mesela büyük buzdolabı varsa ve sürekli TV açıksa akü şarjında sorun yaşanabilir, tüketim düşükse, akü şarj etmeye yeterlidir. Karavanlarda akü şarj edilirken aynı zamanda aynı kaynaktan tüketiyoruz. Yani buzdolabımız çalışırken 5A tüketiyorsa aküye şarj için 2.2A kalır. Televizyonu da açtıysak, akü şarj olmak yerine deşarj olacaktır. :smirk:
 

Merhabalar
Karavanımızı satın aldığımızda üstünde bulunan akü şarj cihazını değiştirmek istiyoruz. 2 adet 100A akü ve 150W bir adet solar panelimiz var. Şarj cihazının 220V bağlı iken çekmekte olduğu amperi zamanla düşürmediğini farkettik. Şarj cihazı tavsiyesine ihtiyacımız var. Fansız olanlarından bu donanıma uygun olanları mı tercih etmeliyiz? Elektrik tüketimimiz buzdolabı ve dizel ısıtıcı. Lambalar Led.
Tesekkürler
 

@oralakbas ,:smiley:

Önce enerji sisteminizi gayet optimal bulduğumu söyleyerek başlayayım.
Günümüzde akü şarj cihazı bence mutlaka akılı yani elektronik bazlı olmalı.

* Daha az enerji kaybı var. Zaten o yüzden vantilatöre gerek olmuyor.
* Sessiz
* Hızlı dolum yapabilsede taşkın dolguyu kontrolü yüzünden aküyü yormayıp kullanım süresini uzatabiliyor.
* Dolumda akım ve gerılimi gerekli değerlerde elektronik olarak değiştiriyor.
* Enaz 5 fazlı dolum yapıyor. Fazları kontrol edip otomatikman diğerine geçiyor. En sıhattli dolum tarzı bu.
* Hatta herbir akü hücresine göre dolumu yönetebiliyor. Bozuk hücreleri tesbit edebiliyor.
* Çoğunda alıp verilen küçük akım impulslarıyla akü rejerasyonu sağlama opsiyonu var
* Daha hafif ve az yer kaplıyorlar.

Ama daha pahalılar. Hüseyin'in bahsettiği Ctek böyle biri. Herkes Ferhat bey değil. Tek başına kendisi elektronik kontrol mübarek. :smiley: Bizler ise maalesef mahkumuz bu cihazlara..

Şarj cihasının kapasitesi üzerine...
Benim 140 Ah jel aküm için Westfalia sadece 10 Amperlik şarj cihazı koymuş.
Pratikteki durum şöyle:
* Bir günlük kamping konaklamalarında aceleniz olduğundan akünüz zaten boş değil. Geldiğiniz hızla tekrar yola çıkıyorsunuz genellikle. İber yolculuğunuzdan bilmelisiniz Tek gün yeterli. Üstelik yeterli paneliniz de var.
* İki günlük molalarda ise akünüz ne kadar boş olsa da kolaylıkla tamamen dolmakta.
Zaten ayda bir yaptığım periyodik bakım dolumlarında da 48 saat yeterli oluyor.

Şarj cihazının akünüzü, akü kapasitesinin en fazla % 10 ile doldurması sadece oryantasyon kaidesi. Sistemimi bu güne kadar 600 gün aktif kullandım. Tek bir defa bile düşük kapasitesine rağmen bu şarj cihazının yetersiz kaldığı olmadı.:sunglasses:
 
Son düzenleme:

Şarj cihazının 220V bağlı iken çekmekte olduğu amperi zamanla düşürmediğini farkettik. Şarj cihazı tavsiyesine ihtiyacımız var.
Merhaba, amperin zamanla düşmemesine takıldım. Akımı çeken aküdür. Akü doldukça çektiği akım düşmeye başlar. Şarj cihazının burada bir etkisi yoktur. Akıllı şarj cihazları öncelikle kapasitesinin elverdiği kadar akım kaynağı gibi çalışır. Akü gerilimi 14.4V'a ulaştığında yavaş yavaş çektiği akım azalmaya başlar. Akü dolduğunda (şarj akımı azaldığında) veya uzunca bir zaman (8-10 saat gibi) geçtiğinde 13.6-13.8V gibi bir gerilime düşer ve burada tutar. Akünüzün çektiği akım zamanla azalmıyorsa şarj cihazınızın ürettiği akım belki düşük olduğundan kaynaklanıyor olabilir.
 



Sayin fsirin
İlginiz için teşekkürler
Aracla beraber gelen iki aküden bir tanesini 220V bağlı iken ısınması ve kokması kısaca ölmesi üzerine attık ve iki yeni akü almak zorunda kaldık. Sorunun şarj cihazının aküye verdiği amperi düşürmediğinden kaynaklandığını düşündük Bu kanaat doğru mu, bilmiyorum. Öte yandan şarj cihazının kaç amper çıkışlı olduğunu da ne yazık ki bilmiyorum. Üzerimde görebildiğimiz kadarıyla bir etiket yok. Yeni aküleri 4-5 saatten fazla 220V. da tutmuyoruz. Düşüncemiz, eğer akü örneğin 13 V da iken 220V a bağlandıysa sarj cihazının bunu algılayıp ona uygun düzeyde düşük amper akım göndermesi gerektiği. Bu fikir ne kadar doğru?
Tesekkürler
 

Sayin fsirin
İlginiz için teşekkürler
Aracla beraber gelen iki aküden bir tanesini 220V bağlı iken ısınması ve kokması kısaca ölmesi üzerine attık ve iki yeni akü almak zorunda kaldık. Sorunun şarj cihazının aküye verdiği amperi düşürmediğinden kaynaklandığını düşündük Bu kanaat doğru mu, bilmiyorum. Öte yandan şarj cihazının kaç amper çıkışlı olduğunu da ne yazık ki bilmiyorum. Üzerimde görebildiğimiz kadarıyla bir etiket yok. Yeni aküleri 4-5 saatten fazla 220V. da tutmuyoruz. Düşüncemiz, eğer akü örneğin 13 V da iken 220V a bağlandıysa sarj cihazının bunu algılayıp ona uygun düzeyde düşük amper akım göndermesi gerektiği. Bu fikir ne kadar doğru?
Tesekkürler
Akü gerilimini izleyerek şarj cihazınızın sağlığı konusunda fikir sahibi olabilirsiniz.Akünüz zaten şarjlıysa sarj cihazından yüksek akım çekmeyecektir. Ancak boşsa ve şarj oluyorsa 13V bölgesinde yüksek akım çekecektir. Normal şarj değeri 13.4 ila 14.4V aralığı civarıdır.

Örnek olarak vermek gerekirse;
13V gerilim okuyorsanız; Akü şarj olamıyor, çok düşük akımla şarj oluyor veya akü henüz çok boş olabilir.
13-13.4V arası akü gerilimi yüksaelmeye başlamış ancak yeteri kadar şarj olmuyordur.
13.4-13.8V arası akü sürekli durabileceği şarj gerilimindedir. Bu gerilimde sarj olur ve şarjlı kalır.
13.8-14.4V arası hızlı şarj gerilimi diyebileceğimiz aralıktır. Sürekli bu bölgede kalması akü için sakıncalıdır.
14.4V'un üzeri akü için tehlikeli gerilimdir. Kısa süreli hücreleri eşitlemek için çıkılabilir. Hiç çıkmamak en iyisidir.
 

Sayın fsirin
Yazdıklarınız ışığında;
fansız ama, akıllı diye tarif edilen cihazlardan mı aramalıyız yoksa eski usül(!) fanlı olanlardan mı?
Herhalde bir de yazdığınız voltajı takip edebilmek için digital voltmetre kullanmak daha uygun gibi. Bizim ki ibreli olanlardan.
Teşekkürler
 

Yukardaki paylaşımımda memnun olduğumu söylediğim fansız Ctek marka şarj cihazlarında bir konuya değinmek istiyorum. Yaz günlerinde ve akü boş olduğunda Ctek oldukça ısınıyor. El yakacak sıcaklıkta değil ama oldukça sıcak. Konuyu internette araştırdım. Bu durumun herhangi bir tehlikesi olmadığını yazanlar var. Arıza halinde cihaz kendiliğinden kapanır deniyor. Buna rağmen şarj cihazlarını çalışırken hava alan bir yere koyuyorum. Bendeki Ctek şarj cihazları 7 ve 3,5 amperlik ve 100 amperlik aküleri şarj ediyorlar. Benim karavanda aküler nadiren % 50’nin altında boşaldığı için daha güçlü şarj cihazına ihtiyaç duymuyorum.
 

Yukardaki paylaşımımda memnun olduğumu söylediğim fansız Ctek marka şarj cihazlarında bir konuya değinmek istiyorum. Yaz günlerinde ve akü boş olduğunda Ctek oldukça ısınıyor. El yakacak sıcaklıkta değil ama oldukça sıcak. Konuyu internette araştırdım. Bu durumun herhangi bir tehlikesi olmadığını yazanlar var. Arıza halinde cihaz kendiliğinden kapanır deniyor. Buna rağmen şarj cihazlarını çalışırken hava alan bir yere koyuyorum. Bendeki Ctek şarj cihazları 7 ve 3,5 amperlik ve 100 amperlik aküleri şarj ediyorlar. Benim karavanda aküler nadiren % 50’nin altında boşaldığı için daha güçlü şarj cihazına ihtiyaç duymuyorum.
Genel olarak söylemek gerekirse, sıcaklık elektronik cihazların düşmanıdır. Yüksek ısı cihazları bozamasa da ömrünü kısaltır. Isınan elemanların değerlerinde geçici ve kalıcı değişimler olabilir. Isınan güç elemanlarının (Mosfet ve transistör) akım taşıma kapasiteleri sıcaklığa bağlı olarak düşer. Kaliteli cihazlarda bu sınrlar iyi bir şekilde belirlenerek aşılması engellenir. Isınan elektronik cihazlarımızı mümkün olduğunca havadar yere koymamız gerekiyorsa havalandırma yaparak serinletmemiz ömürlerini uzatacaktır.
 



Sayın fsirin
Yazdıklarınız ışığında;
fansız ama, akıllı diye tarif edilen cihazlardan mı aramalıyız yoksa eski usül(!) fanlı olanlardan mı?
Herhalde bir de yazdığınız voltajı takip edebilmek için digital voltmetre kullanmak daha uygun gibi. Bizim ki ibreli olanlardan.
Teşekkürler
Fanlı veya fansız olması çok farketmiyor. Fanlı ise, fanın sıcaklığa göre devreye giriyor olması önemli. Gece sürekli çalışan bir fan sesiyle uyumayı istemeyiz. Şarj cihazı hem hızlı şarj gerilimini hem de sürekli şarj gerilimini üretebiliyor olmalı. Ben bu gerilimi kendimin seçebildiği cihaz kullanıyorum. Duruma göre şarj voltajını seçiyorum. Akıllı cihaz olursa yerine takar unutursunuz. Analog göstergeyle dijitaldeki hassasiyette olmasa da akünüzü takip edebilirsiniz. Zaten çok hassas olması o kadar da gerekli değil.
 


Karavan içindeki yaşam aküleri için Şarj aleti seçiminde bence iki nokta önemli.

1. Aküleri gece de şarj etmek zorunda kalabiliyoruz. Fanlı şarj cihazlarını almadan çalıştırıp bir dinlemekte fayda var. Bazı şarj cihazları çalışırken uyumak zor.

2. Iyi aküler ucuz değil. Uzun ömürlü olmaları için IUoU şarj karakteristiği olan cihazlarla şarj edilmeleri önemli.

Araçlarda starter aküleri genellikle sık boşalmaz. Bu nedenle de onları sık şarj etmek gerekmeyebilir. Karavanlarımızdaki yaşam akülerinde durum farklı. Bazı gezilerde bu akülerin çok sık şarj edilmeleri gerekebilir. Bu nedenle yaşam akülerimiz için alacağımız şarj cihazlarına özellikle dikkat etmemiz gerekir diye düşünüyorum.
 

Uzun süre kullanılmayan araçlardaysa durum değişiyor. Birkaç ay kullanılmayan motokaravanlarda araç aküsü boşalırken, yaşam aküsü güneş paneliyle şarj edildiğinden dolayı sarjlı kalabiliyor. Bunun için iki aküyü birleştirip şarj cihazıyla şarj etmek yeterli oluyor.
 

.

Artık günümüzde özellikle karavancılar için akü dolum cihazlarının sadece redresör olmaları yeterli değil, ayni zamanda tam otomatik dolum yapmaları da muhakkak istenmekte.

Hazımlı ve tam doyum diye tabir edilebilecek böyle bir dolumu gerçekleştirebilen aletler 2000 li yılların başından beri piyasada bulunuyor.
Bu modern dolum aletlerinin özellikleri:

* En önemlisi IUoU karakteristiğine göre dolum yapmaktalar.

* Dolumun bu fazları mikroişlem kontrollü. (Akımın AC->DC geçişinin mikroişlem kontrollü olması yeterli değil)

* Dolumu otomatik olarak kendisi bitirmekte.

* Çeşitli kurşun akü cinslerine göre toptan değil, farklı dolum karakteristiklerine göre tek tek ayarlanabilme özellikleri var.

* Akıllı işlem yapıları ısınabilseler de vantilatör istemeyecek kadar enerji kaybetmelerini, dolayısıyla sessiz olmalarını sağlamakta.

* Çok az ağırlık ve hacme sahipler.

Bütün bu özellikleri ve akü ömrünü uzatmaları açısından sonuçta ucuz sayılmaktalar.

İletişime geçilen dolum cihazı üretici ve satıcılarına önce aletlerde bu özelliklerin olup olmamasının sorulması gerekmekte. Ayni bilgilerin prospektüslerinde de detaylarıyla olması lazım. Özellikle IUoU grafiği ve dolum fazları hakkındaki bilgiler aranmalı.

Beklenen akü ömrüne ulaşmak ancak bu cins hazımlı bir dolumla mümkün.
Kısaca bu özellikleri olmayan aletler alternatörler benzeri dolum yapsalar da bu dolumun akü ömrü için yeterli kalitede olmadığı yani kırılması zor sülfat kristallerinin oluşmasına yol açmaması gerektiği unutulmamalı !

...
Örnek olarak CTEK yahut Noco Genius markalarına bakılabilir..
Üstelik bu aletlerde redresörlerde olmayan akü canlandırma fonksiyonu var.
Eğer alet dolumu benim 10A aletimde olduğu gibi, 8A yaşam + 2A marş aküsü şeklinde yani parçalı gerçekleştirilebiliyorsa, uzun yatan karavanlar için en ideali olmakta.

Unutmayalım biz karavancıların ihtiyaçları farklı alet gerektiriyor..

Bkz

.
 
Son düzenleme:



Karavanlarda kullanılan sarj redresörlerinin küçük ve hafif olması en önemli kriterler.
İyi bir şarj cihazı akümüzün Ah kapasitesinin yaklaşık 1/10'u kadar sabit sarj akımıyla 14.4V'u aşmadan şarj etmesi gerekiyor. Eşitleme şarj gerilimlerine filan girmiyorum. Oralar tehlikeli sular. :p
14.4V seviyesinde düşük şarj akımına veya 6-8h max bekleme süresine ulaştıktan sonra akü tam dolmuş demektir. Bu süreden sonra şarj işlemi sonlandırılabileceği gibi, 13.4-13.8 gibi bir gerilimde sürekli olarak şarjlı tutulmasında bir mahsur yoktur. KGK (UPS) sistemleri de bu şekilde servis ömrü boyunca hazırda beklemektedir.:smiley:
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,932
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

SON KONULAR



Geri
Üst