Ahşap Kano Yapımı - Chesapeak 17

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Mehmety Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 51
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 36,023

Mehmety

www.yelkenkayak.com
Mesajlar
89
Tepkime Puanı
1
Yer
istanbul - Beykoz
Web
www.yelkenkayak.com
Merhaba,

Haziran ayında yapımına başlamıştım, 2-3 hafta da bitiririm gibi gelmişti. Yaz bitti , kano bitmedi. Denemek de henüz kısmet olmadı.
Bu hafta deneyecektim ama lodos izin vermiyor.
Kano, Chesapeak -17 modeli. Evin balkonunda , günde birkaç saat çalışarak ve gürültü yapmamak için genelde elektirikli alet
kullanmadan yaptım. Bazı ufak tefek eksikleri var, dümen , etek, oturma yeri gibi. Bunlar satın alınabilir ama bu kadar uğraştıktan
sonra onları da, yaza kadar yavaş yavaş yaparım diye düşünüyorum. ( Yelken de eklemeyi düşünüyorum )

Evinde ahşap kano yapmayı düşünen arkadaşlara fikir vermesi için yapım aşamasını ve son halini gösteren bazı fotografları ekliyorum.
( Bir seferde 5 fotograf yükleme izni vardı , bu yüzden fazla fotograf yükleyemiyorum )

Herkese selamlar,
Mehmet

2011_06_03_1074.JPG


2011_06_04_1107.JPG


2011_11_20_9999_5.jpg


2011_11_20_9999_17.JPG


2011_11_20_9999_20.jpg
 

Etiketler

Sonuç detayı çok güzel bir şey ortay açıktığını gösteriyor. Benim gibi hevesliler için de çok özendirici ve cesaretlendirici olduğunu söylemeliyim.
yapım aşamalarını gösteren detay fotoğraflarıda paylaşırsanız izinizden gidecekler için çok güzel bir kaynak olur.
 





Merhaba,

Biraz daha özendirici ve cesaret verici olması için yapım aşamalarında çektiğim fotografları açıklamalar ile ekleyeceğim.
Umarım, bir kaç arkadaş daha bu kışı ahşap kano yaparak geçirir ve bende kendimi yanlız hissetmem.

En sondan başlayayım. Bu kano' nun yapımı yaklaşık 1000 tl ye mal oluyor. Fakat malzeme bittikçe harcama yapıldığından
pek zorlamıyor. taksitle yani..:

İlk önce bir plan satın almak gerekiyor. http://www.clcboats.com/shop/boats/kayak-kits/touring-kayaks/chesapeake-17-sea-kayak-kit.html
orjinal plan olmadan çok zor. posta masrafı ile 200 tl yi buluyor. 4 sayfadan oluşan güzel bir plan ve 180 sayfalık güzel bir kitapcık geliyor.

Ana malzeme listesi kısaca şöyle;
- 4 plaka 4mm su kontrası ( marine plywood )
- 12 metre 2 x 2,5 cm çıta
- yaklaşık 8 litre epoxy
- yaklaşık 10 m kumaş cam elyafı ( tabiki şişecam'ın ürünlerinden değil )
- Gerisi bazı ufak tefek malzemeler. bronz çivi, sarı tel, ip, işkence ( olabildiğince çok - en az 20 adet ) ve mengene gibi.

Plan Amerikadan geldiğinden ' inç ' olarak çalışmak daha kolay oluyor. Bir inçmetre alarak daha hızlı çalışılabilinir.
her değeri çevirmek zaman alıyor.

İlk önce 4mm plakalar 12 inç lik şeritler halinde kesiliyor.
[attachment=1]

daha sonra bu şeritler birbirine yapıştırılıyor . ( 3,5 cm bindirme ile, bu işlem çok zahmetli )
[attachment=2]

Eğimler hesaplanıp fazlalıklar kesiliyor.. ve yaklaşık 5 m boyunda 4 parca elde ediliyor. ikisi kanonun altı, diğer ikisi ise yan taraflar.
[attachment=3]

5,5 m boyunda 2 x 2,5 cm çıta bulunmadığından yine bindirme tekniği ( 15 cm ) ile çıtalar birbirine yapıştırılıyor. bunlar küpeşte
olacak.
[attachment=4]

Ve bu çıtalar kanonun yan şeritlerine yapıştırılıyor.
[attachment=5]

Bundan sonraki aşama, '' dikme tekniği ''. Zor biter sanmıştım ama en kolay kısmı bu oldu. Bir sonraki mesajımda fotograflar ile
bunu açıklayacağım.

Buraya kadar olan işlemleri oda içinde ( 5,5 m ) bile yapmanız mümkün. En zor kısım bindirme tekniği ile ahşapların boyunu
uzatmak. Her şeritde 2 adet bindirme var, toplam 8 adet. Zımpara işi yorucu oluyor.

Devam edeceğim..

1a.jpg


2a.jpg


3a.jpg


4a.jpg


5a.jpg
 

Kanonun alt kısmına gelen iki ikiz parça ve yan tarafa gelen ikiz parçalar birbirine sarı tel 10 cm aralıklar ile dikiliyor.
Daha sonrada birbirlerine dikiliyorlar. Bu aşamada kano yavaş yavaş kendini gösterdiğinden hızlı ve eğlenceli geçiyor.
fotograflar açıklayıcı olacaktır..

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

Kitapda sarı tel yazmasına rağmen daha sonra krom tel kullandım. Teli sıkarak ve gevşeterek ufak tefek ayarlar yapılıyor,
bu aşamada sarı tel kopuyor. Bauhaus mağzasında 10 m tele verdiğim para ile Perşembe pazarından hayatım boyunca yetecek kadar
krom tel aldım. Perşembe Pazarı bir numara, Perşembe Pazarı en iyi , Perşembe Pazarı diyorum başka bir şey demiyorum..:smiley:
Epoxy konusunda da aynısı. Bauhaus da 150 tl ise , perşembe pazarında 70 tl..

Devam edeceğim..

6a.jpg


7a.jpg


8a.jpg


9a.jpg


10a.jpg
 

Mehmet bey süper bi çalışma ellerine sağlık büyük cesaret kendimde bi ara düşündüm kendi çapımda bir şeyler yapayım diye net ölçü ve ayrıntılı anlatım bulamadığım için vazgeçmiştim konuyu ölçüleri ayrıntılı verirseniz sevinirim lütfen daha fazla bilgi
 


Gerçekten çok hoş olmuş, kano ile hiçbir ilgim olmasa dahi sırf şu yapım aşamasındaki zevki tadabilmek için yapmayı düşünmeye başladım :smiley: Çok hoşmua gider böyle şeyler yapmak :smiley: Mehmet bey bu teknik çizimleri ve manuali sizin için bir sakıncası yoksa taratıp pdf halinde internete yükleyebilir misiniz biz de faydalansak ?
 



selam,

kano'nu özelikleri şöyle Erkan;
5,20 m boyunda, 62 cm eninde. 20-25 kg ağırlığında. Tabi plan alırken kendi ihtiyaçlarına göre model seçebilirsin.
Ben Chesapeak 17 modelini beğendim. ( Plan ile gelen kitapcıkta '' bittiğinde yeni bir kano'nun hayalini kuracaksınız ''
yazıyordu.. Aynen öyle.. Çift kişilik kano' nun planlarının siparişini verdim. Sanırım bu böyle devam edecek.
'' Zımpara yapmayı seveceksiniz '' diye de yazıyordu.. o da öyle.. Artık zımpara yapmayınca bir eksiklik hissediyorum..
Gerçekten zımpara işi çok fazla..

Plan olmadan olmaz. Plan'ın ( 4 sayfa ) fotograflarını çekip siteye yükleyeceğim. Fakat bu işe başlamaya karar verenin
planı satın alması gerek. Ozalit kopya ile çoğaltılmış kopya ile bile olmaz. Çünkü ozalit makinaları % 100 e ayarlı değildir.
%98 yada % 102 dir. Bu ufak fark bile işin yarım kalmasına sebeb verir. 200TL bu plan ve kitap için uygun bir fiyat.
yapamazsanız bile kütüphanenizde değerli bir şeyler saklıyacaksınız.

Plastik kano ile arasındaki fark ta bu. Plastik kanoyu geliştirmek ve eklenti yapmak, tamiratı gibi çok zor. Fakat Ahşap
kanoda böyle değil. Kişiye özel oluyor. Plastik kanoda değişiklik yapmak istiyorsanız, bu ancak yeni bir kano alarak
gerçekleştirilebiliyor. Renk değiştirmek dahil..

Malzeme konusunda ; perşembe pazarından her türlü malzeme bulunabiliyor. Karbon kumaş ile yada Kevlar kumaş ile
gerçekten çok sağlam işler yapmak mümkün.

Ben kaldığım yerden devam edeyim....

Dikilen parçalar'ın yapıştırılma ve sabitlenme aşamasında kalmıştım.

Bu aşamada Epoxy ile bazı karışımlar yapılıyor. İnce talaş , cam elfafı, cam tozu ( Cab-O-Sil )
ile macun hazırlanıyor. Bu macunun kıvamını tutturmak temiz ve rahat çalışmak için önemli.

Dikilen tüm birleşme yerleri yaklaşık iki parmak kalınlığında, teller gözükmeyecek şekilde yapıştırılıyor.
Yada sonra bu yapışma yerleri 10 cm kalınlığında can elyafı kumaş ile kaplanacak ve daha sonra da
tek parca kumaş ile tekrar kaplanacak. Bu işlem bittiğinde kanonun şekli sabitlendiğinden ve geri dönüş
mümkün olmadığından herhangi bir kayma, dönme olmaması için çok dikkatli olmak gerek. Bu aşamada
kano'nun terazide olması çok önemli. iki su terazisi işleri kolaylaştırıyor.

Bu işlem bittiğinde teller 'in dışarıda kalan kısımları kesilecek ve eğe ile ahşaba sıfırlanacak.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

Bundan sonraki işlem , küpeştelerin ( Sheer Clamps ) rendelenmesi. Bu zaman alan ve yavaş yavaş yapılması gereken
bir aşama . Bir sonraki mesajımda açıklayacağım.

11a.jpg


13a.jpg


14a.jpg


15a.jpg


12a.jpg
 


Selam,

Küpeştelerin ( Sheer Clamps ) rendelenmesi güvertenin ( deck ) kolayca montajını sağlamak ve
kano' nun şeklini sağlamak için yapılıyor. Ön kısımdan, ortaya kadar ki eğimi ile ortadan, arkaya doğru olan eğim
farklı. ( Ön taraf 40 cm çaplı bir dairenin kavisine sahipken , arka kısım 60 cm çaplı bir dairenin kavisine sahip.
Kanoya o güzel şekli veren de zaten bu eğim. Bu nu sağlamak için iki adet kalıp hazırlanıyor ve güvertenin üzerinde gezdirilerek fazlalıklar rendeleniyor.
iki eğim arasındaki geçişin yumuşak olması çok önemli. Bu işlem 10-15 günümü aldı, bir yanlışlıkda o zamana kadar yaptığım herşey boşa gidecekti.
Yavaş, yavaş keskin bir rende ve zımpara ile tamamladım. Bu aşamadan sonra güvertenin montajı başlıyor. Tabi güverte monte edilmeden
son kontrollerin yapılması ve bazı şeylerin unutulmaması gerekiyor. Güverte monte edildikten sonra bazı kısımlara zımpara yapmak yada eklenti yapmak için
ulaşmak imkansız. Ayak koyacak yerler ( Foot brace ) lerinde hazırlanması güverte monte edilmeden yapılması gerekiyor.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

16a.jpg


17a.jpg


18a.jpg


19a.jpg


20a.jpg
 

Küpeştelerin rendelenmesi ve eğimlerinin ayarlanmasından sonra kanonun son şekli aşağıdaki gibi oluyor.
[attachment=1]

Bu aşamada kanonun iç kısmı cam elyafı kumaş ile kaplandı. Fakat şeffaf olduğundan gözükmüyor. Kitapda
kanonun sadece orta kısmın kumaş ile kaplanılması yazılıyordu, ben ön , orta ve arka kısımlarıda iç tarafdan
kumaş ile kapladım. Daha sonra kano dış tarafdan da kumaş ile kaplanıyor. Bir sonraki mesajda fotografları ekleyeceğim.

Ayak koyma yerlerinin montajının yapılacağı yerleri hazırlamak da güverte montajından önce yapılması gerek. Daha sonra
bu yerlere başka ayaklıklarda yapılabilinir. yada hazır '' foot brace '' takımı alınıp takılabilinir. Ben şimdilik böyle bir sistem yaptım.

[attachment=2]
[attachment=3]

Bu arada aşağıda '' Deck Beam '' fotografını ekliyorum. Bu 7-8 adet 4 mm kontra plak'ın bir kalıp üzerinde lamine edilmesi ile elde ediliyor.
40 cm çaplı bir daire'nin eğimine sahip ve çok sağlam..
[attachment=4]

24a.jpg


21a.jpg


22a.jpg


23a.jpg
 

Güverte 'nin montajı için 4 üncü plaka kullanılıyor. 4 plakanın 3 tanesini daha önce kullanılmıştı.

Kano' nun boyundan dolayı ( 5,2 m) ve kontraplakın boyu ( 2,2 m ) olduğundan üç parçalı oluyor.
Ön kısım, Arka kısım ve en arkada 30- 40 cm lik üçüncü bir kısım. Küpeştelere epoxy sürüp , Kontra plakları kano' nun
üzerine koyup sıkıştırılıp yapışması bekleniyor. Bol bol ip, kement, kayış gerekiyor ve yardım edecek ikinci bir kişi..

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]

Güverte on cm aralıklar ile 2 cm lik bronz civiler ile küpeştelere sabitleniyor.

Daha sonra kano'nun dışarıdan kumaş ile kaplanmasına başlanılıyor.

[attachment=4]
[attachment=5]


Ben morovia marka epoxy kullandım ve memnun kaldım.

Bundan sonraki aşama oturma yerinin ( cockpit ) in hazırlanması...

25a.jpg


26a.jpg


28a.jpg


29a.jpg


27a.jpg
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,744
Mesajlar
1,523,066
Kayıtlı Üye Sayımız
166,559
Kaydolan Son Üyemiz
Sercantetik

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst