Tüm karavancı dostlara selamlar.
Oldukça uzun bir yazı olacak, şimdiden sabrınız için teşekkürler.
42 yaşında Makine Mühendisiyim. İzmir’de devlet destekleri konularında firmalara danışmanlık yapıyorum, çoğunlukla home-ofis çalışıyorum. Senelerdir kendi işimi kendim görürüm, eve usta vs. çağırdığım nadirdir. Bunları neden anlatıyorum, alet-edevat, zaman gibi konularda sıkıntım yok.
Yaklaşık 3-4 senedir karavan sevdasına takıldım. Eşim devlette öğretmen ve geçen ay yeşil pasaportlarımızı aldık. Artık yurtdışında vize derdimiz kalmadı. Amacımız yurt içi ve yurtdışı yaz-kış gezebilmek. Özellikle döviz kurlarını da dikkate alırsak yurtdışı masraflarının çoğu ulaşım, konaklama ve yeme-içme olduğundan karavanının bizim için ideal seçenek olduğuna karar verdik. Ayrıca İzmir’de olmamız, özellikle yazın kısa mesafelerde denize ulaşabilir olmamız da karavanı seçmemizde önemli bir etkendi.
Bu seneye kadar çekme karavan almayı düşünüyordum. Ancak son birkaç aydır bazı avantajlarından dolayı Campervan’a dönüş yaptım.
Öncelikle, istediğin yerde konaklama imkanı, toplam boyun 5-6mt civarı olması, çeken aracın çekmeye uygun olması/olmaması, zamanla baskı-balataya verebileceği zarar, kamping harici dilediğin yerde konaklayabilme gibi bir çok nedenden dolayı Campervan’a döndüm. Ha bu arada, Capmer’a dönüşümdeki en büyük etkenlerden biri de Türkiye’de üretilen tüm çekme karavanların (bu noktada kızmayın bana, görüşüm böyle) 15-20 yaşındaki Kip, Beyerland, Hobby, Swift, Knaus gibi eski karavanların yanından bile geçememesi ancak bu karavanların dezavantajının ise hiçbir evraklarının olmaması, yurtdışı ve Tr’deki kullanımında olası sıkıntılardır.
Uzun lafın kısası 17m3 Ducota’da karar kıldım ve bu karavanı kendim yapacağım.
Aşağıda sorularım olacak, cevap verirken, yorumlarken verdiğim numaralara göre cevaplarsanız çok sevinirim, zira kafamda bir ton soru var
1- Araç seçimi:
Kafamdan geçen araç mutlaka PSA olacak, aynı üretim olmalarına rağmen bildiğim kadarıyla Jumper ve Boxer aynı motor, Ducato farklı. Kızımın servisinin sahibiyle konuştum yaklaşık her markadan 25’e yakın aracı var, parça ucuzluğu ve yakıtı anlamında kesinlikle Ducato önerdi. Boxer biraz daha az yakarmış ama Ducoto tercih et dedi. Düşüncem 2012 civarı 100-150binlerde, ağır yük görmemiş (kargo şirketlerinden çıkma olabilir) 17m3 Ducato.
Ne dersiniz, her şeyi yaptıktan sonra dönüş olmayacağı için araç seçimi önemli. 2300cc-130hp motorlu olanları mı tercih etmeliyim, 3000cc-160hp olanları mı? Sanırım 3000cc’ler 2010’a kadar olan modellerde oluyor. Her ikisini de kullananlara sorduğumda bir sıkıntı olmadığını söylemişlerdi.
Bu araçların kendi ağırlığı 2000 kg olarak biliyorum ve üzerine yapılacaklarla beraber ağırlığı sınır olan 3500kg’a yaklaşıyor herhalde. İşim gereği geçenlerde İzmir’deki Dolphin Karavan’ın sahibiyle tanıştım, sohbet ettik. Kullandıkları malzemelere bağlı olarak max. 800kg. civarı araca ilave yük olduğunu belirtti. Bu tamamen malzeme seçimlerine dayanıyor.
2- Neden 17m3?
Boyum 1.93, eşim 1.78, 6 yaşında kızımla beraber 3 kişilik bir aileyiz. Benim boydan dolayı iç yüksekliği 2.13cm olan 17m3 seçtim, bildiğim kadarıyla 15m3’ler 1.93 yüksekliğinde. Doğru mu biliyorum, tercihim yerinde midir?
3- İç tasarım:
18 sene Bursa’da Otomotiv sektöründe proje bölümlerinde çalıştım. Tasarım nedir, nasıl yapılır bilirim. Bunu bilmekten öte ihtiyaçlarınız ne ise en iyi tasarım odur. Oturdum çok kabaca bir tasarım yaptım ailemizin ihtiyaçlarına göre. Yaptığım tasarım 2D, tam kararı verince 3D SolidWorks’te baştan sona katı model çizeceğim karavanımı, o zaman 3D datasını da sizlerle paylaşırım.
Öncelikle karavanı kış aylarında da kullanacağım için yukarıda bahsettiğim eski Avrupa karavanalarda kullanılan tasarımdan esinlendim. Yani oturma grubu arkada ve yatak olabiliyor. Bunun, daha ferah daha ergonomik olduğu düşüncesindeyim. Wc ve duş olmazsa olmaz. Bu yüzden taslakta çizdiğim gibi veya yine eski Avrupa karavanlarda kullanılan wc, altında duş teknesi, wc’nin hemen üstünde açılır-kapanır fiber lavabo kombinasyonu olabilir. Yerin efektif kullanımı açısından faydalı olacaktır. Malum sitede bu wc-duş-katlanır lavabo kombinasyonu satılıyor, fiyatı da 150Eu gibi, bence uygun. Oturma grubunun bir tarafını kendime göre boyunu 200cm yaptım, karşısını 180cm, 200cm’lik kısmın devamına mutfak kısmı, onun devamında da şoför arkasına buzdolabı koydum. Oturma gurubunun 180cm’lik kısmının devamına ise wc-duş odası ve sonrasında da bir koltuk koydum?? Şimdi esas soruma geldik, nedir o koltuk.
4- Ekstra Koltuk başka bir değişle 2+1’deki 2’nin tek koltuğu)
Bildiğim kadarıyla forumları, grupları inceliyorum, alacağım panelvan 2+1 oturma düzenine ve ruhsatına sahip olacak. Burada 1 şoför koltuğunu, 2’de onun yanındaki 2’li yolcu koltuklarını ifade ediyor. Zaten 3 kişilik bir aileyiz ancak 6 yaşındaki kızımın öndeki koltuklarda annesi ile yolculuk etmesini tercih etmem doğal olarak.
Kafamdan geçen 2’li koltuğu çıkarıp, satın alacağım bir orijinal emniyet kemerli yolcu koltuğunu, öne kendi yerine koysam. Ki bir çok camper’da bu yapılıyor. Hatta döner mekanizma ekleniyor(benim dönere ihtiyacım yok)
Sonrasında yine aynı bu tekli koltuktan (emniyet kemerli tabi ki) edinsem ve taslak projede olduğu gibi kapının hemen yanındaki boşluğa bu koltuğu monte etsem, mevzuatlara göre yine 2+1 olacak oturma düzeni ama kanunlara, yönetmeliklere uyar mı? Açıkçası hem çocuğumun güvenliği için hem de önde 2 koltuk arasında bırakılacak boşluğun avantajları açısında tercihim bu yönde olacaktır. Öndeki boşluk geçişleri kolaylaştıracaktır. Ama kanunlar, yönetmelikler ne der bilemiyorum, yorumlarınız önemli.
5- Sürgülü kapının yerine karavan kapısı:
Panelvanlarda sürgülü kapı açıkçası hiç hoşuma gitmiyordu. Özellikle de kapı açıldığına mutfak tezgahının yarısının kabak gibi göründüğü tasarım bana göre değildi. Sağ olsun daha yüz yüze tanışma fırsatım olmayan ama telefonda bana bir çok bilgi veren @Serila Hakan Bey'in yaptığı gibi, sürgülü kapıyı iptal edip, daha doğru ortadan kesip, yarısını kaynatarak sabitleyip diğer yarısını da bildiğimiz 60cm.’lik karavan kapısı haline tasarım gerçekten mükemmel olmuş. Hem panelvan biraz daha karavana benzemiş oluyor hem de bazı forumlarda okumuştum gece vakti sürgülü kapının kapatma sesi, sineklik sorunu gibi sorunlar ortadan kalmış oluyor. Bu tasarımın avantajı çok görünüyor ama sizlerin fikirleri nedir?
6- Panelvan’ın arka kapıları:
Yine @Serila Hakan Bey’in uyguladığı arka kapıların komple iptali söz konusu. Oturma grubu arkada olacağından dolayı oldukça mantıklı. Düşünmüyor değilim açıkçası.
Şimdilik tasarım aşamasında kafamda geçen sorular bunlar.
Yorumlarınızla, görüşlerinizle yardımcı olursanız sevinirim.
Şimdiden teşekkür ederim.
Mete Alpan
Oldukça uzun bir yazı olacak, şimdiden sabrınız için teşekkürler.
42 yaşında Makine Mühendisiyim. İzmir’de devlet destekleri konularında firmalara danışmanlık yapıyorum, çoğunlukla home-ofis çalışıyorum. Senelerdir kendi işimi kendim görürüm, eve usta vs. çağırdığım nadirdir. Bunları neden anlatıyorum, alet-edevat, zaman gibi konularda sıkıntım yok.
Yaklaşık 3-4 senedir karavan sevdasına takıldım. Eşim devlette öğretmen ve geçen ay yeşil pasaportlarımızı aldık. Artık yurtdışında vize derdimiz kalmadı. Amacımız yurt içi ve yurtdışı yaz-kış gezebilmek. Özellikle döviz kurlarını da dikkate alırsak yurtdışı masraflarının çoğu ulaşım, konaklama ve yeme-içme olduğundan karavanının bizim için ideal seçenek olduğuna karar verdik. Ayrıca İzmir’de olmamız, özellikle yazın kısa mesafelerde denize ulaşabilir olmamız da karavanı seçmemizde önemli bir etkendi.
Bu seneye kadar çekme karavan almayı düşünüyordum. Ancak son birkaç aydır bazı avantajlarından dolayı Campervan’a dönüş yaptım.
Öncelikle, istediğin yerde konaklama imkanı, toplam boyun 5-6mt civarı olması, çeken aracın çekmeye uygun olması/olmaması, zamanla baskı-balataya verebileceği zarar, kamping harici dilediğin yerde konaklayabilme gibi bir çok nedenden dolayı Campervan’a döndüm. Ha bu arada, Capmer’a dönüşümdeki en büyük etkenlerden biri de Türkiye’de üretilen tüm çekme karavanların (bu noktada kızmayın bana, görüşüm böyle) 15-20 yaşındaki Kip, Beyerland, Hobby, Swift, Knaus gibi eski karavanların yanından bile geçememesi ancak bu karavanların dezavantajının ise hiçbir evraklarının olmaması, yurtdışı ve Tr’deki kullanımında olası sıkıntılardır.
Uzun lafın kısası 17m3 Ducota’da karar kıldım ve bu karavanı kendim yapacağım.
Aşağıda sorularım olacak, cevap verirken, yorumlarken verdiğim numaralara göre cevaplarsanız çok sevinirim, zira kafamda bir ton soru var
1- Araç seçimi:
Kafamdan geçen araç mutlaka PSA olacak, aynı üretim olmalarına rağmen bildiğim kadarıyla Jumper ve Boxer aynı motor, Ducato farklı. Kızımın servisinin sahibiyle konuştum yaklaşık her markadan 25’e yakın aracı var, parça ucuzluğu ve yakıtı anlamında kesinlikle Ducato önerdi. Boxer biraz daha az yakarmış ama Ducoto tercih et dedi. Düşüncem 2012 civarı 100-150binlerde, ağır yük görmemiş (kargo şirketlerinden çıkma olabilir) 17m3 Ducato.
Ne dersiniz, her şeyi yaptıktan sonra dönüş olmayacağı için araç seçimi önemli. 2300cc-130hp motorlu olanları mı tercih etmeliyim, 3000cc-160hp olanları mı? Sanırım 3000cc’ler 2010’a kadar olan modellerde oluyor. Her ikisini de kullananlara sorduğumda bir sıkıntı olmadığını söylemişlerdi.
Bu araçların kendi ağırlığı 2000 kg olarak biliyorum ve üzerine yapılacaklarla beraber ağırlığı sınır olan 3500kg’a yaklaşıyor herhalde. İşim gereği geçenlerde İzmir’deki Dolphin Karavan’ın sahibiyle tanıştım, sohbet ettik. Kullandıkları malzemelere bağlı olarak max. 800kg. civarı araca ilave yük olduğunu belirtti. Bu tamamen malzeme seçimlerine dayanıyor.
2- Neden 17m3?
Boyum 1.93, eşim 1.78, 6 yaşında kızımla beraber 3 kişilik bir aileyiz. Benim boydan dolayı iç yüksekliği 2.13cm olan 17m3 seçtim, bildiğim kadarıyla 15m3’ler 1.93 yüksekliğinde. Doğru mu biliyorum, tercihim yerinde midir?
3- İç tasarım:
18 sene Bursa’da Otomotiv sektöründe proje bölümlerinde çalıştım. Tasarım nedir, nasıl yapılır bilirim. Bunu bilmekten öte ihtiyaçlarınız ne ise en iyi tasarım odur. Oturdum çok kabaca bir tasarım yaptım ailemizin ihtiyaçlarına göre. Yaptığım tasarım 2D, tam kararı verince 3D SolidWorks’te baştan sona katı model çizeceğim karavanımı, o zaman 3D datasını da sizlerle paylaşırım.
Öncelikle karavanı kış aylarında da kullanacağım için yukarıda bahsettiğim eski Avrupa karavanalarda kullanılan tasarımdan esinlendim. Yani oturma grubu arkada ve yatak olabiliyor. Bunun, daha ferah daha ergonomik olduğu düşüncesindeyim. Wc ve duş olmazsa olmaz. Bu yüzden taslakta çizdiğim gibi veya yine eski Avrupa karavanlarda kullanılan wc, altında duş teknesi, wc’nin hemen üstünde açılır-kapanır fiber lavabo kombinasyonu olabilir. Yerin efektif kullanımı açısından faydalı olacaktır. Malum sitede bu wc-duş-katlanır lavabo kombinasyonu satılıyor, fiyatı da 150Eu gibi, bence uygun. Oturma grubunun bir tarafını kendime göre boyunu 200cm yaptım, karşısını 180cm, 200cm’lik kısmın devamına mutfak kısmı, onun devamında da şoför arkasına buzdolabı koydum. Oturma gurubunun 180cm’lik kısmının devamına ise wc-duş odası ve sonrasında da bir koltuk koydum?? Şimdi esas soruma geldik, nedir o koltuk.
4- Ekstra Koltuk başka bir değişle 2+1’deki 2’nin tek koltuğu)
Bildiğim kadarıyla forumları, grupları inceliyorum, alacağım panelvan 2+1 oturma düzenine ve ruhsatına sahip olacak. Burada 1 şoför koltuğunu, 2’de onun yanındaki 2’li yolcu koltuklarını ifade ediyor. Zaten 3 kişilik bir aileyiz ancak 6 yaşındaki kızımın öndeki koltuklarda annesi ile yolculuk etmesini tercih etmem doğal olarak.
Kafamdan geçen 2’li koltuğu çıkarıp, satın alacağım bir orijinal emniyet kemerli yolcu koltuğunu, öne kendi yerine koysam. Ki bir çok camper’da bu yapılıyor. Hatta döner mekanizma ekleniyor(benim dönere ihtiyacım yok)
Sonrasında yine aynı bu tekli koltuktan (emniyet kemerli tabi ki) edinsem ve taslak projede olduğu gibi kapının hemen yanındaki boşluğa bu koltuğu monte etsem, mevzuatlara göre yine 2+1 olacak oturma düzeni ama kanunlara, yönetmeliklere uyar mı? Açıkçası hem çocuğumun güvenliği için hem de önde 2 koltuk arasında bırakılacak boşluğun avantajları açısında tercihim bu yönde olacaktır. Öndeki boşluk geçişleri kolaylaştıracaktır. Ama kanunlar, yönetmelikler ne der bilemiyorum, yorumlarınız önemli.
5- Sürgülü kapının yerine karavan kapısı:
Panelvanlarda sürgülü kapı açıkçası hiç hoşuma gitmiyordu. Özellikle de kapı açıldığına mutfak tezgahının yarısının kabak gibi göründüğü tasarım bana göre değildi. Sağ olsun daha yüz yüze tanışma fırsatım olmayan ama telefonda bana bir çok bilgi veren @Serila Hakan Bey'in yaptığı gibi, sürgülü kapıyı iptal edip, daha doğru ortadan kesip, yarısını kaynatarak sabitleyip diğer yarısını da bildiğimiz 60cm.’lik karavan kapısı haline tasarım gerçekten mükemmel olmuş. Hem panelvan biraz daha karavana benzemiş oluyor hem de bazı forumlarda okumuştum gece vakti sürgülü kapının kapatma sesi, sineklik sorunu gibi sorunlar ortadan kalmış oluyor. Bu tasarımın avantajı çok görünüyor ama sizlerin fikirleri nedir?
6- Panelvan’ın arka kapıları:
Yine @Serila Hakan Bey’in uyguladığı arka kapıların komple iptali söz konusu. Oturma grubu arkada olacağından dolayı oldukça mantıklı. Düşünmüyor değilim açıkçası.
Şimdilik tasarım aşamasında kafamda geçen sorular bunlar.
Yorumlarınızla, görüşlerinizle yardımcı olursanız sevinirim.
Şimdiden teşekkür ederim.
Mete Alpan