Merhabalar,
Forumdaki arkadaşlarıma genel olarak yazıyorum.
Aküler hakkında öğrendiklerimizin bir özetini ve buna göre sadece yaz aylarında mevsimsel olarak kullanılan karavanlarda ideal starter ve yaşam aküsü seçiminin ne olması gerektiğini çıkardım bana göre aşağıda:
Kurşun asit akülerinde, aküyü oluşturan plakaların yüzeyi büyüdükçe, aküden anlık çekilebilecek akım artıyor. Plakalar, kurşun alaşımlarından yapılan “ızgara” ların içleri kurşun peroksit veya saf kurşun gibi çeşitli aktif maddelerle doldurulup preslenerek üretiliyor.
Bu nedenle “starter” aküler daha ince ve dayanıksız (ama sayıca daha çok) plakalardan yapılarak kısa sürede yüksek güç verecek şekilde tasarlanıyor; daha fazla aktif madde elektrolitle temas halinde oluyor ve çekilebilecek güç artıyor.
Plakalar kalınlaşıp sağlamlaştıkça akünün ömrü ve düşük şarja dayanımı da artıyor, ancak anlık çekilebilecek akım azalıyor.
“Deep cycle” aküler kalın plakalardan oluştuğundan, eşit hacim ve ağırlıktaki “starter” akülere göre birim zamanda daha az akım verebilmekle birlikte, ömürleri çok daha uzun oluyor.
Firmalar, plaka kalınlıklarını (ve tabii diğer bileşenleri) değiştirerek bu iki temel akü tipi arasında çeşitli varyasyonlar üretiyor.
Plakaların aktif maddesi kaybedilirse (örneğin dökülmesi ya da sülfatlaşmasıyla) akünün kapasitesi ve ömrü bitiyor.
Kurşun esaslı plakaların çeşitleri dışında, plakalar arasındaki elektrolitin sıvı, jel ya da cam elyafından yapılmış “süngerlere” emdirilmiş olduğu seçenekler (AGM) üretiliyor. Sıvı yerine jel haline getirilmiş ya da emici bir malzemeye doldurulmuş elektrolit kullanmak, akünün sarsılmaya, eğik konumda kullanmaya ve farklı şarj koşullarına dayanımını arttırdığı gibi sızmaya karşı da başarılı oluyor.
AGM sistemi, aktif maddeyi fiziken plakaların içerisinde sıkıştırarak korunmasını da sağladığından aynı hacimde yüksek güç çekilebilecek sağlam ama ince plakaların yapılabilmesini sağlıyor.
Bu bilgilere göre, karavanımızın akülerini mevsimsel olarak yılın bir kısmında düzenli olarak şarj edemeyeceğimizi kabul edersek ideal durumda:
Yaşam aküleri kalın plakalardan oluşmalı ve jel elektrolit içermeli,
Starter aküler ise AGM tipi olmalı.
Bu değerlendirmelerde yanlış veya eksik bulduğunuz bir bölüm var mı sizlere göre?
Forumdaki arkadaşlarıma genel olarak yazıyorum.
Aküler hakkında öğrendiklerimizin bir özetini ve buna göre sadece yaz aylarında mevsimsel olarak kullanılan karavanlarda ideal starter ve yaşam aküsü seçiminin ne olması gerektiğini çıkardım bana göre aşağıda:
Kurşun asit akülerinde, aküyü oluşturan plakaların yüzeyi büyüdükçe, aküden anlık çekilebilecek akım artıyor. Plakalar, kurşun alaşımlarından yapılan “ızgara” ların içleri kurşun peroksit veya saf kurşun gibi çeşitli aktif maddelerle doldurulup preslenerek üretiliyor.
Bu nedenle “starter” aküler daha ince ve dayanıksız (ama sayıca daha çok) plakalardan yapılarak kısa sürede yüksek güç verecek şekilde tasarlanıyor; daha fazla aktif madde elektrolitle temas halinde oluyor ve çekilebilecek güç artıyor.
Plakalar kalınlaşıp sağlamlaştıkça akünün ömrü ve düşük şarja dayanımı da artıyor, ancak anlık çekilebilecek akım azalıyor.
“Deep cycle” aküler kalın plakalardan oluştuğundan, eşit hacim ve ağırlıktaki “starter” akülere göre birim zamanda daha az akım verebilmekle birlikte, ömürleri çok daha uzun oluyor.
Firmalar, plaka kalınlıklarını (ve tabii diğer bileşenleri) değiştirerek bu iki temel akü tipi arasında çeşitli varyasyonlar üretiyor.
Plakaların aktif maddesi kaybedilirse (örneğin dökülmesi ya da sülfatlaşmasıyla) akünün kapasitesi ve ömrü bitiyor.
Kurşun esaslı plakaların çeşitleri dışında, plakalar arasındaki elektrolitin sıvı, jel ya da cam elyafından yapılmış “süngerlere” emdirilmiş olduğu seçenekler (AGM) üretiliyor. Sıvı yerine jel haline getirilmiş ya da emici bir malzemeye doldurulmuş elektrolit kullanmak, akünün sarsılmaya, eğik konumda kullanmaya ve farklı şarj koşullarına dayanımını arttırdığı gibi sızmaya karşı da başarılı oluyor.
AGM sistemi, aktif maddeyi fiziken plakaların içerisinde sıkıştırarak korunmasını da sağladığından aynı hacimde yüksek güç çekilebilecek sağlam ama ince plakaların yapılabilmesini sağlıyor.
Bu bilgilere göre, karavanımızın akülerini mevsimsel olarak yılın bir kısmında düzenli olarak şarj edemeyeceğimizi kabul edersek ideal durumda:
Yaşam aküleri kalın plakalardan oluşmalı ve jel elektrolit içermeli,
Starter aküler ise AGM tipi olmalı.
Bu değerlendirmelerde yanlış veya eksik bulduğunuz bir bölüm var mı sizlere göre?