Yaşam Aküsü 2

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan theta Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 213
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 79,003

theta

Kamp III
Mesajlar
974
Tepkime Puanı
254
Yer
İstanbul
Merhabalar,
Forumdaki arkadaşlarıma genel olarak yazıyorum.

Aküler hakkında öğrendiklerimizin bir özetini ve buna göre sadece yaz aylarında mevsimsel olarak kullanılan karavanlarda ideal starter ve yaşam aküsü seçiminin ne olması gerektiğini çıkardım bana göre aşağıda:

Kurşun asit akülerinde, aküyü oluşturan plakaların yüzeyi büyüdükçe, aküden anlık çekilebilecek akım artıyor. Plakalar, kurşun alaşımlarından yapılan “ızgara” ların içleri kurşun peroksit veya saf kurşun gibi çeşitli aktif maddelerle doldurulup preslenerek üretiliyor.

Bu nedenle “starter” aküler daha ince ve dayanıksız (ama sayıca daha çok) plakalardan yapılarak kısa sürede yüksek güç verecek şekilde tasarlanıyor; daha fazla aktif madde elektrolitle temas halinde oluyor ve çekilebilecek güç artıyor.
Plakalar kalınlaşıp sağlamlaştıkça akünün ömrü ve düşük şarja dayanımı da artıyor, ancak anlık çekilebilecek akım azalıyor.

“Deep cycle” aküler kalın plakalardan oluştuğundan, eşit hacim ve ağırlıktaki “starter” akülere göre birim zamanda daha az akım verebilmekle birlikte, ömürleri çok daha uzun oluyor.

Firmalar, plaka kalınlıklarını (ve tabii diğer bileşenleri) değiştirerek bu iki temel akü tipi arasında çeşitli varyasyonlar üretiyor.

Plakaların aktif maddesi kaybedilirse (örneğin dökülmesi ya da sülfatlaşmasıyla) akünün kapasitesi ve ömrü bitiyor.
Kurşun esaslı plakaların çeşitleri dışında, plakalar arasındaki elektrolitin sıvı, jel ya da cam elyafından yapılmış “süngerlere” emdirilmiş olduğu seçenekler (AGM) üretiliyor. Sıvı yerine jel haline getirilmiş ya da emici bir malzemeye doldurulmuş elektrolit kullanmak, akünün sarsılmaya, eğik konumda kullanmaya ve farklı şarj koşullarına dayanımını arttırdığı gibi sızmaya karşı da başarılı oluyor.
AGM sistemi, aktif maddeyi fiziken plakaların içerisinde sıkıştırarak korunmasını da sağladığından aynı hacimde yüksek güç çekilebilecek sağlam ama ince plakaların yapılabilmesini sağlıyor.

Bu bilgilere göre, karavanımızın akülerini mevsimsel olarak yılın bir kısmında düzenli olarak şarj edemeyeceğimizi kabul edersek ideal durumda:
Yaşam aküleri kalın plakalardan oluşmalı ve jel elektrolit içermeli,
Starter aküler ise AGM tipi olmalı.


Bu değerlendirmelerde yanlış veya eksik bulduğunuz bir bölüm var mı sizlere göre?
 

Etiketler






Ynt: Yaşam Aküsü 2

theta' Alıntı:
Teşekkürler arkadaşlar,
varılan sonuçlar doğru mu sizlere göre?

Kimin olduğunu hatırlamıyorum. Forum mesajlarında AGM akülerin hem starter hem derin döngü türleri olduğu söylenmişti. Ya da belki iki işi birden yapabiliyorlardır, bilemiyorum. Bu yüzden her yerde kullanılabileceğine dair yorumlar vardı.

Bence akü konusunda derlediklerinize bir de şarj yöntemlerini eklersek tam bir referans dokümanı olacak.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Evet Serdar bey haddime olmayarak %100 doğru çok güzel özetlenmiş ve herkesin anlayacağı şekilde açıklanmış, güzel paylaşım olmuş beni kıskandırdı doğrusu. :smiley:)) . JEL nedir AGM nedir artık herkes anlamıştır. Ama şuda bir gerçek ki akü içi karmaşık ve hatta kırsanız bile pek kolay anlaşılamayan yapısal özellikleri nedeni ile her türlü üçkağıda açık bir sistem elemanı... Yani akünün üzerinde yazan tip ve amperaj bilgileri ne kadar doğru su götürür. Dolayısı ile o marka şu marka yerine, o ucuz bu daha ucuz yerine güvenilir bulduğum firmaların ürünlerini sistemlerimde kullanmayı tercih ederim. Yada bilindik ünlü markaların ikinci eli tercihim olurdu. Eğer güvendiğiniz bir satıcı yok ise, ucuzun iyi zannedileni yerine, iyi bilinenin en kötüsünü tercih etmek lazım geliyor. Bazen güvenilir satıcılar bile yanılabilir.
Sağlıcakla kalınız.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Evet Bekir hocam tabiki deepcycle AGM tiplerde var ama bu sıradan markalarda ne kadar deep cycle onu anlayamıyoruz :smiley:)

http://www.varta-automotive.com/index.php?id=489&L=23

burada incelenebilir bu tipler.
Sevgiyle,
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

konderk' Alıntı:
Evet Bekir hocam tabiki deepcycle AGM tiplerde var ama bu sıradan markalarda ne kadar deep cycle onu anlayamıyoruz :smiley:)

http://www.varta-automotive.com/index.php?id=489&L=23

burada incelenebilir bu tipler.
Sevgiyle,

Mutlu'nun VRLA ve Opzs akülerinden bu kategoride (hem starter hem deepcycle) olanları var mı?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Bekir hocam Mutlunun Stasyonerlerinde _ Sabit Tesis (VRLA_OPzS) değil, Traksiyoner _ çekici (VRLA_PzS) tiplerinde derin deşarj özelliği var bildiğim kadarı ile ama hiç kullanmadım...
 



Ynt: Yaşam Aküsü 2

Teşekkürler Önder Bey,
starter akü ihtiyacı olan motokaravanımıza AGM tipi bir deep cycle arayacağız o zaman.
Benim bildiğim iyi markalar Exide, Sonnenschein (sanırım o da Exide nin bir markası) ve Varta. Daha önce alışveriş yaptığım yerlerde bilmediğim markalara ait oldukça hesaplı görününen deep cycle aküler vardı; güvenip almamıştım.

Sizlerin tavsiye edeceği, tecrübe ettiğiniz başka markalar var mı?

Akülerin plakalarında bir standart olmadığından özelliklerinin birebir karşılaştırılamayacağını düşünüyorum ben de...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Yaşam aküsü başlığımız bilgi olarak yeterli seviyede olsada istenilen yada merak edilen sorulara cevap
bulmak biraz uğraş ve zaman alıyordu.

Bu konuda Serdar beyin girişimi çok güzel,yerinde ve toparlayıcı oldu. Kendisine desteği için ve konuya
uzman olarak yorum getiren Önder beye ayrı ayrı teşekkür ederim.

Bu bilgilerin tekrar satır aralarında kalmaması için konuyu bölerek şimdilik 1 ve 2 olarak ayırdım ve 1. başlığımızı
kilitledim. Bu başlık benzer soruları tekrarlamayı gerektirmeden ihtiyaç sahiplerine faydalı olacaktır umarım.

Selamlar.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Merhabalar herkese,
Evet Serdar bey burada bazı markaları verebilirim, FZA markası kayseride AKÜSAN firmasının ürettiği iyi bir markadır. FZA aküler ile mükemmel akü bankaları kuruyorum. Fiyat / performans oranı çok iyi akülerdir. Bu aküler için benim kampanya konu başlığımda bazı fiyatlar vereceğim bu hafta sonu. Çok çok iyi fiyatlar olacak bunlar. Bunun haricinde Best ve Vision marka akülerde jel ve deep cycle olarak iyi performans ve uzun süre bu performansı alabildiğimiz markalar diyebilirim.

Görüşmek üzere
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

konderk' Alıntı:
Bekir hocam Mutlunun Stasyonerlerinde _ Sabit Tesis (VRLA_OPzS) değil, Traksiyoner _ çekici (VRLA_PzS) tiplerinde derin deşarj özelliği var bildiğim kadarı ile ama hiç kullanmadım...

Mutlu'nun Sabit Tesis (stasyoner) VRLA (OPzS) akülerinin şarj dinamosuyla şarj edilip edilemeyeceğini konusunda Mutlu'nun web sitesi üzerinden bir mesaj gönderdim.

Deep cycle özellikli olan akünün şarj dinamosuyla yeterli şarj olamayacağı,bunun da zamanla sülfatlaşma/plaklarda sertleşmeye sebep olabileceği ve kısa sürede kullanılamz hale gelebileceği için sıkıntı yaratacağı

şeklinde bir cevap aldım. Burada voltaj olarak mı amperaj olarak mı bir "yetersizliğin" sözkonusu olduğunu anlamadığımı ifade ettim. "Çünkü araç şarj dinamoları yanlış bilmiyorsam 14,4 volt ile şarj ediyor. Yani voltaj yeterli gibi düşünüyorum. Ancak dinamolarda akım sabit. Dolayısıyla float şarja düşmesi gereken yerde sürekli olarak aynı akım ve voltajla şarj etmeye devam edecektir. Benim takıldığım soru bunun VRLA aküye zarar verip vermeyeceği" diye devam ettim.

Aküyü bozmaz,tek sıkıntı şarj alamama durumunda sülfatlaşma ve plaklarda sertleşme olacağından toparlaması zor olur,kapasite alamazsınız.

şeklinde bir cevap aldım. Sonuç olarak aküyü bozmayacağı (sülfatlaşma bozulmadan sayılmıyor (!) ) konusunda bilgilendim. Ama "yetersiz şarj"ın ne olduğunu öğrenemedim. Mutlu'nun teknik elemanlarının ne kasdetmiş olabileceğini açıklayabilecek bir arkadaşımız var mıdır?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

TA2RX' Alıntı:
şeklinde bir cevap aldım. Sonuç olarak aküyü bozmayacağı (sülfatlaşma bozulmadan sayılmıyor (!) ) konusunda bilgilendim. Ama "yetersiz şarj"ın ne olduğunu öğrenemedim. Mutlu'nun teknik elemanlarının ne kasdetmiş olabileceğini açıklayabilecek bir arkadaşımız var mıdır?
Bekir Hocam, yorumlamak biraz zor. Sabit tesis stasyoner akülerin 13.38V altında yüzdürme şarj ve 14.04-14.40V hızlandırılmış şarj yapılabileceği kendi sitelerindeki teknik özellikler kısmında belirtilmiş. Belki yanıt veren arkadaş şarj dinamosunun nasıl bir şarj yapacağı konusunda yorum yapamamış olabilir. Şarj dinamosu, konjektörün öngördüğü gerilimi üretecek şekilde gerilim üretir. Konjektörler de genellikle 14.4V değerinde gerilime ayarlıdır. Şarj dinamosu herhangi bir akım kontrolüne sahip değildir. Siz akım çektikçe kapasitesinin sonuna kadar üretmeye çalışır. daha doğrusu akım arttıkça konjektör alternatöre daha yüksek kontrol akımı göndererek çıkış gerilimini sabit tutmaya çalışır. :smiley:

Şarj konusunda benim bir endişem yok. Bu aküler için belki en iyi soru, titreşimli ortamlarda kullanılmasının uygun olup olmayacağı olabilir. ::smiley:
 



Ynt: Yaşam Aküsü 2

Merhabalar, ben söyle düşünüyorum hocam. kafanızın karışması normal, burada siz solar sistemlede şarj edeceğinizi belirttiniz mi bilmiyorum ama bu şekilde cevap vermesinin nedeni arkadaşın bence, sadece şarj dinamosu ile akülerinizin şarj edileceğini düşünerek ve bu şekilde de boşalan bir akünün şarjını tamamlayamayacağını düşünmesi ve bu düzensiz şarj nedeni ile de yaşam akünüzün sülfatlaşarak ömrünü dolduracağı yönünde olmuş olabilir. biraz uzun cümle olmuş sanırım :smiley:)

Şimdi yaşam akünüz alternatörden hergün düzenli araç kullanılmadığı için, tam şarj olamayacağından ve bu araç kullanma sürelerinin kesikli süreler olması nedeni ile(uzun yol alma hariç) alternatör araç aküsüne yetebilir ama yaşam aküsüne yetecek diye birşey söz konusu değil tabiki. Ne kadar akım verirse versin! Araç starter aküleri genelde dolu kalır pek boşalmazlar, kışın hariç (arka cam rezistansı sisler farlar v.s. hepsi aynı anda açıkken alternatörün yetmediği durumda akü düşecektir.) bunlar istisnai durumlardır.

Ama siz yaşam akülerinizi öncelikli olarak güneş enerjisi ile dolduracak olduğunuz ve alternatörü ise sadece bir takviye olarak düşündüğünüz için bence o arkadaşın söyledikleri sizin için geçerli olmaz. AGM-deep cycle iyi bir akü bulup almaya karar verdiğiniz zaman olayınız çözülür. burada sistemin hesabı önemlidir. Yük hesabı ve bu durumda ne kadar şarj kapasitenizin olduğu, panel ve akü hesabı bunlar çok ince hesaplardır ve akünüzün ömrünü ve sisteminizin işlevselliğini etkiler.

Sarsıntıya gelince; AGM ve Jel akülerde bu sarsıntı pek (+)plaka yüzeylerine zarar vermiyor. Aslında bu bahsettiğim FZA aslında bu gizli bir bilgi ama paylaşacağım, bu FZA markasında (+) plakaları şimdi bunlar mumyalıyorlar. Daha doğrusu mumyalama teknolojisi dedikleri bir teknoloji geliştirmişler ve özel bir madde ile (+) plakaları kaplıyorlar, böylecede sülfatlaşma ve sarsıntı ile dipe tortu halinde çökme yaşanması gibi durumlar otomatikman ortadan kalkmış ve çok uzun ömürlü çok dayanıklı her koşulda çalışabilecek aküler üretilmiş oluyor. Bunlar tabiki çok akü parçalayarak ve ar-ge ile elde edilen tecrübeler ve hep test test. Şu anda bu aküleri iki farklı akü bankasında hayret verici şekilde izleyerek test ediyorum. Gerçekten başarmış görünüyorlar, birbirleri ile ahenkle dans ediyor bu aküler, akü voltajları her birinin 1mV mertebesinde aynı bunu zaten hiç anlayamıyorum, iç dirençleri bu kadar yakın birbirlerine. Yerli bir üretici firmayı tebrik etmek lazım bu konuda. Tek tek aküler genelde iyi olabilirler bizim birde en büyük derdimiz aküleri gruplar halinde birlikte çalıştırabilmektir.

Herkese sevgiler
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,475
Mesajlar
1,518,493
Kayıtlı Üye Sayımız
172,126
Kaydolan Son Üyemiz
Mev

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst