Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Tempus Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 24
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 5,260

Tempus

Nissan Patrol SD33 Turbo
Mesajlar
7,447
Tepkime Puanı
4
Yer
istanbul
Yanlışlar en başta amacını bilmemekden başlıyor, insanlar yolda yada internetteki sitelerde gördükleri büyük ve dişli lastikleri olan, güçlü vede sesli motorlu, iri kıyım heryeri demirlerle dolu araçlara özenerek işte bu tam istediğim şey diyor. Dışarıdan çok havalı görünüyor çünkü, sert erkekler ve sert kadınlar gibi görünmenin şahane yolu sert arabalara sahip olmak.

Mimar Sinan Üniversitesi’nde okurken Form Analizi dersimize giren heykeltraş bir hocamız vardı, insanların çağlar boyunca kendilerini güçlü gösteren, kudretli gösteren formları sevdiklerini ve kullanmaya çalıştıklarını söylerdi. Eski çağlarda bunun en büyük göstergelerinden birisi savaşçıların miğferleri derdi. Miğfer savaşçı erkeği oldugundan daha uzun ve güçlü gösterir, üstündeki süsrler, taşlar, tüyler de onu daha zengin yada kudretli görünür hale getirir. Ve bunun sonundada hocamız bize şu soruyu sormuştu , “Miğferin günümüzdeki karşılığı nedir?”. Sorunun cevabı “Arabalar” idi.

İşte Off-Road’a başlarken yada daha doğrusu Off-Road aracı alırken insanların bu içgüdüleri yüzünden belkide tamamen amaçlarından alakası olmayan yada amaçları olmayan yollara sapıyorlar. İtiraf ediyorum ilk başlarda bunu bende yaptım.

Ve bu şekilde amaçsız yada amaca uygun olmayan araçlar ile araziye çıkıp Off-Road’culuk oynamaya sıra geldiğinde saçma sapan arazide debelenen , orasını burasını kıran araçlar izleyip duruyoruz. Ya piknik aracı gibi hazırlanan bir araç ile sert off-road yapmaya çalışılıyor ve aracın kabiliyetleri yetmedikçe zorlanıyor, yada off-road aracı gibi görünen ama yanlış yapılmış araçlar ile sürekli sorun çıkartan araçlar haline geliyor off-road sporu. Ve işte bu yüzden en büyük yapılan yanlış, amacımıza karar vermemek yada yanlış amaç-araç ikilisine sahip olmak. Vede yanlış modifiyeler yapmak.

Sonraki en büyük yanlış kısmen amaca uymayan araç ilede ilişkili olan sürücü hataları. Arabalarına biraz büyük ve dişli lastik, birkaç sis farı ve vinç takan herkes bu araçları tanka çevirdiklerini sanıyor ve naparlarsa yapsınlar kırılmayacağını. Buda çoğu zaman araçları kapasitelerinden fazla zorlamalarına neden oluyor, kimi zaman bu yüzden araçlar devriliyor, kimi zaman büyük arızalar veya mekanik kırılmalar yaşıyorlar.

En somut örneklerini 3. Beyoff oyunlarında yaşadık. 13 araç kırıldı ve yarışı bitiremedi. Kırılan araçların büyük çoğunluğu araç kapasitesinin üstüne çıkan sürücü zorlamalarıydı. Aynı marka ve model 3-4 tane aracın etapda gidişleri ve finişe gelip gelememeleri arasında dağlar kadar fark vardı.

Belkide bunun nedeni birazda en büyük üçüncü yanlış olan , halk arasında “Gaza Gelme” diye tabir ettiğimiz şey. Yarışlarda insanlar yarış havasına girip adrenalin ile tüm mnatık sınırlarını yıkıp içgüdüleriyle hareket etmeye başlıyor. Profesyonel yarışçı ve amatör arasındaki farkda burda ortaya çıkıyor sanırım. Bu güdülerini kontrol edebilen profesyonel olabiliyor.

Bu gaza gelme mevzusu sadece yarışlarda değil tabi, arkadaş arasında yapılan gezilerdede fazlasıyla soruna neden oluyor. Kimi zaman şakayla verilen gazlar, kimi zaman insanlar arasındaki çekişmeler, kimi zamanda egolarımıza yenik düşüp o yaptıysa bende yaparım diyerek bilinçsizce araçlarımızı ve şartları zorlamamız çoğu zaman kötü sonuçlara veya kötü off road anılarına yol açıyor.

Aklıma gelen en son yanlış ise bu işin bir çıraklık – ustalık eğitiminden geçtiğini insanların unutması. Off-Road’un bir okulu yok, bir kursuda yok. Tek öğrenme yolu bir araç hazırlayıp arazide deneyerek öğrenmek. Yani yüzme öğrenmek için direk derin denize atlamakdan farkı yok. Zira en basit off-road gezisinde bile ölümcül bir kaza her an olabilir. Derin denizde yüzme bilmeyen birisinin boğulabileceği gibi. Oysa bunun en tehlikesiz ve doğru yolu, bu konudaki ustalığına ve tecrübesine güvendiğiniz kişilerin yanında birkaç sezon çıraklık eğitimi alıp haddinizi bilerek off-road yapmanız. Onlarla gezilere gidip yaptıklarını gözlemleyip tavsiyelerine uymanız. İyi bir usta bulursanız ve sizde iyi bir çıraksanız tehlikesiz bir şekilde bu sporu öğrenirsiniz ve öğrenirkende gereksiz maddi manevi masraflar çıkartmazsınız. Off-road’u eğlenceden eziyete çevirmezsiniz. Bu çıraklık dönemini geçirmek içinde en iyi yerler İsoff gibi bu işi çok uzun zamandir yapan insanların kurduğu aklıbaşında dernek ve kulüpler.

Bu yanlışlar yüzünden çok insan belkide zevk alarak yıllarca devam edeceği hobisinden uzaklaşıyor, sıkılıyor veya beziyor. Herşeyi olması gerektiği sırayla yapıp doğruları doğru şekilde öğrenip uygulasalar belkide çok daha iyi bir off-road potansiyelimiz olabilir.

[attachment=1]

Son olarak özetlemek gerekirse:

1- Off-road amacınızı iyi belirleyin
2- Bu amaca göre araç ve modifiye seçin
3- Aracınızın kapasitelerine göre pilotaj uygulayın
4- Asla gaza gelmeyin
5- Ustaları iyi dinleyin ve kendinize doğru ustalar bulun



Saygılarımla

Kürşad Ergan

Kaynak: http://www.4x4dergi.com/2011/12/04/off-road%E2%80%99da-yapilan-yanlislar.html

Hummer
 

Etiketler

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

Oldukça iyi bir yazı ancak ben "doğru ustalar bulun, onları iyi dinleyin" kısmına takıldım... Gerçekten bu işi öğrenebilecek bir yer yok, ancak gezilerde birşeyler kapmaya çalışıyoruz. Fakat "usta" diye tabir ettiğimiz insanlar genelde yeni öğrenenleri ya geziye hiç almıyor ya da siz burdan geçemezsiniz bypass yapın, geri dönün şeklinde bir baştan savma yoluna gidiyor. Birşey öğretebilecek "usta"ların bazen yanına bile yaklaşılmıyor... Ben çok nadir olarak "4 çekeri olan herkesi geziye bekliyoruz, standart araçlar da gelebilir" diye yazılmış gezi görüyorum... Bilmiyorum belki de bu konuda bir eğitim sistemi sistemi mi geliştirilmeli? Gerçi burası Türkiye, bizler herşeyi yaparız, bize birşey olmaz modunda olduğumuz için her daim o da zor gibi...
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

selimsani' Alıntı:
Oldukça iyi bir yazı ancak ben "doğru ustalar bulun, onları iyi dinleyin" kısmına takıldım... Gerçekten bu işi öğrenebilecek bir yer yok, ancak gezilerde birşeyler kapmaya çalışıyoruz. Fakat "usta" diye tabir ettiğimiz insanlar genelde yeni öğrenenleri ya geziye hiç almıyor ya da siz burdan geçemezsiniz bypass yapın, geri dönün şeklinde bir baştan savma yoluna gidiyor. Birşey öğretebilecek "usta"ların bazen yanına bile yaklaşılmıyor... Ben çok nadir olarak "4 çekeri olan herkesi geziye bekliyoruz, standart araçlar da gelebilir" diye yazılmış gezi görüyorum... Bilmiyorum belki de bu konuda bir eğitim sistemi sistemi mi geliştirilmeli? Gerçi burası Türkiye, bizler herşeyi yaparız, bize birşey olmaz modunda olduğumuz için her daim o da zor gibi...

gelecek yıl bu konuda ciddi çalışmalarım olucak bu sezon başı araçsızlıkdan yapamadım planlarımı.
Zaten doğru Usta derken bunları kastetmiştim :smiley:
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

Kürşat Bey istediğiniz araç olsun, benim Kuzukim emrinize amade... Sonucunda güzel bir iş çıkacaksa ben elimden geleni yaparım yapabileceğim birşey varsa, okuldaşmışız sonuçta ;D
 



Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

selimsani' Alıntı:
Kürşat Bey istediğiniz araç olsun, benim Kuzukim emrinize amade... Sonucunda güzel bir iş çıkacaksa ben elimden geleni yaparım yapabileceğim birşey varsa, okuldaşmışız sonuçta ;D

Araç aslında 2. planda işin şakası bir yana , ben bu sene arazi sertleşmeden standart 4x4 lerinde gelebileceği , birkaç usta off roadcunun uygulamalı bişeyler göstereceği geziler planlıyordum, araç mevzusunda yaşadığım talihsizlikler pek konsantre olamadım. Çok basit gibi görünen ama aslında maddi manevi sorumlulukları olan bir konu. gelecek sene bu konuda isoff daki abilerimizle birlikte bişeyler organize etmeyi umuyorum. Onlarlada iyice konuşup olgunlaştırayım konuyu duyuruyu yaparım. Katkılarınızıda beklerim
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

O halde güzel haberleri bekleyelim... Dediğim gibi yapabileceğim birşeyler olursa ben her zaman buralardayım... Kolay gelsin...
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

Kürşat'cım Ankara'ya da bekleriz :-* :D ;) :smiley: 8)
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

bence off road yapan veya yapmak ısteyen insanlar
1 mutlaka motor mekanik bilgisi
2 g kuvveti ve fizik
3 ileri suruş ve pılotaj
4 aracını ve kendını mutlaka ıyı tanımalı
kolay gelsin selamlar ... kurşad bey katkıda bulunmak icin her zaman hazırım 8) :D
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

hirs da bu hatalara davetiye,oellikle yaris varsa... ben off road zamanlarimi ayni zamanda tabiyatla bir olabilmek icin yapiyorum. araci fazla zorlamadan guzel parkurlarda 1 kac saatlik camur -fotograf ve kamp 5 - 10 gun... amac oralara gidebilmek,arkadaslarla hos vakit gecirmek ve kimseye zarar gelmeden done bilmek.
 



Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

genel olarak eski 4x4ler kullanıldığı için arıza durumunda bu araçların gömülmesinden hiç hoşnut değilim..Bu araçlar yaş itibariyle yaşlı olduğu için sağlam bir revizyondan geçmedikçe sürekli arıza çıkarta biliyor..hele offroad dış görünüşden çok mekanik mukavemetle ilgili bir spor olduğu için bu konudaki araç seçiminde, dikkati ve özeni bu alana verilmelidir.Aksi takdirde nikalaj aksamlara ve kaportadaki boyaya bakarak yapılan araç seçimlerinde daha çok aracın hakkı yenilecektir..! Saygılar
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

Bu arada paylaşım için teşekkürler (unutmuşum :smiley:) Yanlış araç seçimi konusunda nacizane fikrim Türklerde At Avrat Silah üçlemesinde atın yeri başka tabiki ama şuda bir gerçek ki araç seçiminde kullanım amacı, plotaj yeterliliği çok önemli..Gazla değil bilgi ve olgunlukla bunu yapmalıyız..
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

Selamlar

Önce harika bir konu açmışsınız tebrikler.
Gençliğimde bir çok araba hız yarışına katıldım dolayısı ile bir kaç şey yazmam lazım , bu yarışlarda kazandıklarımda kaybettiklerimde oldu ama en büyük kayıp bazı arkadaşlarımızın ağır hafif yaralandığı en kötüsü öldüğü yarışlardı.
Yarışta amaç hiç bir zaman kazanmak değildir yarışta amaç yarışı bitirmektir. yani ister sürat yarışı yapın ister offroad yada başka bir yarış, eger doğrudan kazanmak için girerseniz alırsınız kafanıza, bütçenize göre bir araç kafanıza göre birde modifiye yaparsınız, pimi çekilmiş bomba misali patlayacağınız patlatacağınız yere kadar gidersiniz.
Amaç yarışı bitirmekse iş tamamen değişir. yolu belirlersiniz on road - offroad - ralli vs. uygun marka model araçları bütçe orantısıyla alısınız, aracı dener tecrübe edersiniz nerde nasıl tepki veriyor nası davranıyor öğrenirsiniz, yapmanız gereken modifiye ortaya çıkar o modifiye ve değişiklikleri yaptırırsınız. araç artık başka bir araç olmuştur tekrar dener tecrübe edersiniz hata yanlış ters bir şey varsa düzeltirsiniz. araç size hitap eden yola yarışa hazır hale geldi ve sizde o araca hükmedecek yönetecek tecrübeye ulaştığınız kanatine varırsanız yine kazanmak için yarışamazsınız. kendinizi modifiye edeceksiniz reflekslerinizi geliştirecek dikkatinizi arttıracak ve size dayanıklılık sağlayacak antremanlar ve çalışmalar yapacak ve içkiden uzak duracaksınız vs.
Bizde durum nasıl ? hiç araştırma gereği duymadan bir araç alınır. sürücü tecrübesi düz yolda gitme becerisi geçiniz para müsaitse yapılı hazır havalı araç almak iyidir. bu aracı kim neye göre nasıl hazırlamış neler yapabiliyor geçiniz. araç normalse sorulur 2 inc yükseltme ucuz 4 inc sonra yaptırırım araç kaldırırmı başka yerleride düzeltmek gerekirmi geçiniz. yarın lopeze gidiyoruz hayde gidelim ben biraları aldım deh bre. yaw şu lopez nerdedir nasıl gidilir benim araç uygunmudur geciniz. sabah erken kalkıym M/T lastik alıcam al tamam para senin ama hangi M/T çamurda iyde yolda nasıl ıslak asfaltta kayarmı öndeki araca çarparmı fren tepki mesafesi nasıl sigorta var öder. geçiniz. yaw aracın bir kullanma klavuzu var oku takıldınmı firmasına sor olmaz sinyaller solda korna direksiyonda kontak sagda geriside tamamdır geçiniz . vs. emin olun yazdıklarımın eksiği var.
amerikada hummer aldığınız zaman size bir kaset yada cd verip eve yolluyorlar çalışıp araçta kurs görüp 15 gün sonra teste girip testi geçerseniz aracı teslim alıp yola çıkabiliyorsunuz. bazı eyaletlerde offroad tamponu takılı araçla ölümlü trafik kazsına karışan cinayetten yargılanıyor.
Bizdede kurs şöförleri var hanım ehliyet aldığında ehliyeti veren komisyona sordum bu gün kaç kişi ehliyet aldı diye 97 kişi aldı dedi 100 kişi direksiyon imtihanına girmiş bu 97 kişiden birini şeç arabayı o kullansın seni eve bıraksın razımısın dedim ne demek istiyorsun dedi senin utanman yok ben ne diycem dedim hanım aldı ehliyetini geldik araba kullanamıyor ama trafik kazasını bile yaptı ;D yani durum kısaca bu. canım yurdumda herkes driver yapacak pek fazla bir şey yok. gaz pedalının sağda olduğunu öğrenen yürüyor ;D aslında kader işte bunlar offroad aracı kullanacaklarına ferrari tipi hız araçlarına merak sarsalar arabayı yerinden kaldıramazlar hadi kaldırdılar 5 metre gitmeden araba pert olur vay gidene :D



saygılar.
 

Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

Pilotaj deneyiminin off road'da çok önemli olduğuna inanıyorum bende.

Dün sabah istanbul'da yerde 1 cm kar varken Büyükçekmece de ara sokakta bir yokuşu tırmanmaya hazırlanırken ( Taksideydim. Standart Fiat Albea taksi muhtemelen kabak lastikli) Range Rover Vouge Kurtlar Vadisi Edition aracıyla arkamızdan gelen bir cengaver abimiz korna klakson çala çala yol istedi ve mecburen durmak zorunda kaldı taksinin şöforü. Ardından cengaverimiz gaza öyle bir asıldı ki dedim herhalde asfaltı kazıp tünel açacak sevabına . Ama maalesef 5 dakika son gaz uğraştı lastik, balata bir şey bırakmadı zavallı arabada. En sonunda vazgeçince bizim taksici kalkışını yaptı, ağır ağır devamlı aynı devirde tutarak arabayı rampayı 2. denemede çıkmayı başardı. Cengaver abimiz aşağıda kaldığından yüzünün aldığı şekli göremedim.

Demek istediğim hayatın hangi alanında olursa olsun "cahil cesareti" yerine deneyime önem vermek çok önemli.
 




Ynt: Off-Road’da Yapılan Yanlışlar…

off road yaparken şartlar her an değişir ve bu şartları en iyi okuyan değerlendiren yarıştan galip çıkar.bir önceki araç yolu bozar ve siz geçemezsiniz yada birden yağmur başlar toprak çamur olur vs vs işte bunun için şartları iyi okuyan ve değerlendiren galip gelir.tabi illede kazanmak gerekmiyor bazen galip gelmek orayı geçmemek yada yarışa devam etmemektir sonuçta araba kırılmaz zarar görmez ve yine galip gelirsiniz
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,485
Mesajlar
1,518,655
Kayıtlı Üye Sayımız
172,143
Kaydolan Son Üyemiz
sailing

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst