Navara'nin eski modeli kullanicisiyim. Yeni modeller icin bahsettiginiz ozelliklerin bazilarindan ornegin orta kilit vs den haberim yok. LSD ise yaramiyor dusuncenize pek sicak bakmiyorum. Hali hazirda filomuzdaki araclar farkli markalarda ve eski model. Hepsinde LSD var ve cogu arkadasimizin dort cekere almadan gecemedigi yerlerde bile bizler iki cekerde LSD sayesinde geciyoruz. Eger yagi tam, celik plaklari yani diskleri hasarsiz ve duzgun calisiyorsa LSD gayet guzel is gorur. Ancak cok zorlu ve dik pozisyonlarda iseniz yeterli tork ve donus devrini saglayamayacak bir pozisyonda kalirsaniz belki o zaman LSD ise yaramayabilir. Biz hard offroad yapmadigimiz icin su ana kadar oyle bir problem yasamadik.
Gelelim dort cekerde tam sag yada sola direksiyonu dayamak konusuna. Evet o pzisyonlarda aracin itme gucu ve eger asfaltta iseniz lastiklerin tutunma direnci nedeniyle aks dislilerinde veya saft baglantilarinda kirilmaya sebep olabilirsiniz. Ancak islak veya camurlu zeminde bu durum pek sorun olmaz. O kasilmaya sebep olacak durum islak ve camurlu, toprakli zeminde olmaz. Dolayisiyla o tur zeminlerde donus sorunsuz tamamlanir. Yine de tam saga veya sola hele agir devir dort cekerdeyken mumkunse dayamayiniz. Aracinizin aktarma organlarini korumus olursunuz.
Iki cekerden dort cekere veya dort cekerden iki cekere alirken cok dusuk hizlarda olmak sakincali degil deselerde siz emin olmak ve sanzimanlari korumak adina yine de tam durmadan ne iki cekere ne dort cekere almayin lutfen. Mutlaka tam durun ondan sonra iki veya dort cekere veya dort ceker agir devire alin. Bu davranis aracinizin sanzimanlarinin omrunu uzatacaktir. 250.000 ila 600.000km lerde olan eski model araclarimizin bu gune kadar ne sanziman ne arazi sanzimanlarinda problem yasamadik.
4x4 hizli konumdayken aracinizi iki ceker konumundaki gibi hic sorunsuzca istediginiz hizlarda kullanabilirsiniz. Sadece dort cekerde oldugunuzu unutmayin. Ani direksiyon kirmalarindan kacinin. Aracinizin alistiginiz iki ceker konumundaki tepkilerden daha farkli tepkiler verecegini unutmayin. Eger dort cekere alma ihtiyaci hissedeceginiz bir kosul varsa o kosullarda araci yavas surmek daha mantikli olacaktir. Superspor araclar da dort cekerdir. Ancak araciniz bir hiz araci degil yuksek ve yuke uygun dizayn edilmis, suspansiyon sistemi ona gore uretilmis araclardir. Mumkunse bir yaris araci gibi surmeyiniz. 4x4 Agir devirde zaten siz isteseniz de yavru sanziman buna musaade etmeyecegi icin belli bir hizin ustune cikamazsiniz. Bazi araclarda belli hizin ustune cikinca sanzimanlari korumak adina sensorler araci otomatik olarak iki cekere almaktadir. Bu ozellik yeni Navara'da var mi bilmiyorum.
Yag bakiminda LSD yagi, daha sizinki kadar yeni ve az kilometrede olan araclarda pek ellenmez. Filodaki 98 model araclarimizin dahi yaglari halen orjinaldir. Bu gune kadar eksilme bile olmamistir. Her bakimda sanzimanlarin ve diferansiyellerin yagi mutlaka kontrol edilir. Sadece bir aracimiz kaza gecirmisti. Onun sanziman yagi komple degistirildi. Diferansiyel yaglarinin hic birini degistirmedik. Cevremizdeki arkadaslardan da buyuk kaza yada alttan kirici darbe alacak problem yasayanlar haric diferansiyel yaglari degismedi.
Flans ya da spacer denen dingilin genislemesi konusuna gelince. Aracin orjinalligini degistirecek ilave ve degisikliklerden genelde kaciniriz. Ancak arazide ihtiyac hasil olan degisiklikleri de yapmak kacinilmaz oluyor. Bir kac santim yukseltmek, arazide takilmadan gecmek, lastikleri daha zorlulardan secerek tutunmayi artirmak, camuru gecmek icin yapilan degisiklikler derken yukselince dengeyi saglamak icin genislemek te gerekebiliyor. Takilan buyuk ebatli lastiklerin surtmemesi icin ya da yapilan yukseltmeden sonra aracin dengesinin saglanmasi icin spacer takmak gerekir. Bu sayede viraj ve egim emniyeti de saglanmis olur. Ancak donus yari capinda artis olur ve ayrica arazide dar yerlerden iki agac arasindan gibi gecislerden biraz daha zor gecer. Onun disinda araca baska bir zarari yoktur. Ancak urunu secerken kaliteli ve duzgun bir urun secmeye ozen gosteriniz. Hatali urun alip balans sorunu yasayan arkadaslarimiz olmustu. Tecrubeli ve isinin ehli bir firmadan tedarik etmeye ozen gosteriniz. Yapacaginiz genislemenin camurluk disina tasmamasina dikkat ediniz vizeden gecmeye engeldir.
Bildiklerim kadariyla sorulariniza cevap vermeye calistim. Umarim sorulariniza aciklama getirebilmisimdir. Sizde yillar icinde kullandikca tecrube edinip bilgilerinizi bizimle paylasirsiniz. Kolay gelsin.