Aracın servisinden alternatöre ilişkin teknik detay alamadım.
Ben de alamadım. Bu nedenle Wikipedia'yı kaynak olarak kabul ettim, bilgilerim ışığında kaynağı doğru kabul ederek kullandım:
Alternator (automotive) - Wikipedia
Bu kaynağa göre ortalama bir aracın alternatörü 50-70A arasında akım verebiliyor(muş).
Siz akünüzün tam dolu olduğunu gerilimden mi takip ediyorsunuz? Ya da boş olduğunu?
Eskiden çok takip ediyordum da şu an pek umrumda değil açıkçası, her nasılsa artık kullanımım öyle bir düzene oturdu ki ne tam doluyor ne tam boşalıyor, sürekli ortalarda bir yerlerde. Elektriğim kesilmediği sürece de ilgilenmiyorum.
Ben 80W'lık panel kullanıyorum, o yüzden özellikle kışın kıt kanaat yetiyor. Paneli doğrudan aküye bağlamış durumdayım, ne bir PWM var ne bir MPPT var. Gerekçelerimi daha sonra dile getirmek istemekle birlikte kendi MPPT'mi yapma gereği hissettim.
Normalde, yukarıda verdiğim kaynağı inecelerseniz (ya da inceleyebilirseniz) göreceksiniz ki Lityum bataryaların dolulukları, gerilime bakarak anlaşılamaz, çünkü %80 ile %30 arasında neredeyse aynı voltajı (13.3V) veriyorlar. Son %20, %10 ve %5 noktalarındaki gerilimi ölçtüm, sadece o kapasiteleri kabaca voltaja bakarak anlayabiliyorum. Bu da benim için yeterli oluyor.
Dolu olduğunu anlayamıyorum, zaten 80W'lık panelle neredeyse hiç dolduramadım
) Dediğim gibi, dolu olduğu voltaja bakarak anlaşılamaz, şarj akımının belli bir değerin altına düşmesi gözlemlenir.
Bazı MPPT cihazlarda LiFePo4 akü seçeneği olduğuna dair okumuştum geçenlerde. Onu araştırmak istiyorum öncelikle. Biraz bakındım ve özellike youtube paylaşımlarında victron öne çıkıyor. Yalnız bu marka hem emsallerinin 2 katı kadar pahalı, hem de ek modüllerle destekleniyor gibi, özellikle enerji kontrolü için.
@chrysocolla Victron kullanıyor, belki şu ana kadarki deneyimlerini paylaşabilir.
1) 12V sistemden beslenecek her şey MPPT nin load çıkışına bağlanmalı, bu yönde bir cihaz almalı
2) MPPT akü besleme gerilimi 14.2 V ile sınırlandırılmalı. Bu şekilde float charge dan LiFePo4 aküye zarar gelmesi beklenmiyor. Şarj olayında gözetimsiz ilerleyebiliriz.
Doğru mu anladım?
Doğru. 14.2V'ta yüzdürürken bir sorun olmamasını - lütfen buraya dikkat - ben beklemiyorum. Kaynağım (tartışma) şurada:
Would floating a Lithium battery indefinitely at a lower voltage than max voltage cause any harm?
Aracın yakıt sarfiyatını etkiliyordur muhtemelen.
Etkilemez.
Şöyle etkiler, şöyle etkilemez: Siz alternatörden bir sebeple enerji çektiğinizde alternatör motora mekanik yük olarak davranır ve onu yavaşlatır. Bu durumda yakıt sarfiyatınız artar.
Fakat bu sarfiyat, akünün enerjisi (nin alternatör verimi olan %60'a bölümü) kadardır. Bu ise aracın kendi sarfiyatının yanında devede kulaktır. Şöyle ki: Bir trafik ışığına yaklaşırken ayağınızı frene atıp yavaş yavaş yavaşladığınızda balatalarda ortaya çıkan ısı enerjisi (aracınızın kinetik enerjisi) ~170Wh'tir. Yani 10 kere lambalarda durduğunuzda akünüzü dolduracak enerjiyi çoktan atmış oluyorsunuz. (bkz.
Can car alternator be used to save fuel by using it as a regenerative system at the same time?)
Akünüz sürekli alternatöre bağlı olduğunda (uzun yolda) eninde sonunda 13.8V'a ulaşacaktır. Bu durumda açık devre gibi davranacak, sanki hiç bağlamamışsınız gibi olacaktır. Bu nedenle, ihmal edilebilir kayıplar dışında "etkilemez", uzun yolda ise "hiç etkilemez".
Şarjı kesen BMS mi, MPPT mi, yoksa gözetim mi oluyor/olmalı?
BMS belki şarjı kesebilir, tamamen üreticinin tasarımına bağlı, ancak buna güvenmek pek doğru değil. Orbus'un ise BMS'i, şarj kontrol devresi gibi tasarlattığını ben bizzat görüşmelerimde ilk ağızdan duymuş durumdayım.
Şarjı kesmesi gereken, "şarj kontrolcüsü"dür. Bu kontrolcü insansa insan, MPPT ise MPPT, şarj cihazıysa şarj cihazının kontrol katı olacaktır.
Bazen güneş paneli bağlıyken aküyü doldurmaya çok yaklaşıyorum, o zamanlarda fişi çekerek paneli aküden ayırıyorum. Bazen unutuyorum ve BMS devreyi kesiyor, bu nedenle bütün 12V hattının gerilimi 19V'a zıplıyor. 12V hattına bağladığım tüm cihazlar 24V'a kadar dayanıklı olduğu için bu voltaj zıplaması bu şartlarda bir sorun değil. Ancak bu yaklaşımı, ne yaptığınızı biliyorsanız tercih etmeniz gerekir.