M+S sembolü özellikle çamur ve kar (kış) için dizayn edilmiş lastikleri karakterize eder (ETRTO definasyonu).Bununla belli bir kış performansı karakterize edilmemektedir.
Birçok kış lastiği yetersiz kış performansı gösterdiklerinden,ABD de “Snow Flake” sembolü için test koşulları ve asgari talepler tayin edilmiştir.Bu şekilde işaretlenmiş lastikler ,standart-referans lastiklerine göre % 7 daha iyi fren yapabilmektedir.İlk kış lastikleri 1914 yılında dizayn edilmiştir.Bu ilk kış lastikleri kaba ve gürültülüydü,bunun haricinde sert ve bıgünkü ölçülere görede kış şartlarına nispi elverişliydi.Ve bunlarla nispeten daha düşük hızlarda seyir edilebiliyordu.
Kış lastikeriyle ilgili asıl çığırı,gerçekten kışa elverişli,dış lastik temas satıh karışımlı ve modern “lam” teknikli (lamel-profilde ince kesikler) lastikler açmıştır.
Yazlık lastiklerinin dış lastik temas satıhı düşük ısılarda sertleşirler.Dış sıcaklık düştüğünde ıslak ve kaygan bir yolda kışlık lastik daha güvenlidir.7 dereceden itibaren kışlık lastiğe dönüş ısrarla tavsiye edilmektedir.
Kışlık lastiklerde genel görüş,4 mm lik bakiye profil derinliğinde kışa elverişlilik sınırına ulaşılmış demektir.Kış lastiklerinin 4 mm profil derinliği kaldığında yenisi ile değiştirilmesi veya yazın sürülmeye devam etmesini önerilmektedir.
Çok düşük ısılarda lastik içinde hapsedilmiş havanın volümü azaldığından ,kışlık lastiklerde mutlak surette doğru hava basıncına dikkat edilmelidir.
Bir lastiğin en önemli özelliklerinden biride yere yapışma kabiliyetidir,özelliklede kışın.Kışlık lastik için aşağıdaki üç bileşen önemlidir.İnsan ancak tüm bileşenlerin birlikte etki etmeleri halinde kış aylarındaki çeşitli yol durumları için hazırlıklı sayılır.
LASTİK DIŞ TABAN YAPISI
Yazlık lastik dış taban karışımları 7 dereceden itibaren sertleşmeye başlarlar ve böylece gerekli yol tutuşu sağlıyamazlar.Kışlık lastikler ise,özel teknolojileri sayesinde düşük ısılarda da fleksibil ve kolay ve sıkıca tutabilecek şekilde kalır.
PROFİL
Kışlık bir lastiğin profili,avantajlarını özellikle karlı yollarda ıspat eder.Kar bu sırada kendini geniş profil oyuklarına bastırır ve böylece ilave bir tutunma sağlar.
LAMELLER
Lastikler yola çıkma esnasında hareket etmeye başladığında,profil kütükleri deforme olur ve ince lameller vasıtasıyla kış zeminiyle bir birini tutan farklı biçok farklı açıda ve sayıda tutma kenarı oluşturur.
Kış yaklaşırken, sürücüler hava durumunun her türlü etkilerine karşı hazırlıklarını yapmaya başlamalıdırlar. Eğer ikna edilmeye ihtiyacınız varsa hava tahminlerini dinlemeniz yeterli olacaktır. Kar, buz, yağmur ve kurak bir dönemin geldiğini ön görüyorlar. Bu farklı yol durumlarıyla başa çıkabilmek için, sürücülerin tüm yol durumlarıyla başa çıkabilecek kış lastiklerine ihtiyaçları vardır.
Eğer termometre 7 °C’nin altını gösteriyorsa yaz lastiklerinizin dinlenme zamanı gelmiştir. Normal olarak yollar ıslak ve kaygan olacaktır, kış lastikleri bu durumda yaz lastiklerine göre çok daha fazla tutunmayı sağlar. Kendi güvenliğiniz için, kış mevsimi başlamadan önce kış lastiklerine geçmeniz iyi bir fikirdir.
Hava koşulları ne olursa olsun mükemmel yol tutuş.
Sürüş alışkanlıklarınızın kışa uyumunun yanında, kış lastikleri kış mevsimi boyunca yaşanabilecek kötü sürprizlere karşı da korunma sağlar. Soğuk ıslak zeminde aynı zamanda karlı ve buzlu zeminlerde, yaz lastiklerine kıyasla özellikle frenlemede artırılmış güvenlik.
Kış yaklaşırken, sürücüler hava durumunun her türlü etkilerine karşı hazırlıklarını yapmaya başlamalıdırlar. Eğer ikna edilmeye ihtiyacınız varsa hava tahminlerini dinlemeniz yeterli olacaktır. Kar, buz, yağmur ve kurak bir dönemin geldiğini ön görüyorlar. Bu farklı yol durumlarıyla başa çıkabilmek için, sürücülerin tüm yol durumlarıyla başa çıkabilecek kış lastiklerine ihtiyaçları vardır.
Eğer termometre 7 °C’nin altını gösteriyorsa yaz lastiklerinizin dinlenme zamanı gelmiştir. Normal olarak yollar ıslak ve kaygan olacaktır, kış lastikleri bu durumda yaz lastiklerine göre çok daha fazla tutunmayı sağlar. Kendi güvenliğiniz için, kış mevsimi başlamadan önce kış lastiklerine geçmeniz iyi bir fikirdir.
Hava koşulları ne olursa olsun, mükemmel yol tutuş.
Sürüş alışkanlıklarınızın kışa uyumunun yanında, kış lastikleri kış mevsimi boyunca yaşanabilecek kötü sürprizlere karşı da korunma sağlar. Soğuk ıslak zeminde aynı zamanda karlı ve buzlu zeminlerde, yaz lastiklerine kıyasla özellikle frenlemede artırılmış güvenlik.
Erkan Baydemir
Kaynak: http://www.4x4dergi.com/2011/12/01/kislik-lastikler.html
Birçok kış lastiği yetersiz kış performansı gösterdiklerinden,ABD de “Snow Flake” sembolü için test koşulları ve asgari talepler tayin edilmiştir.Bu şekilde işaretlenmiş lastikler ,standart-referans lastiklerine göre % 7 daha iyi fren yapabilmektedir.İlk kış lastikleri 1914 yılında dizayn edilmiştir.Bu ilk kış lastikleri kaba ve gürültülüydü,bunun haricinde sert ve bıgünkü ölçülere görede kış şartlarına nispi elverişliydi.Ve bunlarla nispeten daha düşük hızlarda seyir edilebiliyordu.
Kış lastikeriyle ilgili asıl çığırı,gerçekten kışa elverişli,dış lastik temas satıh karışımlı ve modern “lam” teknikli (lamel-profilde ince kesikler) lastikler açmıştır.
Yazlık lastiklerinin dış lastik temas satıhı düşük ısılarda sertleşirler.Dış sıcaklık düştüğünde ıslak ve kaygan bir yolda kışlık lastik daha güvenlidir.7 dereceden itibaren kışlık lastiğe dönüş ısrarla tavsiye edilmektedir.
Kışlık lastiklerde genel görüş,4 mm lik bakiye profil derinliğinde kışa elverişlilik sınırına ulaşılmış demektir.Kış lastiklerinin 4 mm profil derinliği kaldığında yenisi ile değiştirilmesi veya yazın sürülmeye devam etmesini önerilmektedir.
Çok düşük ısılarda lastik içinde hapsedilmiş havanın volümü azaldığından ,kışlık lastiklerde mutlak surette doğru hava basıncına dikkat edilmelidir.
Bir lastiğin en önemli özelliklerinden biride yere yapışma kabiliyetidir,özelliklede kışın.Kışlık lastik için aşağıdaki üç bileşen önemlidir.İnsan ancak tüm bileşenlerin birlikte etki etmeleri halinde kış aylarındaki çeşitli yol durumları için hazırlıklı sayılır.
LASTİK DIŞ TABAN YAPISI
Yazlık lastik dış taban karışımları 7 dereceden itibaren sertleşmeye başlarlar ve böylece gerekli yol tutuşu sağlıyamazlar.Kışlık lastikler ise,özel teknolojileri sayesinde düşük ısılarda da fleksibil ve kolay ve sıkıca tutabilecek şekilde kalır.
PROFİL
Kışlık bir lastiğin profili,avantajlarını özellikle karlı yollarda ıspat eder.Kar bu sırada kendini geniş profil oyuklarına bastırır ve böylece ilave bir tutunma sağlar.
LAMELLER
Lastikler yola çıkma esnasında hareket etmeye başladığında,profil kütükleri deforme olur ve ince lameller vasıtasıyla kış zeminiyle bir birini tutan farklı biçok farklı açıda ve sayıda tutma kenarı oluşturur.
Kış yaklaşırken, sürücüler hava durumunun her türlü etkilerine karşı hazırlıklarını yapmaya başlamalıdırlar. Eğer ikna edilmeye ihtiyacınız varsa hava tahminlerini dinlemeniz yeterli olacaktır. Kar, buz, yağmur ve kurak bir dönemin geldiğini ön görüyorlar. Bu farklı yol durumlarıyla başa çıkabilmek için, sürücülerin tüm yol durumlarıyla başa çıkabilecek kış lastiklerine ihtiyaçları vardır.
Eğer termometre 7 °C’nin altını gösteriyorsa yaz lastiklerinizin dinlenme zamanı gelmiştir. Normal olarak yollar ıslak ve kaygan olacaktır, kış lastikleri bu durumda yaz lastiklerine göre çok daha fazla tutunmayı sağlar. Kendi güvenliğiniz için, kış mevsimi başlamadan önce kış lastiklerine geçmeniz iyi bir fikirdir.
Hava koşulları ne olursa olsun mükemmel yol tutuş.
Sürüş alışkanlıklarınızın kışa uyumunun yanında, kış lastikleri kış mevsimi boyunca yaşanabilecek kötü sürprizlere karşı da korunma sağlar. Soğuk ıslak zeminde aynı zamanda karlı ve buzlu zeminlerde, yaz lastiklerine kıyasla özellikle frenlemede artırılmış güvenlik.
Kış yaklaşırken, sürücüler hava durumunun her türlü etkilerine karşı hazırlıklarını yapmaya başlamalıdırlar. Eğer ikna edilmeye ihtiyacınız varsa hava tahminlerini dinlemeniz yeterli olacaktır. Kar, buz, yağmur ve kurak bir dönemin geldiğini ön görüyorlar. Bu farklı yol durumlarıyla başa çıkabilmek için, sürücülerin tüm yol durumlarıyla başa çıkabilecek kış lastiklerine ihtiyaçları vardır.
Eğer termometre 7 °C’nin altını gösteriyorsa yaz lastiklerinizin dinlenme zamanı gelmiştir. Normal olarak yollar ıslak ve kaygan olacaktır, kış lastikleri bu durumda yaz lastiklerine göre çok daha fazla tutunmayı sağlar. Kendi güvenliğiniz için, kış mevsimi başlamadan önce kış lastiklerine geçmeniz iyi bir fikirdir.
Hava koşulları ne olursa olsun, mükemmel yol tutuş.
Sürüş alışkanlıklarınızın kışa uyumunun yanında, kış lastikleri kış mevsimi boyunca yaşanabilecek kötü sürprizlere karşı da korunma sağlar. Soğuk ıslak zeminde aynı zamanda karlı ve buzlu zeminlerde, yaz lastiklerine kıyasla özellikle frenlemede artırılmış güvenlik.
Erkan Baydemir
Kaynak: http://www.4x4dergi.com/2011/12/01/kislik-lastikler.html