Forester ile başıma gelen aksilik

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan GezenGen Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 32
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 8,643
Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

Son gelişmeleri yazayım. Jaspa'ya götürdüm aracı ve intercooler'ı, boruları vs. söktüler ancak hepsinin sağlıklı çalıştığını, sorunun LPG sistemine geçince olduğunu bildirdiler. Bende LPG yetkili servisine götürdüm ve takılı bulunan çift regülatörden birinin arızalı olduğunu buldular. Teleflex marka LPG var ve merkezi Ankara'da. Ankara'yı aradık, lastik takoz göndereceklerini söylediler. Haftaya gelen parçayı taktıracağım, bakalım ses kesilecek mi.
 

Etiketler

Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

LPG regülatörü ile turbo çok yakın duruyorlar motorda. Intercooler kapalı olunca da sorunu Subaruda da intercooler, hortum veya turbo olabilir demişti ilk önce. Ancak sorun regülatörde çıktı. Bende merakla bekliyorum, Teleflex sorunu ne kadar zamanda çözecek, garantisi 1 sene olmadı.
 

Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

GezenGen' Alıntı:
LPG regülatörü ile turbo çok yakın duruyorlar motorda. Intercooler kapalı olunca da sorunu Subaruda da intercooler, hortum veya turbo olabilir demişti ilk önce. Ancak sorun regülatörde çıktı. Bende merakla bekliyorum, Teleflex sorunu ne kadar zamanda çözecek, garantisi 1 sene olmadı.
sorunun legülatörden cıkması aslında bır yandan ıyı bır durum.pekı benzınlıde kullandıgından bır sorun varmı su an ?
 

Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

Doğru haklısın esasta Serkan. Benzinde herhangi bir sorun yok.
 







Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

sword7' Alıntı:
hava turbodan çıkar intercoolera gider burada soğutulan hava motorda yakılır ve turbonun egzos bölümüne yollanır oradanda egzos vasıtasıyla dışarı atılır, eğer intercooler havayı soğutmazsa motora sıcak hava dolar motorda yakılan sıcak hava çokdaha yüksek ısılarla turbonun egzos bölümüne gider, yani motorda turboda ayvalara gelir... zamanında müdahale edip araç büyük sıkıntıdan kurtarılmış motorda güme gidebilirdi....
 



Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

yigittorun' Alıntı:
sword7' Alıntı:
Egsozdan soğuk hava çıkışını beklemenin bir anlamı yok. İntercool tam soğutma yapmasada motor çalışır, ama sıcak havayla soğuk havanın genleşme farkından dolayı çok daha verimsiz çalışır. Ki öyle birşey olsa zaten yaz ve kış aylarındaki ısı farkları da motora zarar verirdi...
 

Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

Soınuç olarak LPG'de de ayarsızlıktan dolayı regülatör ötüyormuş, şimdi o da düzeldi. 300 km kadar yol yaptım ama aracı zorlamamış olmamın etkisiyle ne intercooler ne de turbo zarar görmüş. Ancak bundan sonra çok daha dikkatli davranacağım.
 

Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

Sevgili Gezengen,

öncelikle geçmiş olsun. o kağıdın intercooler hava alma panjuruna atılması gerçekten büyük aptallık. Intercooler ile ilgili konuya açıklık getirmek isterim. Intercooler temel olarak turbonun sıkıştırdığı (basıncını artırdığı) hava sıcaklığını düşürmeye yarayan bir alettir. Gazların sıcaklığı arttıkça genlesirler ve hacimleri artar (Pv=nRT). bu da yanma odasına kütlesel olarak daha az hava girmesi ve yanma için gereken minimum hava miktarının azalması demektir. Soğuk iklimlerde araçların performansının artmasının nedeni de budur (hava soğudukça yoğunluğu artar ve yanma odasına daha fazla hava girer). Hava sıcaklığı az olduğu için bir birim hacimde daha fazla hava dolayısıyla daha fazla oksijen bulunur. Ne kadar az hava varsa benzin o kadar kötü yanacaktır bu da aracın performansını düşürür. ancak intercooler ın kullanılmasındaki temel amaç yanma odasındaki karışımın sıcaklığının artarak kendi kendine patlama (self-ignition) riskini ortadan kaldırmaktır. Eğer yakıt-hava karışımının sıcaklıklığı belirli bir değerin üzerinde olursa buji ateşleme yapamadan (normal ateşleme aralığından daha kısa bir sürede) karışım yüksek sıcaklık ve basınçtan alevlenir ve motorda vuruntu (knock-down) başlar.
İlgili diğer yazılara cevaben;
Intercooler turboyu soğutmaz, turboyu yağ soğutur. Zaten yanma ihtiyacı kadar havanın turboyu soğutması pratikte imkansızdır. Çünkü hava kötü bir iletkendir.
Egzost sıcaklığı yanma odasına giren havanın sıcaklığından neredeyse bağımsızdır (intercooler giriş çıkış maksimum minimum sıcaklık aralığına (yaz-kış) göre göre).
Intercooler turbodan sonra konumlandırılır. Hava turbodan geçerken ısı transferinden dolayı ısınır. Isınan hava intercoolerda soğutulur.
 

Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

Hakan bey, detaylı açıklama için kendi adıma teşekkür ederim.

Havanın soğuk olduğunda daha yoğun olduğunu yıllar önce paraşüt kursuna gittiğimde, daha yumuşak düşmemiz için sabahın 5'inde kalktığımızda bizzat yaşayarak öğrenmiştim :smiley:

İntercooler girişi kapandığında turbonun zarar görmesi muhtemel değil midir?

Bir de üzerinde delikler olan tel aldım, bir daha böyle bir aksilik yaşamamak için onu girişe takmayı düşünüyorum, ancak hava girişi elbette etkilenecek. Bu etkilenme verimi düşürür mü?

İmpreza turbolarda buna benzer bir koruma var gerçi.
 

Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

intercooler hava alma deliği kapandığında turbonun zarar görmesi pek olası değildir.
turbo araçtaki en önemli parçalardan biridir ve kullanımda dikkatli olunması gereken bir parçadır. görevini yapmak için deli gibi döner (dakikada 20000rpm ila 150000rpm) ve yataklarında çok yüksek sıcaklıklar oluşur. turbo temel olarak bir mil üzerine yerleştirilmiş ve birbirine ters konumda bulunan iki adet çarktan ibarettir. burada en önemli parça turbo milidir. çok hassas toleranslarda üretilmiş bu mil bir kaymalı yatakta (yağlamalı yatak) döner. yatak çevresindeki minik yağ kanalcıklarından mil çevresine yüksek basınçta yağ pompalanır ve mil sanki havada dönüyormuş gibi bu yağ havuzunda yüzer. yatakta bir film tabakası oluşturan yağ turbonun ana soğutucu akışkanıdır. eğer turbo yeterince soğuyamaz ise bu film tabakasında kopmalar görülür (yani film oracıkta kopar :smiley:) bu da metal metal temasına neden olur ki mil yataklara mükemmel bir şekilde kaynaklanmışçasına yapışır (yatak sarma). turbolarda rulman yatakların kullanılamamasının nedeni de turbonun yüksek hızıdır. en iyi rulmanlı yatak bu çalışma koşullarında ancak birkaç dakika dayanabilir.
turbo kullanımında en çok dikkat edilmesi gereken şey ani gaz dalgalanmalarından kaçınmaktır. her ne kadar blow-off valve (BOV) gibi önlemler varsa da hızlı tepkiler turbonun ömründen çalar. istikrarlı bir şekilde ivmelenme turbonun ömrüne ömür katar. örneğin turbo 100000rpm ile dönerken aniden gazdan ayağınızı çekerseniz gaz kelebeği kapanacak ve motora yakıt-hava akımı yavaşlayacaktır. ancak turbo bu yüksek hızlardan bir anda düşük hızlara inemeyeceği için, yani siz ayağınızı gazdan çekseniz bile turbo dönmeye devam edeceği için emme manifoldunda muazzam basınçlar (stagnation pressure) oluşur. bu basınç ters basınç olarak etki ederek turbo kanatlarında eğilmelere yol açabilir. bu basıncın tahliyesi için blow-off vanası devreye girer ve fazla havayı dışarı tahliye eder. bu arada blow-off vanası açtığında motordan öksürme sesine benzeyen bir ses gelir. imprezalarda çok hoşuma giden bir sestir.
turbo kullanırken bir de aracı durdurmadan önce rölantide yaklaşık 1 dakika çalıştırmak çok faydalıdır. araç dursa bile turbo dönmeye devam ettiğinden turbonun kendi rölanti devrine inmesini beklemek iyidir. motor aniden durdurulur ise turbo dönmeye devam edeceğinden, turbo bir süre yağlama olmaksızın çalışmış olacaktır. bu da ya egzost tarafına yada hava alış tarafına yağ kaçaklarına neden olur.
turbonuza iyi bakın ..
 



Ynt: Forester ile başıma gelen aksilik

Daha büyük blowofflar var ve hem performans hemde turbo ömrü için yurtdışı sitelerinde tavsiye ediliyor.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,489
Mesajlar
1,518,721
Kayıtlı Üye Sayımız
172,145
Kaydolan Son Üyemiz
compozer

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst