Ynt: ZJ de Katalizör İptal Etmede Yakıt Farkı
ilkakdeniz' Alıntı:
o konu muğlak biraz
kimileri düşürdüğünü söylüyor kimileri tam tersini
alt devirleri kaybettiğini söyleyen de var üst devirlerin çok iyileştiğini
yalnız konvertör söküldüğü zaman sensör işlevini yerine getiremediği için aracın yakıtı ayarlayamadıgını okudum sarfiyat yükseliyormuş
benim araçta iki sensör var konvertörü söktürdüğün zaman bunları aldatmak için bir aparat takılıyormuş çünkü girişteki sensörl çıkıstaki sensörün aynı değerleri okumaması gerekiyormuş
ama hepsi "muş"
tork bandına göre sonuç değişir. en çok tork değerini orta ve üst devirlerde veren araçta alt devirlerdeki tork kaybı bariz hissediliyor. eski arabamda yaşadığım bir durumdu. ancakdevir artıp eminen hava dolayısı ile dışarı atılan egzos gazı miktarı artınca direnç azaldığı için devirlenme kolaylaşıyor. ancak... devir bandı aşağıda olan bir araçta ğst devrlerdeki devirlenme hızı fark edilmeyecek kadar az da olabilir.
pratikte düşük sıkıştırmalı tork bandı geni büyük motorlarda alt devirde kayıpları hissetmek kolay olmaz.ancak yokuş yukarı belki.
konvertörün çalışma şekline gelince, öncelikle konvertörün önceden belirlenmiş emisyon değerlerini tutturmak için uygulandığını akılda tutmak lazım. temel görevi fazla karbonmonoksit molküllerini oksitleyerek karbon dioksit yapmaktır ve normaldeki gaz akışı sırasında olamayacak kadr çabuk olanreaksiyonu katalizleyen platinyum gibi metaller içerir.tıkanıncada zaten gaz çıkışını sınırlar.
katalitik konvertörden önceki ilk sensör bağlı olduğu motor kontrol ünitesinin aracın önceden programlı hava yakıt karışım oranına göre yakıt karşımı yapabilmesini sağlar. emme manifolt basınç sensörü ve emme manifoltundaki hava hacim sensörü yada akış etre sayesinde giren oksijen moleküllerini çıkan moleküllerin kabaca sayııyla kıyaslayabilmesini sağlar.
ikinci sensör ise sadece ve sadece katalitik konvertörn doğru çalışıp çalışmadığını dolayısı ile emisyon değerlerinindüşük kaldığını garantilemek için konmuştur. ikinci senör iptal olursa yada konvertör gerçekten devre dışı kalırsa, yani bir nedenden ötürü ilk sensör ile son sensör aynı veriyi ölçerse, bir başka değişle spesifikasyonlarda belirtilmiş frekanslarıın dışında birbirine yakın yada aynı frekanslarda voltaj değişikliği ölçerlerse hata kodu ürettirirler.
şimdi ikinci sensörün olmaması yada doğru çalışmaması yada konvertörün olmaması nedeniyle ilk sensörlerin aynı veriyi okuması ile araçlarda emisyon kontrol sistemi arızası veriri ve ışık yanar. ancak aracın çalışmasıı ve tüketimi hiç etkilenmez. ikinci senaryoda ise yakıt trimlerini değiştren emisyon kontrol algoritması konvertörü ısıtıp eritmemek için yakıt karışımını oması gerekenden zengin hale getirir ve yanmayan yakıtın fazla ısıyı uzaklaştırmasını umar.(internal coolants) tabiki tüketim artar ve performans düşebilir.
ilk sensörün olmaması ise tamamen başka bir durumdur ve sanki motor soğukmuş gibi fazla yaktın yanmasına, zengin karışıma, berbat orta devir performansına ve düzensiz rölanti ve stop problemlerine neden olur. yeni arabalarda bu sornun arızaları ayrı bir ışıkla gösteriliyor. mesela üzerinde anahtar olan bir motor işareti gibi. emisyon arızalarında ise check engine ışığı yanıyor. japon arabalarında ise sadece bir motor kontrol ışığı var.