Ynt: Vitara İçin Yakıt Tasarruf Önerileri
Aracıma yaklaşık 1 ay önce anlık ve ortalama tüketim,
hız,
devir,
gidilen yol,
iç-dış,motor sıcaklıkları,
akü voltajı
değerlerini bir arada gösteren dijital ekranlı bir cihaz taktırdım.
Özellikle anlık tüketimi görmek yakıt tasarrufu açısından çok faydalı oldu.
Aracı off –road dışı günlük kullanırken, acelem de yoksa bu ekranı ara sıra takip ederek yakıt tüketim değerlerimi eskisinden de aşağıya düşürebildim.
Aracım, 1.6-benzinli düz vites JLX, 2.5 inch süspansiyon yükseltme ve 235-75-15 ebadında AT lastik var,başka bir modifiye yok.Konu ile ilgili tecrübelerimi paylaşayım.
1- İlk kalkışta en az 30 lt/100 km gibi müthiş bir tüketim oluyor, bunun tam bir ölçüsü yok. Şöyle ki, yol bilgisayarım max. 100 lt/100 km değerini okuyabilme kapasitesine sahip, tüketim bu ölçüyü aşarsa ekranda anlık --- görüntüsü çıkıyor. Sabah soğuk motorla ve garajdan akan cadde trafiğine geri geri, trafik akışını kontrol ederek manevra, dur-kalk yaparak çıkarken bahsettiğim --- görüntüsü ekrana çıkabiliyor.
Bu nedenle sabah ilk hareket için en ekonomik yaklaşım akşam sıcak motorla garaja geri girip, sabaha çalıştırmadan önce trafik akışını gözlemleyip trafiğin sakin olduğu zaman mümkün olduğunca duraksamadan yola çıkış yapmak.
2- İlk hareketten sonra en ekonomik davranış 2000 devir civarı vites değiştirip mümkün olan en üst vitese en kısa sürede çıkmak.
Düz yolda 1600-1800 devir civarı,
Hafif rampalarda 2000-2200 devir civarı
Hafif inişlerde 1300-1500 devir civarı
Ve en az 4. mümkünse 5. vitesle ilerlemek.
Max. Torku 4000 devirde olan benzinli bir aracı böyle kullanmak çok saçma gibi ama en düşük tüketim bu şekilde oluyor. Bu şekilde bir sürüşle şehir içinde düz yollarda 5-6 lt/100 km rampalarda 9-10 lt/100 km ortalama 7-7.5 lt/100 km tüketim çıkıyor. (bahsettiğim tüketim değeri depo fulleyip, bitmeye yakın aynı pompadan tekrar fulleyerek ve gidilen km navigasyon cihazı dikkate alınarak ölçülen reel değerdir.)
3- Yol boyu trafiğin ilerisini izleyerek (rampa, iniş, kırmızı ışık, kavşak, köşe vs…) gerektiğinde viteste ayağı gazdan çekerek, gerektiğinde boşa atarak ilerlemek.
4- 3. viteste düzde tüketim 12 lt, hafif rampalarda 15 lt, biraz dik ve virajlı yollarda ise 18-20 lt /100 km tüketim oluyor. Bu nedenle mümkün olduğunca 3. vitese düşmemek lazım.
5- 2. viteste ise tüketim minimum 20 lt/100 km.
6- Cut off motor ısısı 70 derece devir de 1600 ve üzerinde iken devreye giriyor. Bu nedenle gaza basmadan bu şekilde kullanılabilen inişlerde tüketim sıfır oluyor. Motor soğuksa ve/veya devir 1600 ün altındaysa araç cut off’tan çıkıp tüketim başlıyor, bu durumda motor sıcaksa bir alt vitese geçerek cutt off’u korumak, bu mümkün olmayıp araç hız kesiyorsa o zaman cutt off’tan vazgeçip boşa atmak daha ekonomik.
Araç cut off’ta iken klima ve elektrik çeken donanımların kullanılmasına rağmen tüketim sıfır oluyor.
7- Şehir dışında yolun durumuna göre 5. vites 1800-2200 devir arası 65-80 km hızlarda minimum tüketim oluyor, bu değer yol durumuna göre 5-6 lt/100 km arası değişiyor. Sabırlı gidilirse şehirlerarası bir yolculuğun gidiş dönüş ortalaması olarak 5.5- 6 lt/100 km’yi yakalamak mümkün.