Elektrikli araçlar gibi start-stop sistemiyle çalışan araçlarında sayıları gittikçe artıyor. Start-stop sistemi arac lambada beklerken veya yoğun tafikte durmak zorunda kalınca motorun lüzumsuz yere çalışmasını engelliyor. Duran motoru tekrar çalıştıracak ve motor dururken aracın elektrik ihtiyacını karşılayacak akülerde geliştiriliyor. Şimdiye kadar kullandığımız sulu starter akülerin bu yükün altından kalkması kolay değil. Şu anda piyasada start-stop araçları için iki tip akü var. Birisi EFB (Enhanced Flooded Battery) aküleri. Bunlar bildiğimiz sulu starter akülerinin geliştirilmiş şekli. Bu akülerin iç dirençleri azaltılarak daha süratle şarj olabilmeleri sağlanıyor. Start-Stop araçlarında kullanılan AGM aküleride bildiğimiz AGM akülerinin daha kalitelileri diye internette okudum. Panelvan araçlarda da start-stop sistemiyle yakında karşılaşabilirz. Almanya’ da Mercedesin bu sistemi Sprinterde de uygulayacağını okudum. Fakat bütün Sprinterlerde bu sistemin uygulanacağı anlamına gelmiyor. Sanıyorum ilk yıllarda bu sistemin dikkate değer bir yakıt tasarrufu sağlayıp sağlamadığına bakılacak.
Biz karavancılar için ilk planda önemli olan daha dayanıklı ve uzun ömürlü akülerin geliştirilmesi. Start-stop sistemindeki aküler bizimde istediğimiz türden aküler. Gelişmeleri ilgiyle izleyebiliriz. Aracımıza yaşam aküsü ararken bir seçeneğimiz daha var demektir.
Aşağıdaki linkte bu akülerinde Türkiye‘ de satılacağı haberi var.
http://goo.gl/sSMTKL
O model araçta var mı bilmiyorum. Benim 2012 yılında kullandığım araç bu idi:
Eco tuşu:
2012 model 1.3 dizel kendi otomobilimde Start-stop özelliği var. Aküsünün üstünde hiçbir şey yazmıyor, General Motors ve 74 amper dışında. Aracı 1 ay hiç çalıştırmazsam trafiğe çıktığımda devreye girmesi için en az 20-30 kilometre yapmam gerekiyor.
Bu sistemi bilmiyorum ama motor start sistemini düşününce bence önemli olan sadece akü değil, marş motoru kullanmadan motoru çalıştırabilmek. Yoksa marş motoru gir çık çabuk yıpranabilir. Motorun volantına takılı sürekli mıknatıslı ve sanki ters çalışan alternatör gibi bir sargı sistemi ile mi çalışıyor acaba? İlginç geldi
Bu sistemi bilmiyorum ama motor start sistemini düşününce bence önemli olan sadece akü değil, marş motoru kullanmadan motoru çalıştırabilmek. Yoksa marş motoru gir çık çabuk yıpranabilir. Motorun volantına takılı sürekli mıknatıslı ve sanki ters çalışan alternatör gibi bir sargı sistemi ile mi çalışıyor acaba? İlginç geldi
Teoman Bey, Almanca forumlarda bu tür araçları kullanan bir kaç kişi deneyimlerini anlatmışlar. Memnun olan fazla değil. İstanbul gibi şehirlerin trafiğinde kullanılan otomobiller için start-stop sistemi büyük tasarruf sağlayabilir.
Karavanlara gelince, karavanlar uzun yol araçları olduğu için böyle bir system fazla fayda sağlamaz diye düşünüyorum. Benim aküleri dikkatimi çekti.
Marş motoru içinde bir çare düşünmüşler.
http://goo.gl/9rYils
Bu sistemi bilmiyorum ama motor start sistemini düşününce bence önemli olan sadece akü değil, marş motoru kullanmadan motoru çalıştırabilmek. Yoksa marş motoru gir çık çabuk yıpranabilir. Motorun volantına takılı sürekli mıknatıslı ve sanki ters çalışan alternatör gibi bir sargı sistemi ile mi çalışıyor acaba? İlginç geldi
Marş motoru var ama ultra dayanıklı olduğunu söylüyor Bosch. 0.9 saniye bile stop edili kalsa tasarruf sağlar diyordu Bosch'un sitesinde yanlış hatırlamıyorsam. Yıllar ne kadar dayanıklı olduğunu gösterecek.
Edit: Üstteki mesajda Hüseyin Bey'in verdiği link bulmaya çalıştığım link idi.