Saniyede Bir Damla, Yılda Altı Ton Su!.

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan YOL Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 4
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 3,867

YOL

SEDAT AÇIL
Mesajlar
10,420
Tepkime Puanı
553
Yer
İstanbul, Acıbadem
Web
www.sedatacil.com
Telsiz Çağrı Kodu
TB2FKL
İSKİ'nin hazırlamış olduğu güzel bir afiş çalışması...

11.jpg
111.jpg
 


Ynt: Saniyede Bir Damla, Yılda Altı Ton Su!.

İnsanoğlu maalesef elindekinin kıymetini kaybedince anlıyor.
Bugün Istanbulu besleyen önemli kaynaklardan biri olan Alibeyköy barajında idim.Gördüğüm manzara ise beni açıkçası çok ürküttü.

464792.jpg


Bu gördüğünüz barajın kuzey tarafında kalan tarihi Mağlova Kemeri.Kemerburgaz kemerleri ile bütünleşip Taksime kadar örülmüş muhteşem bir sistemin tarihe meydan okuyan parçası.Kuraklıktan evvel su seviyesi kemerin altına kadar dolu idi.

464804.jpg


Aracın durduğu yer eskiden su ile dolu ve barajın derin yerlerinden idi.Su arkada gördüğünüz yamaçlardaki bitki örtüsünün eteklerine kadar çıkıyordu.

464812.jpg


Sular araçtan tam 1 km ileride.Resim pek iyi değil ama , dikkatlice bakılırsa kaput üzerindeki küçük aynanın hizasında suyun aynası seçilebiliyor.Kemerler ise aracın sol tarafında kalıyor ve araca 500 mt. mesafede.Burdan yola çıkarak suyun kemerden itibaren kabaca 1,5 km. kadar çekildiğini söyleyebiliriz.

464816.jpg


Bu resimde ilerideki su seviyesi biraz daha belirgin.

Bizler de bilinçli kent yaşayanları ve gezenbilir üyeleri olarak bu konuda üzerimize düşeni yapalım ve suyumuzun bir damlasını bile biliçli bir şekilde kullanalım diyorum.
Saygılarımla
 

Ynt: Saniyede Bir Damla, Yılda Altı Ton Su!.

Hakikaten ürkütücü bir manzara... Geçen Mayısta Edirne'ye gittiğimde Tunca Nehri'nin kurumuş yatağını yakından görünce tüylerim diken diken olmuştu...
 

Ynt: Saniyede Bir Damla, Yılda Altı Ton Su!.

Önce haberdeki bir yanlışı düzelterek başlayayım.Yorum öyle yapılmış ki , sanki kemer daha evvel su altında kalmşta , sular çekilince ortaya çıkmış.O bölgeleri oldukça iyi bilirim.Mağlova kemerinin sadece alt gözleri suyun içinde idi.Baraj dolu ikende o muhteşem yapı her türlü mesafeden rahat bir şekilde görülebiliyordu.


525476.jpg

Kuraklık tarihi eseri ortaya çıkardı
Sanat Tarihi Uzmanı Prof. Dr. Semavi Eyice, Mimar Sinan'ın dünya mimarlık tarihine girebilecek muhteşem bir eser yaptığını dile getirdi.

Eyice, ''Dini mimaride Süleymaniye ve Selimiye camileri neyse, sivil mimaride de Mağlova kemeri o derece önemli bir eserdir. Benim nazarımda onu baraj gölü içinde bırakmak Türk sanat tarihi açısından yapılmış en büyük cinayettir'' dedi.

Mağlova'nın iki sıra kemer halinde yapıldığını ifade eden Eyice, ''Yalnız suyu nakletme görevi olan bir eser değil, estetik bakımdan da harikulade bir şaheser. Avrupalılar tetkik ettiklerinde bunu Roma eseri zannetmişler. İspat edildi ki, bu, Sinan'ın Kanuni Sultan Süleyman zamanında İstanbul'a daha çok su getirmek üzere yaptığı bir eserdir'' diye konuştu.

Kanuni Sultan Süleyman'ın, Mimar Sinan'a, ''Öyle bir su getiresin ki, İstanbul'un mahallelerinde çocuklar ve ihtiyarlar testileriyle gelip su doldurabilsinler ve benim devletimin yaşaması için bana dua etsinler'' sözleriyle kemerleri yaptırdığını anlatan Semavi Eyice, ''Biliyorsunuz, su, İslamiyette en büyük hayrattır. İstanbul'da bini aşkın çeşme yapılmıştır. Dünya tarihinde iki medeniyet vardır ki suya büyük önem vermiştir. Bunlardan biri Romalılar, biri de Osmanlılardır. Biz bunlara bakmadık. Vakıf sularını da tahrip ettik'' dedi.

ÇEKÜL Vakfı Mimar Sinan gönüllerinin düzenlediği gezide Mağlova Kemeri'ni görme fırsatı bulan Arkeolog Görkem Kızılkayak da, barajın sularının çekilmesindeki en önemli faydasının eserin tamamını görebilmek olduğunu dile getirdi.

Kızılkaya, suların çekildiği arazideki kemerin, henüz barajın yapılmadığı 16'ıncı yüzyıldaki görüntüsüne sahip olduğunu belirterek, ''Tarihi yapıda herhangi bir hasar yok'' diye konuştu. Mağlova Kemeri'nin hala su taşıma görevini sürdürdüğüne dikkat çeken Kızılkayak, İSKİ'nin halen kemerin üzerinden su geçirdiğini söyledi.

MAĞLOVA KEMERİ TARİHİ

Erken Bizans döneminden beri işleyen İstanbul'un su şebekesi, Kanuni Sultan Süleyman tarafından Mimar Sinan'a yenilettirilerek, 20 yüzyıla kadar ilave işlemlerle genişlettirildi. Sinan, Kanuni döneminde bu sistemi muazzam mali olanaklarla ve mimarlar kadrosuyla yeniledi.

İstanbul'a su getiren 3 ana şebekeden biri olan Kırkçeşme suları da, Belgrad ormanları ve Kemerburgaz'dan çeşitli bentlerle desteklenerek Eyüp üzerinden Eğrikapı maksenine getirildi ve İstanbul yarımadasını besledi.

Bu sistemin Bent, Uzun, Güzelce, Müderris köyü ve Mağlova kemeri ile baş havuzunu Mimar Sinan yaptı. Mağlova Kemeri mekandan soyutlanmış yapısal iskeletiyle sadece kemer mimarisinin değil, yapısal kuruluşun yeryüzündeki en iyi örneklerinden kabul ediliyor. Mimar Sinan tarafından 1554-1562 yılları arasında 35 metre yüksekliği ve 257 metre boyuyla Alibey deresi vadisi üzerinde yapılan Mağlova Kemeri, işlevsel bir yapı alanına Mimar Sinan'ın dehasını nasıl aktardığının somut bir örneğini oluşturuyor.

Çift katlı geniş kemerli orta bölüm sel yaran ve mahmuzların eğimini katlar boyunca sürdüren köşeli ve eğimli çıkıntılarla ayrılarak araya üst üste kemerler atıldı. Yanlarda kemerlerle yamaçlara bağlanan bu muhteşem yapı, Romalıların Fransa'daki Pont Du Gard kemeriyle eş değerde görüldü. 1563'teki büyük sel felaketinde hasar gören kemerin onarımı 1564'te tamamlandı.


www.sonsayfa.com
 



Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,828
Mesajlar
1,531,151
Kayıtlı Üye Sayımız
166,932
Kaydolan Son Üyemiz
vulas54

Çevrimiçi üyeler



Geri
Üst