Ynt: Okcan Lpg kiti?
Abi CNG işi kısa vadede hikaye
Çok büyük bir yatırım gerekli ... bukadar LPG li araç , bukadar istasyonun dönüşümü ciddi yatırım heleki bu kriz döneminde ... Diyelim Ankara İstasyon var , Ama Ankara Dışında çıktığımızda ?
Avrupada bile ana sistem LPG üzerine kurulu hala . Bence bukadarcık tasarruf için ne o yatırım yapılır ne o basınç ve ağırlık taşınır . Birde şu var . Evet CNG ucuz . Neden ? Kimse kullanmıyorda ondan . LPG ilk çıktığında nasıl ucuzdu hatırlıyor musunuz ? Nekadar sürdü uzucluk . Millet LPG ye dönmeye başlar başlamaz arka arkaya zamanlar vergiler vs . Yani Yarın millet 1 gece CNG ye dönse bugün ki fiyatlar 1 gün sabit kalamaz . Zira yakıt ciddi bir gelir kalemi ve koruması gerekiyor ...
Önemli noktalar var burda :
CNG nin istasyon yatırım maliiyeti LPG ye göre 6-8 kat daha yüksek
CNG İstasyonu ancak Doğalgaz olan yerlere kurulabiliyor yani tankerle taşınamıyor hat olmalı .
Aynı hacimdeki bir depoyla LPG den nerdeyse yarı yarıya daha az gidebilirsiniz .
Depoları büyük ve çok ağır .
LPG sistemlerimizde Basınç maksimum 5-10 bar . CNGde ise 200-250 Bar . Muazzam bir basınç ...
LPG ye göre tasarruf oranı ise %12-13 gibi ...
Ben bu CNg işini çok araştırdım geçen sene . Aracıma montajla ilgili değilde , uzun vadede hidrojen üretimi ile ilgili bir konu vardı onun için . Ama uzun vadede bile şartları karşılayacak bir gelişme öngörülmüyor (uzun vade : 10 - 12 yıl ) .