Off-Road Şartlarında Dinamik Sürüş İçin ABS İptali

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Jeep34 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 6
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 5,181

Jeep34

Zirve
Mesajlar
5,909
Tepkime Puanı
28
Yer
İSTANBUL
Grand Cherokee (WK) Jeep'imle daha başarılı bir sürüş için ABS ve ESP özelliğini devre dışı bırakabilen swich taktırdım.

ABS ' nin Off_Road şartlarında kullanımının dezavantaj olduğunu daha önce tartışmıştık.Hep aklımı kurcalayan ve arazide beni sık sık rahatsız eden bu durumdan aracıma bir devre kesici düğme taktırarak kurtuldum :smiley:
Araziden çıktığım zaman veya istediğim zaman düğmeyi kapatıp tekrar sistemi aktif edebiliyorum.

İşlemi gerçekleştirmeye karar verdiğim zaman servise danıştım ve ''deneyelim görelim'' dendi :smiley:
Dört adet ABS sensörlerine giden kablolardan BİRİNE (motor bölümünden) saplama yapılarak, şöför mahalline kablo çekilerek swich kondu.Aktif edildiği zaman göstergede ABS ışığıda yanarak arıza moduna geçiyor ve sistem çalışmıyor. Kapattığınız zamanda arıza uyarısı ve ABS ışığı sönüyor ve güvenli biçimde sürüşe geçebiliyorsunuz.
Denedim ve hiç bir sıkıntı olmadı..Maliyeti de 50 ytl :smiley:

Kimimize göre arazide sorun olan ABS yi iptal işlemini sizinle paylaşmak istedim...
 

Etiketler
Ynt: Off-Road Şartlarında Dinamik Sürüş İçin ABS İptali

ABS fren sistemi
Vikipedi, özgür ansiklopedi

ABS, taşıt araçlarının her türlü yük durumunda bütün yol koşullarında ve çeşitli süratlerdeki zorunlu durumlarda yapılacak ani frenlemelerde tekerleklerin kitlenmesini önleyerek direksiyondaki tam hakimiyeti sağlayan sistemlere verilen ad. ABS, Almanca Antiblockier-system veya İngilizce Anti-lock Braking System ifadelerinin kısa yazım biçimidir. Kilitlenmeyen fren sistemi anlamına gelir.

ABS fren durumunda her bir tekerleğin devir sayısındaki değişikliği bir kontrol ünitesi aracılığı ile denetleyen bir sistemdir. Dönüş sayısının ani düşmesi (örneğin kaygan zeminde fren yapma durumunda) ve tekerleğin kilitlenmesi durumunda kontrol ünitesi otomatik olarak fren basıncını düşürür. Tekerlek tekrar hızlanınca fren basıncını tekrar yükselterek tekerlek frenlenir. Bu aşama saniyede birçok kez gerçekleşir. Sağ ve sol tarafın ayrı zeminlerde olması halinde bile (örneğin sağ tekerlekler ıslak sol tekerlekler kuru zeminde) herhangi bir kilitlenme veya kayma söz konusu değildir. Bu sayede direksiyona hakimiyet tam, fren mesafesi oldukça kısadır.

Fizik kanunlarının dışına asla çıkılamaz, yani çeşitli fizik kanunları her zaman mevcuttur. Islak zeminde ABS söz konusu olsa bile fren mesafesi kuru zeminden daha fazladır. Fren sırasında çeşitli doğal kanunlar her zaman söz konusudur. Bunları hiçbir şey önleyemez. Amaç bu kanunların optimal olarak kullanmaktır. Bir sürücü eğer bir viraja mümkün olan en yüksek sınır süratinden daha yüksek bir süratle girerse ABS ona ancak otomobilin buzda kaymamasına yardımcı olacağı kadar yardım edebilir. Sensörler devamlı olarak yavaşlamanın her anında tekerleklerin doğru devir sayısında olup olmadıklarını hassas olarak kaydeder. Tekerleklerden birisinin devir sayısının çok düşük olması halinde kilitlenme tehlikesi fren basıncı o tekerlekteki sensör tarafından azaltılır bu suretle tekerlek tekrar normal dönüş süratine ulaşır tehlikeli duruş hali ortadan kalkar fren durumundaki normal hızıyla dönmeye başlar bu anda tekrar o tekerlekteki fren basıncı sensör tarafından yükseltilir. Yeniden kilitlenme olursa aynı olay tekrarlanır.


Tekerleklerdeki kilitlenme (kayma) olayı [değiştir]Fren kuvveti uygulanan tekerlek aracın hızına uygun olmayan şekilde yavaş dönerse bu olaya kayma denir. Serbest dönen tekerlek %0 kaymalıdır . Kilitlenmiş olan tekerleğin kayması %100'dür. En ideal fren durumu tekerleğin durduğu anda değil lastik ve zemin durumuna göre %10 veya %50 kayma durumudur. İstenilen kaymanın elde edilebilmesi için gerekli fren basıncı lastik ile yol arasındaki bağlantı kuvvetine bağlıdır. Bu kuvvet katsayısı kuru zeminde yüksek , ıslak zeminde daha düşük , buzlu zeminde çok düşük bir değerdir. ABS bütün bu zemin durumlarına uyum sağlayarak tekerlekleri istenilen kayma aralığında tutmayı amaçlar.


ABS ile fren durumunda tekerlek hızı ve fren basınç karakteristiği [değiştir]Kumanda aleti kuvvetli bir tekerlek yavaşlama sinyali alınca fren basıncını yükseltmeye devam etmez o ana kadar erişilen düzeyde tutar.
Eğer tekerleğin dönüş sayısı azalmaya devam ederse fren silindirindeki basınç düşürülür. Tekerlek daha zayıf frenlenir
Tekerlek daha hızlı dönmeye başlayınca basınç tekrar yükseltilerek tekerlek devir sayısının düşmesi amaçlanır.

ABS fren sisteminin gelişim aşamaları [değiştir]ABS fren sisteminin mazisi 1920'li yıllara kadar gitmektedir. Almanyada Voisin firması "Frenlemenin tekerlekleri kilitlemesini önleyici donanım" tanımıyla hidrolik sistemle çalışan ilk örneğini yapmışlar ve 671925 Almanya nosuyla ilk patentini de almışlardır.

1950'li yıllarda bazı sivil uçaklar mekanik / pnömatik ABS'yle donatılmışlardır.

1960'lı yıllarda Alman silahlı kuvvetleri ilk transistörlü ABS'yi kullanmaya başlamışlardır. Sistem bir otomobilde ilk kez 1967 yılında İngiliz üretici Jensen tarafından hayata geçirilmiştir.

Tümleşik devre sistemlerinin seri olarak üretilebilmesi 70'li yıllarda gerçekleşince ve otomobillerin tekerleklerine yerleştirilen devir sayaçlarınında geliştirilip hatasız çalışmaları sağlanınca atılım gerçekleşmiştir. 1978 yılında Mercedes S serisinde daha sonra da BMW 7 serisinde ABS sistemini kullanmaya başlamıştır.

Elektronik endüstrisindeki gelişmeyle ABS fren sistemi daha küçük, daha ucuz ve daha kolaya doğru gelişmiştir. Örneğin Bosch firmasının ABS 5,3 kodlu 5. kuşak fren sisteminin ağırlığı sadece 2,6 kilogramdır (başta 6 kg ağırlığındaydı), bir öncekinden yarı yarıya daha az yer kaplar aynı zamanda 1989 yılındaki sistemlerden 5 kat daha küçüktür. Yakalanan son teknolojiyle ABS'nin Smart gibi küçük otomobillerde bile kullanılabilirliği oluşmuştur.

"http://tr.wikipedia.org/wiki/ABS_fren_sistemi"'dan alındı
 

Ynt: Off-Road Şartlarında Dinamik Sürüş İçin ABS İptali

Uğur Abi;
ABS sensörlerini devre dışı bırakınca Traction Control'de devre dışı kalmıyor mu? Disco'da TC sistemi ABS sensörlerinden aldığı sinyalle çalışıyor. Jeep'te bu farklı mı acaba? Veya senin araçta Difransiyel kilitleri var, TC'ye ihtiyaç mı yok?
Selamlar
Uğur
 

Ynt: Off-Road Şartlarında Dinamik Sürüş İçin ABS İptali

Adaşım :smiley:
Seninde dediğin gibi Traction Control ABS den aldığı sinyallerle çalışıyor ve bendede ESP var.
Arazide ESP'ye ihtiyaç duymadığım anlar bir hayli fazla.Nerede nasıl ihtiyacım olduğunu bildiğimden aç,kapa ile daha dinamik sürüş elde edeceğime eminim.Buna zamanla pratik te kazanırım.
Özellikle uzun ve kolay olan çamurlu etaplarda ne ABS ye nede ESP 'ye ihtiyacım var..ESP'yi aracın orjinal butonundan kapatsanız dahi(ABS yine devrededir) zor şartlarda devreye yine müdahale ediyor.(El kitabında da böyle yazIyor) Sadece Wrangler Rubicon'da ESP'yi düğme ile kapattığınız zaman
%100 off oluyor.. Kuru orman yollarında sistem devrede olmasının bir sakıncası yoktur.Çamurda ise vır vır devrede :( Bunun için yaptığım işlem kesin çözümdür..
Diferansiyel kilitlerini daha zor şartlarda kullanıyorum ve zaten bu sırada ESP kendiliğinden devre dışı.Ama ABS yine devrede...

Arazide patinaja ihtiyaç duyduğumuz anlar bir hayli fazladır.Sisteme asıl bundan ihtiyaç duydum..
Ama benim aracımda yerine göre mükemmel cevap verebilen(tek teker tutunsa dahi %100 Tork ile ilerleyebilme) ESP olduğundan ,ona ihtiyacım olduğu anlarda olacaktır..

Deneyimlerimi ileride burada paylaşıcağım :smiley:
 

Ynt: Off-Road Şartlarında Dinamik Sürüş İçin ABS İptali

Kilitlerin yanında bir de TC..
Uygun zemine göre uygun tercih, Manuel kapama daha doğru olacaktır.
Fabrika en extreme koşulda ESP'yi devreye alıyor çünkü o tip bir koşulun araca veya sürüş güvenliğine mutlaka zararlı olduğu bir durum vardır. Mesela aklıma gelen aks kesmeye sebep olacak bir hızlı tekerlek patinajı gibi...

Ama zaten bizden kendinden kapatma imkanı olmayan TC ve olmayan kilitler :smiley: ile bile sistem çok yeterli.
Kilit + Esp + vs... Ancak LR3 ile karşılaştırılır sanırım.
 



Ynt: Off-Road Şartlarında Dinamik Sürüş İçin ABS İptali

Birde bildiğiniz gibi ESP, Traction Control'lün çok daha teknolojik değişimidir.T.C. sadece anti patinaj görevi yaparken,ESP yanal kaymayıda algılayarak,araca Elektronik Stabilize desteği sağlıyor..
ESP ve DSC (Bmw) ise aynı teknolojinin farklı isimlendirilmesidir.
Duruma göre her tekere ayrı ayrı fren yapma+gaz kesme veya gaz verme işlemini yapar..
 

Ynt: Off-Road Şartlarında Dinamik Sürüş İçin ABS İptali

esp için el freni civarında g kuvvetini ölçen bi sensör var. deli teknoloji.... araç savrulduğunda bi nevi kendi ekseninde dönüyor ya, onu bile ölçüyor namussuz. ilgi çekerse gm in videoları var.. buraya felan ekleyebilirim...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,708
Mesajlar
1,522,502
Kayıtlı Üye Sayımız
166,547
Kaydolan Son Üyemiz
Tsukuyomi

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst