Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Tempus Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 37
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 10,506

Tempus

Nissan Patrol SD33 Turbo
Mesajlar
7,447
Tepkime Puanı
4
Yer
istanbul
Gittikçe daha sık duymaya başladığımız kelimeler, full off road modifiyeli araç, off road modifiye yaptım, off road modifiye yapıcam, sahibinden full off road modifiyeli araç vs vs… Peki nedir bu Off-Road modifiye ve doğruları yanlışları nelerdir? İşte bu yazıda dilimiz döndüğünce, tecrübelerimiz ve ustalarımızın anlattıkları doğrultusunda bildiklerimizi paylaşıcaz.
4×4 araçlarda Off-Road modifiye aracımızı çıkacağımız yoldışı şartlarına hazır hale getirmektir basitçe. Ve benzer her yazımda ısrarla vurguladığım gibi doğru Off-Road modifiye tamamen araç sahibinin yapmayı planladığı Off-Road şekline ve dozuna göre değişir. Bazen sadece bir lastik değişimi sizin için doğru modifiye iken bazen roll cage yaptırmadan yola çıkmamanız gerekebilir. Bunu tamamen karar verdiğiniz Off-Road hedefiniz belirler.
Ülkemizde Off-Road Modifiye Adına Yapılan Yanlışlar:
-Öncelikle her zamanki sorunumuz olan amaçsızlık bu konudada başı çekiyor. İlk başta sadece pikniğe gidicem diye alınan araçlar daha sonra etrafdaki daha donanımlı araçların görüntülerinden etkilenerek paramız yettiğince gerekli-gereksiz, doğru-yanlış ne bulursak arabanın üstüne koymakla devam ediyor. Piyasada bu sektöre modifiye malzemeleri satanlarında bu konuda katkıları büyük oluyor.
Örneğin piknik ve aile ile zaman zaman yayla ve köy yollarında kullanılmak üzere alınan bir araca, sadece AT sınıfı bir lastik ve çok tedbirli kişiler için ilaveten standart tampon içine yerleştirlecek bir vinç yeterliyken. Araç önce gereksiz yere takozlar ile veya kitler ile yükseltiliyor, demir tamponlar takılıyor, vinç takılıyor, port bagaj ve üstünde olabildiğince büyük ek aydınlatmalar olmazsa olmaz, lastiklerde bizi daha sert göstersin MT hatta olmuşken Extreme MT olsun daha dişli havalı görünüyor, hemen port bagaja bir kürek ve balta koyalım, hiç kullanmasakda güzel görünüyor, Hi- Jack diye bişey varmış çok güzel sarılı kırmızılı ve aracı sert gösteren bir alet , nasıl kullanılır bilmiyorum ama olsun onuda alıp takalım. Kum paletleride olsun çocukken Camel Trophy’de izlemiştim kullanıyorlardı çok havalıydı, aracım lpg li ama olsun yedek yakıt bidonuda alayım aracı sanki az sonra katmanduya seyahate gidicekmişim gibi gösteriyor… diyerek modifiye alıp başını gidiyor.
Sonuç olarakda artık asfalt performansı yarıya düşmüş, üstüne binen lüzumsuz ağırlıklar ve hatalı – eksik modifiyelerden sürekli arıza çıakrtan yada bişeyleri kıran, gereksiz lastik seçimleri ve gereksiz- bilinçsiz yükseltilmiş araçlar yüzünden can gücenliğini tehlikeye atan, birkaç şeyi çok iyi yapabilen bir araçken harcanan onca paraya rağmen artık hiçbirşeyi iyi yapamayan ama dıştan bakınca sizi çok havalı sert gösteren araçlarınız oluyor.
Olması gereken doğru yöntem ise 4×4 bir araç alırken yapmayı planladığımız amaç ile eşleşen modifiyeler yapmak. Aşırıya gitmemek, eksik bırakmamak.

-Teknik olarak modifiyede yapılan yanlışların başındaülkemizde TUV onaylı veya dünya çapında güvenilirliğini kanıtlamış kitler kullanmak yerine yay üstüne veya kupa – şase arasına konan takozlar ile görüntüde aracı yükseltip büyük lastiği bir şekilde çamurlukların içerisine sığdırmak geliyor. Bunun sonucunda orjinal lastik çapının 2-3 birim üstünde lastikler ile yine çok havalı görünen ama asfalt yolda bile zaptetmekde zorlandığımız, arazide artikülasyon namına hiçbirşey yapamayan kütük gibi olmuş, biraz zorladığınızda yürür aksamda sürekli birşeyleri kıran yada kolayca devrilen araçlar ortaya çıkıyor. Genelde sonuç olarakucuza kaçıcam diye yapılan bu işler zaman içinde bize birkaç tane markalı tükseltme kiti fiyatına gelen masraflar çıkartıyor, bununla kurtulabilirsekde şanslıyız.
Yapılması gereken doğru şey ise TUV onaylı veya yurtdışında başarısı tartışmasız olan kit markaları ile araçlarımızı yükseltmek veya standart olarak binmek. Can ve mal güvenliğiniz, yaptığınız Off-Road hobinizide doğru yapabilmek için.


- İkinci teknik yanlışımızolarak hatalı lastik seçimlerimiz geliyor, yılda bir kere çamura giren yada girmeyen araçlara MT lastikler, sene içerisinden yaptığı km nin çok küçük bir kısmını yol dışında yapan araçlara Extreme lastikler alıyoruz. Tamam paranız çoksa israf kısmını bir kenara bırakıp sizin sorununuz diyebiliriz ama bu lastikler ile asfalt yolda bıçak sırtında gittiğinizi de unutmayın.
Ayrıca Off-Road lastiği diye satılan lastikler içerisinde de zemin ve Off-Road türlerine göre farklılıklar varken bizim ülkemizde malesef sadece güzel göründüğü yada ucuz olduğu için hayatı boyunca Kaya Off-Road’u yapmayacak kişiler araçlarının altına Kaya Off-Road’u lastikleri alıp takıyor. Sonuç olarakda ne asfaltta güvenli ne Off-Road da işlerine yarayan saçma sapan bir modifiye ortaya çıkıyor.
Unutmayın zemin ile aramızdaki tek temas noktamız lastiklerimiz ve bu lastikleri ilerlediğimiz zemine uygun seçmediğimiz sürece her an sorun yaşamaya hazırıdır. Lastiklerimizi görüntüsü yada fiyatına göre değil kullanım amacımıza göre seçelim.

-Üçüncü teknik yanlışımızyine lastikler ile alakalı ama bu sefer lüzumsuz ve bilinçsiz lastik çapı büyütme çılgınlığımız. Bir aracı stok olarak kullanıyorsak yürür-mekanik aksamda. O araç için en sorunsuz ve performanslı lastik çapı üzerindeki stok lastik ebatlarıdır. Bunlar yılların mühendislik birikimleri sonucu ortaya konulan ebatlardır. Fakat Off-Road modifiye için yola çıkınca aracın kabul edilebilir sınırlar içerisinde bazı şeylerden kayıplar vermesini göze alarak Off-Road kabiliyetini arttırmak adına lastik ebatlarına ufak oynamalar yapabiliriz. Dediğim gibi aracın teknik altyapısının izin verdiği kabul edilir sınırlar içerisinde.
Bunun dışına çıkan her türlü lastik çapı büyütme, size yarardan çok zarar getirir. Şanzıman, difransiyeller, akslar ve kalan bütün yürür aksam binen aşırı yükden ömürlerini kısaltır, daha sık arızalar yaşamaya başlarsınız. Yakıt tüketimleriniz artar, aracın yol ve arazi performansı düşer.
Lastik çapı büyütmek yapılan Off-Road türüne ve Off-Raod yapılan yerlere göre kaçınılmazda olabilir, bu durumda önce aracı düşündüğünüz lastik çapına mekanik ve teknik olarak hazırlayıp sonra lastik takılırsa sorunlar minimuma iner.


-Dördüncü yanlışımızaraçlarımızı amaçlarımıza uymayan şekilde gereğinden fazla ağırlaştırmak. Unutmayın, sizin arazi ve yol performansınız aracınızın kilo başına verebildiği güç ile doğrudan alakalıdır. Bu yüzden günümüzde üretilen performans arabalarında motor gücü arttırmakdan çok aracı hafifletmeye yönelinmiş ve başarı sağlanmıştır. Ayrıca ülkemizde yapılan Off-Road’un büyük çoğunluğunu çamur Off-Road’unun oluşturduğunu düşünürsek çamur üstünde birim alana uygulanan ağırlık ne kadar fazla ise aracınız o kadar fazla gömülür, ve aracınız ne kadar fazla gömülürse o aracı ordan çıkartmak yada yürütmek için harcamanız gereken güçde o oranda katlanarak büyür.
Eğer derin kanalları olan yerlerde Off-Road yapmıyorsak, yada kaya Off-Road’u yapmıyorsak lastik çaplarımızı makul sınırlar içerisinde tutalım, aracımızı ve kesemizi yormayalım. Lastik çapı büyütmekde zorunlu isek o zamanda aracımızın dişli oranlarını, yükseltme kitlerini, şaft ve difransiyel açılarını bu lastik çaplarına uygun hale getirelim, güçlendirilmesi gereken parçaları büyük lastik çaplarına göre güçlendirelim.


-Beşinci yanlışımız vinç seçimleri , vinç tesisatı ve vinç ile onu besleyen akülerimizin uyumundaki hatalarımız. Bu işe yeni başlayanların çoğu vinçlerin arazide ne kadar kilit önem taşıdığını, sadece aracı sert göstermek için takılan birer aksesuar olmadığını arazide yaşayarak öğreniyor. Düzgün seçilmiş ve tesisatı yapılmış bir vinç sizi en kötü batakdan 10 dakikada kurtarabilecekken, yapılan bir vinç hatası yüzünden araç günlerce orada masur kalabiliyor. Ucuz olsun diye aracımızın ağırlığına yetmeyecek vinçler alıyoruz, yada zamanla aracı öyle ağırlaştırıyoruzki vinç kapasitesini aşıyoruz. Malesef ülkemizde oto elektirikçisi olarak iş yapan ve Off-Road araçları ile çok ilgisi olmayan elektirik ustalarının büyük çoğunluğu Off-Road vinçlerini hatalı monte ediyor, tesisatları yetersiz veya yanlış oluyor. Sonuç olarakda arazide yaşanan yok yere rezillikler ve suçsuzken suçlanan vinç markaları.
Aracımızın toplam ağırlığına ve o ağırlığın çamur içerisinde battığında vinç üzerine yapabilecğei yüke göre vinç seçimlerimizi yapalım, mutlaka yeterli ve iyi bir akü-tesisat kablosu seçimimiz olsun vede mutlaka vinç tesisatı konusunda tecrübesine güvendiğimiz ustalara montajları yaptıralım.



-Altıncı olarak aklıma gelen yanlış, şnorkel montajları ile ilgili. Şnorkeli alıp gereken yerleri kesip taktıkdan sonra aracımızın su ile hiçbir sorunu kalmadığını düşünüyoruz. Oysa yapılan şnorkel montajlarının yarısı hatalı yada eksik, bu hatalarıda genelde şanslıysak su içinde stop eden bir araçla, şanssız isek motorumuzu bitirdikden sonra öğreniyoruz. Şnorkeller kesinlikle aracımıza %100 uygun modeller olmalı, tüm bağlantılar silikon veya benzeri yapıştırıcılar ile defalarca kontrol edilerek yapıştırılmalı, izole edilmeli. Hava filtresi kutumuzun şnorkelden bağımsız olarak tam kapandığında içeri su almadığına emin olunmalı.

Daha saymakla bitmez sayıda belki detaylar üstünde yapılan yanlışlar var, ama ilk aklıma gelen belli başlılarını yazdım, belki sizlerde yorumlarınızla katkıda bulunur ve tecrübelerinizi aktarırsınız. Doğru amaç, amaca uygun modifiye can ve mal güvenliğinizi korumanın en temel yoludur.

Saygılarımla


Kürşad Ergan
Kaynak: 4x4Dergi

modifiye.jpg
 

Etiketler
Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar



Kürşat bey teşekkürler.


yerinde ve çok güzel tesbitler...emeklerinize saglık..

Rehber olması dilegiyle..
 

Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

Kürşat Bey,
Ellerinize, tecrübelerinize ve tesbitlerinize sağlık.
Mükemmel ötesi güzel bir kaynak döküman olmuş.


Sevgi ve saygılarımla...


Burak Dirican
 


Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

Çok doğru analizler emeğinize sağlık..araç seçimininde kullanım amaçına yönelik olması çok önemli bir faktör olduğunu düşünüyorum..Aksi durumda marka ve modeller çok haksız eleştiriler alabiliyorlar.
 




Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

fikirleriniz çok isabetli,
tamamen katılıyorum,belki yeri değil ama
snolkel hakkında bir sorum olacak

off road konusunda deneyimli hatta off road malzemeleri üretip satan bir kişi
[SIZE=78%]ile yaptığım telofon konuşmasında [/SIZE]
[SIZE=78%]sizin anlatığınızın tam tersinden bahsetti ,[/SIZE]
[SIZE=78%]snorkel montajı yapılırken hava filtresi su tahliye kanallarının kesinlikle açık olması gerekliğinden [/SIZE]
[SIZE=78%]snorkel kafasından içeri giren yağmur ve diğer suların dışarı atılması ile ilgili birşeylerden bahsettmişti,[/SIZE]
konu hatta sabit snorkel kafasıdan su almazmı diye sorduğumdan açıldı.
şimdi iki arasında kaldım , konu hakkında yanlış bişeyler yazmak istemiyorum kusura bakmayın
sadece hangisinin doğru olduğunu bilgilerinizden faydalanarak öğrenmek istiyorum,
 

Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

HAKKIM' Alıntı:
fikirleriniz çok isabetli,
tamamen katılıyorum,belki yeri değil ama
snolkel hakkında bir sorum olacak

off road konusunda deneyimli hatta off road malzemeleri üretip satan bir kişi
[SIZE=78%]ile yaptığım telofon konuşmasında [/SIZE]
[SIZE=78%]sizin anlatığınızın tam tersinden bahsetti ,[/SIZE]
[SIZE=78%]snorkel montajı yapılırken hava filtresi su tahliye kanallarının kesinlikle açık olması gerekliğinden [/SIZE]
[SIZE=78%]snorkel kafasından içeri giren yağmur ve diğer suların dışarı atılması ile ilgili birşeylerden bahsettmişti,[/SIZE]
konu hatta sabit snorkel kafasıdan su almazmı diye sorduğumdan açıldı.
şimdi iki arasında kaldım , konu hakkında yanlış bişeyler yazmak istemiyorum kusura bakmayın
sadece hangisinin doğru olduğunu bilgilerinizden faydalanarak öğrenmek istiyorum,


Merhaba, filtre kutunuzun su tahliyeleri dışarıdan içeri su almayacak şekilde bir sistemse onları kapatmamanız iyi olur. Ama sadece kutunun altında birkaç delikden ibaretse kapatmanız isabetli olur. Standart araçlarda off road şartları düşünülmeden tasarlanmış kutular onlar ve birkaç damla su girerse oda filtrenin alt kısmında tahliye olur diye planlanmış. Oysa siz off road da o kutuyu komple suyun içine sokabilirsiniz o zamanda o tahliye geliklerinden içeri su girer ve motorunuzu bitirir. Ama dediğim gibi su içine girse bile içeri su almayıp tek yönlü tahliye için çalışan bir sistem varsa ayrı.


Birde benim esas belirttiğim şnorkelin sizin hava sisteminize olan bağlantı noktalarının yalıtımıydı. Ek olan heryer iyice silikonlanmalı.


Yağmurda şnorkellerin su tahliye sistemi ciddi markalarınkinde evet var ama onlarda bile çok aşırı yağmurlarda yada derin ve hızlı su geçişlerinde kafasını arkaya çevirmek gerekli. Zaten bu yüzden o kafalar sabit değil gerektiğinde çevirmek için.


Kişisel tecrübem olarak , discovery 2 td5 aracımın sürekli filtre kutusu alt tahliyesinden ve kapaklarından su alıyordu, hepsini silikonlayarak çözebildim.
 

Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

aracıma uygun snorkel almayı düşünürken yaptığım araştırmaların çoğu sizin gibi düşünüyor
ama bulduğum snorkelden birisi kafası sabit yani fiber den yapılmış.
bunun kafa kısmı dönmediği için bu soruyu yöneltmiştim.
ozaman kafası sabit snorkeller tehlikeli oluyor
ben de böyle düşünmüştüm
herkez bişey söyleyince artık hangisi doğru anlayamıyorsunuz.
cevaplarınız için teşekkürler
 

Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

Kafası sabit olmayanlar daha iyidir ama dikkatli kullanırsanız kafası sabit olanlarda işinizi görür. ben teşekkür ederim
 





Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

Kürşat çok güzel bir konu başlattın seni kutluyorum
yapılan tasarım yanlışlıkları hakkında ki görüşlerine katılıyorum . Aslında genel yanlış arabaların nasıl modifiye edildiğinden ziyade neye göre hazırlandığı nın iyi düşünlmediği dir. Ağır yük gereksiz aksesuarlar hemfikiriz. Her şeye evet ,katılmamak mümkün değil ama benim vurgulamak istediğim ve çok önemli bulduğum konu off-road un sınıflandırılması gerektiği. Günümüz koşullarında Türkiye coğrafyasının genel durumunu düşündüğümüzde her ilde ve bölgede farklı arazı koşulları nedeniyle farklı off-road şekillerinde uzmanlaşılması gerektiğine inanıyorum.
1. Kaya
2. Çamur
3. Kum
4. Tırmanış

[SIZE=small]off-road u [/SIZE]gibi kategorilere ayrılması gerekli ki hazırlanan arabaların teknik yeterlilikleri üstün performans vermeye uygun olsun. Ancak bunun gerçekleşmesi için öncelikle off-road kulüplerinin yaptığı organizasyonları düzenlemeleri gerekmektedir. federasyon kulüpler, gruplar,topluluklar, ekipler offrad camiası üzerinde etkili olan kim varsa herkesin sorumlulukları bu yöndedir. bunun da altını çizmek istedim.

selamlar
[SIZE=78%] [/SIZE]
 

Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

selam Kürşat bey.bu konuya gönül verdiğinizi buradaki yazılarınızdan takip ediyorum.bende yazdığınız yanlışları yaptığımı düşünüyorum.sanırım bu işin doğrusu herkese(yani ustasına)göre değişiyor.
böyle bilgilendirmeleri yaptıgınız için teşekkürler.
 

Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

xkirpix' Alıntı:
Kürşat çok güzel bir konu başlattın seni kutluyorum
yapılan tasarım yanlışlıkları hakkında ki görüşlerine katılıyorum . Aslında genel yanlış arabaların nasıl modifiye edildiğinden ziyade neye göre hazırlandığı nın iyi düşünlmediği dir. Ağır yük gereksiz aksesuarlar hemfikiriz. Her şeye evet ,katılmamak mümkün değil ama benim vurgulamak istediğim ve çok önemli bulduğum konu off-road un sınıflandırılması gerektiği. Günümüz koşullarında Türkiye coğrafyasının genel durumunu düşündüğümüzde her ilde ve bölgede farklı arazı koşulları nedeniyle farklı off-road şekillerinde uzmanlaşılması gerektiğine inanıyorum.
1. Kaya
2. Çamur
3. Kum
4. Tırmanış

[SIZE=small]off-road u [/SIZE]gibi kategorilere ayrılması gerekli ki hazırlanan arabaların teknik yeterlilikleri üstün performans vermeye uygun olsun. Ancak bunun gerçekleşmesi için öncelikle off-road kulüplerinin yaptığı organizasyonları düzenlemeleri gerekmektedir. federasyon kulüpler, gruplar,topluluklar, ekipler offrad camiası üzerinde etkili olan kim varsa herkesin sorumlulukları bu yöndedir. bunun da altını çizmek istedim.

selamlar


Merhaba, katkılar için teşekkürler :smiley:


Haklısın tabi Off-Road u sınıflandırmak şart ama henüz o aşamaya gelmemize çok fırın ekmek var. Ulusal ve Mahali off road yarışları ne zaman bu sınıflar ayrılıp yapılmaya başlarsa o zaman sanırım bu işleri yapmayada başlayabilir. Ama henüz ülkemizde profesyonel anlamda bile off road konusunda dünyaya göre emekleme halindeyiz. Bu işin profesyonel kısmı geliştikçe amatörlerde onların izinden gider.


Saygılar
 



Ynt: Off-Road Modifiyesi'nde Yapılan Yanlışlar

kalemine sağlık kürşat arkadaş valla on numara yazmışsın . seninle aynı fikirdeyim ve bu yüzden bir çok arkadaşla kapıştım senin bu konuyu dillendirmen iyi oldu.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,825
Mesajlar
1,524,030
Kayıtlı Üye Sayımız
166,620
Kaydolan Son Üyemiz
questahotel

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst