OLTAY
Kamp II
Radyal Lastikler ve Avantajları
Radyal lastiklerin konvansiyon lastiklere göre en önemli avantajları daha esnek olmaları ve daha az ısınıp daha kolay soğumalarıdır. Bunun dışında radyal lastiklerin yerde bıraktığı taban izi çapraz lastiklerinkinden daha geniştir. Bu avantaj radyal lastiklerin konvansiyonel lastiklere oranla yüzde 20 daha iyi yol tutmasını sağlar. Yola temas eden bölümün daha fazla oluşu nedeniyle çekiş gücü ve fren güvenliği daha yüksektir. Radyal lastiklerde taban sert, yanaklar yumuşaktır; bu da lastiğin yola temas eden bölümünün sürekli olarak aynı genişlikte kalmasını sağlar. Radyal lastiklerin kat ve sırt ayrılmaları da daha dayanıklıdır. Bu ise yola tutunum başarısını arttırır.
Çelik Kuşaklar
Radyal gövdeli lastiklerin sırt gövdesi boyunca 15 ile 25 derecelik açılarla üst üste ve çapraz biçimde kuşaklar yerleştirilir. Kuşakların görevi lastiğin mukavemetini arttırmak taban izinin şekil değiştirmesini önlemek ve lastiğin yerle temas eden bölgesinin alanını arttırmaktır. İki tür kuşak bulunur. Birincisi bez dokumandan üretilen 'tahrik', diğeriyse tellerden üretilen 'çelik' kuşaktır. Çelik kuşağın daha dayanıklı, daha emniyetli ve yüksek hızlara daha iyi uyum sağlaması, lastik üreticilerinin bu tür lastik üretimine yönelmesine neden olmuştur.
Yol-Tutuş
Kuru, ıslak ve karlı yollarda yol tutuşunuzu mu merak mı ediyorsunuz? Hava koşulları lastiğin yol tutuşunda önemli bir rol oynamaktadır. Detaylar için bu kılavuzu okuyunuz.
Bir lastiğin özellikleri arasında en önemlisi yol tutuşudur. Lastiğin kilitlenmeden sert fren yapabilmesi, yol tutuşunu azaltmadan hızlanabilmesi, yalpalamadan yön değiştirmesi ve savrulmaması lastiğin yol tutuş karakterine bağlıdır. Diğer bir deyişle, güvenlik ile eş anlamlıdır.
Tabiki kauçuk ana maddedir fakat birçok başka bileşim ve silica gibi kimyasal elementler de vardır. Bir lastiği oluşturan malzemeler üreticiler tarafından gizlenen bir sırdır.
Farklı lastiklerin yol tutuşu karşılaştırıldığında akla ilk gelen özellik lastiklerin yumuşak kauçuklu olması veya sert kauçuklu olmasıdır. Yumuşak alaşımlı bir lastik doğal olarak sert alaşımlı olanına göre daha iyi bir yol tutuşu sağlar.
Her lastiğin ve kimyasal bileşimin optimum sürüş sıcaklıkları vardır. Her lastik öngörülen sürüş sıcaklıklarında en iyi yol tutuşunu verir. Lastik sıcaklığının artması ile yol tutuşu da artar. Maksimum yol tutuşu sağlandıktan sonra lastik sıcaklığı artmaya devam ediyorsa yol tutuşu düşmeye başlar.
Lastiğin sıcaklığın artması sürüş şekli hızlanma fren manevra gibi mekanik etkenlere bağlıdır. Yumuşak kauçuk lastiklerin sürüş sıcaklıkları sert kauçuk lastiklere göre daha yüksektir aynı zamanda daha uzun sürede ısınırlar.
Yukarıdaki etkenlerin dışında yol tutuşunu etkileyen diğer bir faktör ise lastiğin zeminle temas ettiği boyut ve sürüşün yapıldığı zeminin tipidir. Lastikle zemin arasındaki temas yüzeyi arttıkça yol tutuşu da artar. Eğer aynı genişlikteki 2 lastik biri dişli biri dişsiz olmak üzere karşılaştırılırsa dişsiz lastik daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır. Tabi bu sadece kuru zemin için geçerlidir.
Islak zeminde büyük boyutlu ve az dişli bir lastiğin kayma riski vardır. Bu kaymanın sebebi lastiğin yol tutuşunu kaybetmesidir. Lastik yüzeyinin zeminle temasının azalması yol tutuşunun azalması ile eşdeğerdir. Lastiklerdeki dişlerin amacı suyu tahliye etmek ve lastiğin önünde meydana gelen dalga şeklini-engellemektir.
Lastiğimizi-Seçerken-Neleri-Göz-Önünde-Bulundurmalıyız?
Her lastiğin bir özelliği vardır. Doğru lastiği seçmemiz için öncelikle kullanım şeklimizi ve kullanım şartlarımızı belirlemeliyiz.
Örneğin: Motosikletinizi şehir içi gezilerde, soğuk ve ıslak hava şartlarında kullanıyorsanız ‘’spor’’ lastiği size en iyi yol tutuşunu verecek lastik değildir. Teoride spor lastiği size normal yol lastiğinden daha iyi bir yol tutuşu vermelidir. Fakat siz kısa şehir içi gezilerinde asla optimum sürüş sıcaklığına çıkamayacağınız-için-durum-hiçde-öyle-değildir.
Islak zeminlerde ise spor lastiği dişlerinin azlığı sebebiyle kayma riski taşımaktadır. Örnekteki kullanıcı için yol lastiği daha uygundur. Gerekli sürüş sıcaklığı daha düşük olduğundan bu sıcaklığa daha kolay ulaşacaktır.
Lastik Tipleri
Sıcaklık, hava şartları ve yol durumu gibi değişkenlere göre uygun lastik seçimi yapmak önemlidir. Tüm hava koşullarına uygun lastikler üretilmektedir ama hangisini kullanacağınızı biliyor musunuz?
Sport supersport veya hipersport lastikler yumuşak kauçuktan yapılmış olup, spor amaçlı veya arasıra yarış için kullanılırlar. Sürüş sıcaklıkları yüksektir fakat yarış lastikleri kadar yüksek değildir. Üzerinde fazla diş bulunmaz.
Bu tip lastikler genellikle spor motosikletlerde kullanılır. Modern sport lastikler kuru zeminlerde mükemmel yol tutuşu sağlar fakat diş sıklığının azlığı ve yüksek sürüş sıcaklığı nedeniyle ıslak zeminde kullanımı zordur. Bu lastiklerin ömürleri yumuşaklığına ve üretimde kullanılan kauçuğa göre değişmektedir.
Sports / Touring Lastikler
Genelde “sports / touring” olarak adlandırılırlar ve çoğunlukla çok iyi yol tutuşu sağlayan, orta sertlikteki kauçuktan yapılırlar. Sürüş sıcaklıkları spor lastiklere göre daha düşüktür ve daha fazla dişe sahiptir.
Ömürleri spor lastiklerinden daha uzundur. Günlük kullanım, şehir için yolculuk ve haftasonu gezileri için uygundur.
Road / Touring Lastikler
Yol lastikleri sert kauçuktan yapılır ve sürüş sıcaklıkları düşüktür. İyi yol tutuşu sağlarlar. diş sayısının fazlalığı nedeniyle ıslak zeminde güvenlidirler.
Kullanılan sert kauçuk sebebiyle uzun ömürlü olurlar. Bu lastikler şehir içi geziler için gayet uygundur. Ayrıca geziler ve turlarda kullanılabilirler. Spor kullanımda, limitlerin zorlanması yol tutuşunda kayba neden olacaktır.
On/Off Road Lastikler
Mixed veya trail lastikler taş zeminden ayrılıp toprak zeminde kullanılan motosikletler içindir. İsimlerinden de anlaşılacağı gibi taş ve toprak zeminde kullanılabilirler. Bu lastiklerin ana özelliği çok geniş aralıklı dişlere sahip olmasıdır özellikle arka lastik bloklara bölünmüştür ve gevşek toprakta sürüş kabiliyetini arttırır.
Bu tür lastikler genellikle sert kauçuktan yapılır. Düşük sürüş sıcaklıkları ve uzun ömürleri vardır. İyi yol tutuşu sağlarlar fakat diş kalınlıklarına bağlı olarak yüzeyle teması azalacağından bu tutuş yol lastiklerinden daha azdır.
Bu tür lastikler karışık kullanım için uygundur. Yüzeyle teması az olduğundan yol tutuşu limitine kolay ulaşılır bu yüzden yolda (asfalt vb.) uzun aralar verilerek kullanılmalıdır. Genellikle yolda seyahat eden motosiklet kullanıcısının bu tür lastik yerine yol lastiği seçmesi daha mantıklıdır.
Radyal lastiklerin konvansiyon lastiklere göre en önemli avantajları daha esnek olmaları ve daha az ısınıp daha kolay soğumalarıdır. Bunun dışında radyal lastiklerin yerde bıraktığı taban izi çapraz lastiklerinkinden daha geniştir. Bu avantaj radyal lastiklerin konvansiyonel lastiklere oranla yüzde 20 daha iyi yol tutmasını sağlar. Yola temas eden bölümün daha fazla oluşu nedeniyle çekiş gücü ve fren güvenliği daha yüksektir. Radyal lastiklerde taban sert, yanaklar yumuşaktır; bu da lastiğin yola temas eden bölümünün sürekli olarak aynı genişlikte kalmasını sağlar. Radyal lastiklerin kat ve sırt ayrılmaları da daha dayanıklıdır. Bu ise yola tutunum başarısını arttırır.
Çelik Kuşaklar
Radyal gövdeli lastiklerin sırt gövdesi boyunca 15 ile 25 derecelik açılarla üst üste ve çapraz biçimde kuşaklar yerleştirilir. Kuşakların görevi lastiğin mukavemetini arttırmak taban izinin şekil değiştirmesini önlemek ve lastiğin yerle temas eden bölgesinin alanını arttırmaktır. İki tür kuşak bulunur. Birincisi bez dokumandan üretilen 'tahrik', diğeriyse tellerden üretilen 'çelik' kuşaktır. Çelik kuşağın daha dayanıklı, daha emniyetli ve yüksek hızlara daha iyi uyum sağlaması, lastik üreticilerinin bu tür lastik üretimine yönelmesine neden olmuştur.
Yol-Tutuş
Kuru, ıslak ve karlı yollarda yol tutuşunuzu mu merak mı ediyorsunuz? Hava koşulları lastiğin yol tutuşunda önemli bir rol oynamaktadır. Detaylar için bu kılavuzu okuyunuz.
Bir lastiğin özellikleri arasında en önemlisi yol tutuşudur. Lastiğin kilitlenmeden sert fren yapabilmesi, yol tutuşunu azaltmadan hızlanabilmesi, yalpalamadan yön değiştirmesi ve savrulmaması lastiğin yol tutuş karakterine bağlıdır. Diğer bir deyişle, güvenlik ile eş anlamlıdır.
Tabiki kauçuk ana maddedir fakat birçok başka bileşim ve silica gibi kimyasal elementler de vardır. Bir lastiği oluşturan malzemeler üreticiler tarafından gizlenen bir sırdır.
Farklı lastiklerin yol tutuşu karşılaştırıldığında akla ilk gelen özellik lastiklerin yumuşak kauçuklu olması veya sert kauçuklu olmasıdır. Yumuşak alaşımlı bir lastik doğal olarak sert alaşımlı olanına göre daha iyi bir yol tutuşu sağlar.
Her lastiğin ve kimyasal bileşimin optimum sürüş sıcaklıkları vardır. Her lastik öngörülen sürüş sıcaklıklarında en iyi yol tutuşunu verir. Lastik sıcaklığının artması ile yol tutuşu da artar. Maksimum yol tutuşu sağlandıktan sonra lastik sıcaklığı artmaya devam ediyorsa yol tutuşu düşmeye başlar.
Lastiğin sıcaklığın artması sürüş şekli hızlanma fren manevra gibi mekanik etkenlere bağlıdır. Yumuşak kauçuk lastiklerin sürüş sıcaklıkları sert kauçuk lastiklere göre daha yüksektir aynı zamanda daha uzun sürede ısınırlar.
Yukarıdaki etkenlerin dışında yol tutuşunu etkileyen diğer bir faktör ise lastiğin zeminle temas ettiği boyut ve sürüşün yapıldığı zeminin tipidir. Lastikle zemin arasındaki temas yüzeyi arttıkça yol tutuşu da artar. Eğer aynı genişlikteki 2 lastik biri dişli biri dişsiz olmak üzere karşılaştırılırsa dişsiz lastik daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır. Tabi bu sadece kuru zemin için geçerlidir.
Islak zeminde büyük boyutlu ve az dişli bir lastiğin kayma riski vardır. Bu kaymanın sebebi lastiğin yol tutuşunu kaybetmesidir. Lastik yüzeyinin zeminle temasının azalması yol tutuşunun azalması ile eşdeğerdir. Lastiklerdeki dişlerin amacı suyu tahliye etmek ve lastiğin önünde meydana gelen dalga şeklini-engellemektir.
Lastiğimizi-Seçerken-Neleri-Göz-Önünde-Bulundurmalıyız?
Her lastiğin bir özelliği vardır. Doğru lastiği seçmemiz için öncelikle kullanım şeklimizi ve kullanım şartlarımızı belirlemeliyiz.
Örneğin: Motosikletinizi şehir içi gezilerde, soğuk ve ıslak hava şartlarında kullanıyorsanız ‘’spor’’ lastiği size en iyi yol tutuşunu verecek lastik değildir. Teoride spor lastiği size normal yol lastiğinden daha iyi bir yol tutuşu vermelidir. Fakat siz kısa şehir içi gezilerinde asla optimum sürüş sıcaklığına çıkamayacağınız-için-durum-hiçde-öyle-değildir.
Islak zeminlerde ise spor lastiği dişlerinin azlığı sebebiyle kayma riski taşımaktadır. Örnekteki kullanıcı için yol lastiği daha uygundur. Gerekli sürüş sıcaklığı daha düşük olduğundan bu sıcaklığa daha kolay ulaşacaktır.
Lastik Tipleri
Sıcaklık, hava şartları ve yol durumu gibi değişkenlere göre uygun lastik seçimi yapmak önemlidir. Tüm hava koşullarına uygun lastikler üretilmektedir ama hangisini kullanacağınızı biliyor musunuz?
Sport supersport veya hipersport lastikler yumuşak kauçuktan yapılmış olup, spor amaçlı veya arasıra yarış için kullanılırlar. Sürüş sıcaklıkları yüksektir fakat yarış lastikleri kadar yüksek değildir. Üzerinde fazla diş bulunmaz.
Bu tip lastikler genellikle spor motosikletlerde kullanılır. Modern sport lastikler kuru zeminlerde mükemmel yol tutuşu sağlar fakat diş sıklığının azlığı ve yüksek sürüş sıcaklığı nedeniyle ıslak zeminde kullanımı zordur. Bu lastiklerin ömürleri yumuşaklığına ve üretimde kullanılan kauçuğa göre değişmektedir.
Sports / Touring Lastikler
Genelde “sports / touring” olarak adlandırılırlar ve çoğunlukla çok iyi yol tutuşu sağlayan, orta sertlikteki kauçuktan yapılırlar. Sürüş sıcaklıkları spor lastiklere göre daha düşüktür ve daha fazla dişe sahiptir.
Ömürleri spor lastiklerinden daha uzundur. Günlük kullanım, şehir için yolculuk ve haftasonu gezileri için uygundur.
Road / Touring Lastikler
Yol lastikleri sert kauçuktan yapılır ve sürüş sıcaklıkları düşüktür. İyi yol tutuşu sağlarlar. diş sayısının fazlalığı nedeniyle ıslak zeminde güvenlidirler.
Kullanılan sert kauçuk sebebiyle uzun ömürlü olurlar. Bu lastikler şehir içi geziler için gayet uygundur. Ayrıca geziler ve turlarda kullanılabilirler. Spor kullanımda, limitlerin zorlanması yol tutuşunda kayba neden olacaktır.
On/Off Road Lastikler
Mixed veya trail lastikler taş zeminden ayrılıp toprak zeminde kullanılan motosikletler içindir. İsimlerinden de anlaşılacağı gibi taş ve toprak zeminde kullanılabilirler. Bu lastiklerin ana özelliği çok geniş aralıklı dişlere sahip olmasıdır özellikle arka lastik bloklara bölünmüştür ve gevşek toprakta sürüş kabiliyetini arttırır.
Bu tür lastikler genellikle sert kauçuktan yapılır. Düşük sürüş sıcaklıkları ve uzun ömürleri vardır. İyi yol tutuşu sağlarlar fakat diş kalınlıklarına bağlı olarak yüzeyle teması azalacağından bu tutuş yol lastiklerinden daha azdır.
Bu tür lastikler karışık kullanım için uygundur. Yüzeyle teması az olduğundan yol tutuşu limitine kolay ulaşılır bu yüzden yolda (asfalt vb.) uzun aralar verilerek kullanılmalıdır. Genellikle yolda seyahat eden motosiklet kullanıcısının bu tür lastik yerine yol lastiği seçmesi daha mantıklıdır.