Ynt: Landrover Diferansiyel Kilidi Hakkında
denizakvaryumu' Alıntı:
110 LR Defenderlarda bildiğim kadarı ile merkezi dif.kilidi var.
Arkaya veya öne neden artı olarak dif.kilidi takılma ihtiyacı duyuluyor?[/b]
Diferansiyel kilidini açıklamak için önce diferansiyelin tarifini yapmak lazım diye düşünüyorum. Diferansiyel en basit anlamda bir aracın çekiş olan aksındaki iki lastiğin farklı süratte (tur sayısında) fakat aynı güçle dönmesini sağlayan dişli mekanizmadır. Bu aracın özellikle dönüşler esnasında lastiklerin farklı tur sayıları ile dönme ihtiyacına cevap veren sistemdir (iç tarafta kalan lastik dış taraftakinden daha az tur yapar).
Diferansiyel kilidi bunu engelleyerek her iki lastiğin turunu eşitler. Buna niye ihtiyaç var? Arabanın çekiş olan aksındaki lastiklerden biri patinaja düştüğünde - yani boşa döndüğünde - diferansiyel yüzünden diğer lastik hareket etmez ve aracın hareketine katkıda bulunmaz. Kilit olması durumunda lastiklerden birinin patinaja düşmesi önemli değildir. Her iki lastikte aynı turda dönmeye devam eder - dolayısı ile aracın hareketi devam eder.
Değişik tip kilitler mevcut; sürekli kilitler, sınırlı kaydırmalı tip kilitler, havalı kilitler (manuel), elektromekanik kilitler (manuel).
Defender'a gelince; Defender sürekli 4 çeker bir araç. Bu yüzden motorun çekiş gücü sürekli olarak 4 lastiğe birden aktarılmakta. Bunun sonucu olarak, ön aks ve arka aksta birer diferansiyel olduğu gibi birde vites kutusuna yakın bir diferansiyel daha var. Çünkü araç dönüş yaparken 4 lastik de farklı turlarda dönmek zorunda. İç taraftaki lastikler daha az, dış taraftakiler daha fazla, öndekilerde arkadakilerden daha fazla. Eğer merkezi diferansiyel olmaz ise araç tam tur dönüşlerde yine lastiklere ve yürüyen aksama yük bindirir (ön ve arka akslara aynı turu göndermeye çalışır ancak bu akslardaki lastikler farklı turlarda dönmeye çalışacaklardır). Mekanik arızaya yol açabilir ya da lastikleri aşındırır.
Bu tür 4 çeker sistemler (Modern 4x4 lerde olduğu gibi) elektronik sistemlerle desteklenmiyor ise, çok kaygan bir zeminde (örneğin 4 lastikde buzda ise) tutunma katsayısı en düşük olan lastik patinaja düşer ve diğer 3 lastik hiç hareket etmez. Bu gibi durumlarda, Defender'da standart olarak merkezi diferansiyeli kilitleme imkanı var. Özellikle kaygan zeminde, merkezi diferansiyeli kilitleyerek her iki aksa eşit tur gönderilip aracın örneğin ön aksında bir lastik patinaja düştü ise, arka akstaki iki lastiğin dönmeye devam etmesi sağlanır. Doğal olarak ön akstaki diğer lastik hareket etmeyecektir.
Bunun teknik olarak bir ileri durumu yukarıda anlattığım gibi akslara da kilit koymaktır. Akslarda kilit olduğu durumda 4 lastik herhangi birinin tutunma katsayısından bağımsız olarak aynı turda dönerler - böylece herhangi biri tutunabiliyorsa, ileriye doğru araç hareketi devam eder. Bu, ağır offroad parkurlarında oldukça gerekli bir uygulama (ağır çamur, kaya tırmanma, derin kar, buz v.s. gibi)
Arka aksta sürekli kilit olması normal sürüş dinamiğini çok ciddi etkilememekle birlikte ön aksta sürekli kilit olması normal asfalt sürüşünde son derece tehlikeli bir durum. Bu yüzden ön aks için istendiğinde kilitlenebilen ya da sınırlı kaydırmalı bir diferansiyel kilidi tercih edilmeli.