Ynt: Lada Tarihçe
Lada Niva'ya ek olarak:
İlk prototipler 1971-72 arası üretilmiş 1.3 lt Fiat motoru olan kanvas tavanlı modellerdi. 1973 yazında 1.6 lt motoru olan versiyon VAZ mühendisleri gözetiminde Özbekistan’da test edildi. Niva projesinin şefi Vladimir Sergeevich Solovev, şef tasarımcı da Valery Pavlovich Semushkine idi.
Niva çeşitli amaçlar için revize edilerek denendi. Bunlardan biri nehir anlamına gelen 2122 kodlu Reka’dır. Reka nedense 2101 sedandan alınan 60 hp’lik 1.3 lt gibi küçük bir motoru olan ve suda 9 km/s sürat yapabilen amfibik bir araçtır. Bu tür prototipler 70’lerden 1988’e kadar muhtelif konfigürasyonlarda üretilip askeri amaçlı testleri başarıyla geçtiler. Fakat ne yazıkki, Reka gibi modellerin en büyük alıcısı olan Kızıl Ordu artık krizdeydi ve Reka asla seri olarak üretilemedi.
1993’te ilk cabrio Niva Avrupa’da satışa sunuldu. Motor hacmi 1700 cc’ye çıkarıldı, tek noktadan enjeksiyonlu besleme sistemi yerleştirildi. Niva’nın ön konsolu, bagaj kapısı ve stop lambaları da artık değişmişti. 1.9 Peugeot motoru kullanılan dizel bir Niva da üretildi. 1988’de uzun aks aralığı olan Fora adlı bir 3 kapı, Renegade tadında kapısız ve tavansız prototipler de üretildi.
1994’te uzun şaseli 2131 kodlu 5 kapılı, 2 lt hacimli 100 hp’lik versiyon banttan çıktı. Çift kabin pikap, ambülans gibi uyarlamalar yapıldı. Sibirya’daki zorlu operasyonlar için wankel motoru olan 200 hp’lik büyük tekerli Niva March üretildi.
Niva uluslararası yarışmalarda da derece kazanmayı ihmal etmedi. 80’lerde Fransız Lada-Poch’un hazırladığı, arkaya yerleştirilmiş 6 silindirli Porsche motoru olan Niva Proto Paris-Dakar’da zafere çok yaklaştı. 1981’de Briavoine ve Deliari’den oluşan takım kırılan radyatör yüzünden 3.’lükle yetinmek zorunda kaldı. 1982 ve 83’te ise 2.’lik kupasını aldılar. Lartigue ve Giroux’dan oluşan takım ise 1986’da 4. oldu. Sonuç olarak yıllar içinde, gücünü orjinal Lada motorundan alan özel hazırlanmış bir çok Niva onurlu başarılara imza attı. Kaldı ki bir çok insanın bildiği üzere Paris-Dakar’da finish’e varmak zafer kazanmakla eşdeğerdir. Son yıllarda bir Niva İtalyan off road sürat yarışını kazandı. Evet tahmin edilebileceği üzere onda da 300 bg’lik bir V8 Ferrari motoru vardı ve ilginçtir güç aktarımı özel 4’lü bir zincir aktarma ile sağlanmıştı.