Kaza Raporu; Cennet'de Trajedi

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan erthem Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 0
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,106

erthem

Moderatör
Mesajlar
2,379
Tepkime Puanı
16
Yer
Ordu
CENNET’DE TRAJEDI - TRAGEDY IN PARADISE

Inis istasyonu çözülünce bir kaya tirmanicisi öldü

Rock & Ice 152. sayi

KAZANIN OLUSUMU: Arizona, Flagstaff’in 40 dk. güney batisinda yer alan, Paradise Forks’daki (Cennet Kaya Vadisi) dünya klasmaninda zorlu çatlaklarin uzandigi dar vadi, geleneksel tirmanis çabalarini test edebilecek tirmanicilari ulasilabilirligi ve estetik olusumu ile cezp etmektedir. Sütunlar halindeki bazalt tasinin dokusu tirmanis için müsaittir ve malzeme yerlestirmeye de imkan verir. Kanyonun kenarinda bulunan kizilçam agaçlarini tirmanicilar top rope istasyonu ve inis istasyonu olarak kullanirlar. Aslinda duvarlarin dibine inmek için kullanilan en yaygin yol bu ip inisleridir.

5 kasimda, Tempe’den deneyimli bir tirmanici olan ve “Over the Crux” “Kilidin üstü” adli tirmanis dükkaninin sahibesi, Shelly Windsor günün üçüncü ip inisini yapmak üzere kusanmisti. Inis düzenegi 2 adet 4,5’ar mt. uzunlugunda ayni renk perlondan olusuyordu, perlonlar birbirine baglanmis ve uçurumun 9 mt. uzagindaki kalin bir agacin etrafindan halka halinde geçirilmisti. Ipi perlonlara baglamak için, kapali sekizli dügümünün üzerine taktigi otomatik kilitlenen bir karabina kullaniyordu. Bu bir tek ip inisiydi.

Windsor ipi saglam ve hizli bir sekilde çekerek düzenegi test etti. Güvenli oldugunu zannederek kayanin kenarina adim atti. Perlonlar agaçtan çözüldü ve Shelly 30 mt. yükseklikten kanyonun zeminine düstü. Perlonlar da, iki ayri loop (halka) olarak ve kilitli karabinaya bagli olarak asagi düstü.

Shelly Windsor acemi degildi. Tecrübesini El Capitan’da ve Indian Creek’de kazanmisti ve istasyon kurma isine asinaydi. Shelly oldukça titizdi. Kiz kardesi Jennifer Williams’in Arizona Republic gazetesine dedigine göre, Shelly güvenlige olan dikkati ile partnerlerinin sabrini zorluyordu. “Güvenlik noktalarini iki, üç defa kontrol ederdi” diyor Jennifer.

Bu tarz kazalar oldukça yaygindir. Son zamanlarda inis perlonlarinin çözülmesiyle yada inis ipinin çözülmesi yada istasyondan sökülmesiyle birçok tirmanici hayatini kaybetmis yada ciddi sekilde yaralanmistir. Bu son üç yil içinde Paradise Forks’daki ikinci ölümlü ip inisi kazasiydi.

KAZANIN ANALIZI: Kimse ögleden sonra neler oldugunu kesin olarak bilemez. Kazanin yanlis birlestirilmis perlonlar nedeniyle olmasi muhtemel. Güvenlik odakli ve çok titiz olan Windsor, lüzumsuz yere kontrasi alinmayan bir istasyondan düzenegi bastan asagi iki kere kontrol etmeksizin inis yapmisti. Windsor’un partneri o gün Windsor’un kayanin dibine inmek için sabirsiz oldugunu çünkü susamis oldugunu bildirmisti. Windsor’un birçok partneri, onun güvenlige olan normal yaklasimi ile senaryonun örtüsmedigini söyledi.

KAZANIN ÖNLENMESI:
- IKI KAT GÜÇLENDIR. Istisnasiz, her istasyon en az iki ayri ve bagimsiz ve çok saglam istasyon noktasina sahip olmalidir. Iki bolt, iki ayri çatlaktaki iki ayri malzeme, iki agaç. Ek olarak, istasyon noktalarindan çikan iki ayri bagimsiz perlon yada ekspres hatti, ipe iki adet kapilari ters yöne bakan karabinayla sabitlenmelidir. (kilitli tercih edilmelidir)
- BASIT TUT. Windsor’un partneri agacin etrafindaki perlonlarin karmakarisIk ve tomar haline gelmis oldugunu söyledi. Belki bu yüzden Windsor kuvvetlice çektiginde perlonlar tutmustu. Belki de perlonlar birbirine dolanmisti yada agaç kabuguna takilmisti. Bir istasyon basit kurulmali ve tek bakista karar verilebilecek kadar temiz düzgün olmalidir.
- DEGISIK RENKTE PERLONLAR KULLAN. Windsor’un perlonlari ayni renkteydi, dogru biçimde birbirine baglandigini anlamayi zorlastirici bir durum. Kirmizi ve mavi gibi karsit renklerdeki perlonlarla her seyin dogru yada yanlis oldugunu takip etmek kolaylasir.
- IKI DEFA KONTROL ET. Istasyonlari daima göz ile incele, özellikle o istasyonu siz kurmadiysaniz. Istasyonlari kullanmis olsaniz bile her seferinde tekrar inceleyin. Karabinalar kayabilir, perlonlar gevseyebilir veya sizin bilmediginiz halde baska birisi düzeltmek için ayarlamis yada bir bölümünü çözmüs olabilir. Daha önce de olmustu..

Çev: Demir Aydemir
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,927
Mesajlar
1,525,874
Kayıtlı Üye Sayımız
166,705
Kaydolan Son Üyemiz
fayda70

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst