Bir açıklama yapmanın vakti olduğunu düşünüyorum, ben konu ile ilgili düşüncelerimi belirttim tabiki otomobil mühendisliği ile ilgili bir çok bilgiyi yapmış olduğum bu genellemeye eklemeyerek yorumumu eksik bırakmış oldum. Yapmış olduğum genellemenin nedenlerine dikkat çekmek isterim.
Öncelikle Ford Courier hakkında bir bilgi vereyim. Bu kasa model 2014 yılından beri üretimi ve satışı yapılmaktadır. Düşük maliyetli olması için Ford fiesta temelleri üzerine kurulmuş bir araçtır. Bunu aracın içerisine girdiğinizde kapılardan uzak vitese yakın koltuklarından da fark edebilirsiniz.
Ford Fiesta B sınıfı otomobiller arasında sürüş dinamiği ve yol tutuşu konusunda ideal olanıdır.
Yapmış olduğum genelleme aslında ayda 1 kamp yapacak arkadaşların sırf bu amaç için zaruri olmamasına rağmen hafif ticari araç tercih etmemeleriyle ilgili vermiş olduğum tepkidir.
Neden hafif ticari kullanmamanız gerektiğini
(AYNI) alt yapıyı kullanan bu iki araç üzerinde değerlendirelim.
İlk önceliğimiz yol güvenliği:
1------ Sürtünme
Aerodinamik ve Sürtünme katsayılarıyla birlikte formülümüz ( Kuvvet= 1/2 x hava yoğunluğu x Hızın karesi x CDA )
Bu hesap için hava yoğunluğunu 1 olarak alacağım asla 1 olmamakla birlikte courier için bu yoğunluk çok vahim yerlere gitmektedir. Hızımızı 60 olarak alacağım.
Ford fiesta için hava kuvveti yada sürtünmesi : Kuvvet= 1/2 x 1 x (Hızın karesi 60 x 60) x CDA(0.70) = 1,260
Ford courier için hava kuvveti yada sürtünmesi : Kuvvet= 1/2 x 1 x (Hızın karesi 60 x 60) x CDA(2.984) = 5,3712
Bu iki araç arasında sürtünme katsayıları bölümleri 5,3712/1,260= 4,262 kat fark
2---- Ağırlık
60 km/saat ile hareket eden bu araçların ağırlıkları sürtünme ve savrulma ile doğrudan alakalıdır. Basit bir örnek verecek olursak 20 tonlu yüklü bir kamyon ile yüksüz bir kamyonun viraj alma becerileri arasındaki farkı hayal edebiliyorsunuzdur.
Boş ağırlıkları ile hemen hesabımızı güncelleyelim
Ford Fiesta 966 kg x 1,260 = 1217
Ford Courier 1280 kg x 5,3712 = 6875
İki aracın 60 km ile yaşayacağı burkulma kuvvetleri 6875/1217= 5,64 kat fark
Arkadaşlar aracınız ağırlaştıkça hafif ticari katlanarak çok ciddi bir kuvvete maruz kalır ki bu sürüş zevkinizi, güvenliğinizi, sağlığınızı 5,6 kattan başlayıp artarak riskli bir hale getirir. Ki yüksek hız gibi 90-100 km gibi hızlarda bir saatli bombaya çevirir.
3---- Euro NCAP gibi kurumlar araçları sınıflar ve sınıflarına göre standartları karşılayıp karşılayamadığına karar verip yıldızlar. 2018 model courier ile 2014 ilk üretim courier çarpıştırılsa 60 km ile 2014 model her zaman daha zarar görür. Yıldızlara inanıp kandırılmayın. NCAP sonuçları kesinlikle çok değerlidir, bu organizasyonu eleştirdiğimden söylemiyorum
Bir örnek vereyim:
Yukarıda gördüğünüz Renault Megane için emsal bir derecelendirme... 2008 megane 5 yıldız alırken 2014 megane 3 yıldız da kalmış bu 2014 megane ın güvensiz olduğunu göstermez. En az 2008 megane kadar dayanıklı bir araçtır ancak o yılın standartları değişmiş zorlaşmış ve güvenli olmayı başaramamıştır.
Temel mantık budur. 5 yıldız güvenlikli diye aldığınız araç 10 yıl sonra çöp olur arkadaşlar bunu unutmayın.
Konfor ve İç Mekan
Hafif ticari yol sesi alır. Konfor konusunda aynı yıl çıkan bir yol otomobiline göre her zaman daha problemlidir. Bu arabanın suçu değil bunuda unutmayın araç amacına göre şekillendirilir ve mühendisler bu amaçları en iyi şekilde karşılayan araçları uygun maaliyetlere imal etmenin peşindedir. Bir hafif ticariyi yolda çok konforlu gitmek için yapılmış bir araçla karşılaştırmak tamamen saçmalıktır. Tabi bu ihtiyaçlarda kişiden kişiye değişir.
Kişisel yorumum: Ben her ay 1-2 defa kamp yamaya giden biriyim, aracımı yük taşımak için kullanmam, şehirli ve uzun yolda tedirgin etmeyecek konforlu bir araç peşindeyim. Sadece kamplarda kullanacağım biraz yükü daha rahat taşıyabilmek için konfor ve yol için tasarlanmış otomobili-hafif ticariye tercih etmem. Amacım hafif ticari kullanan arkadaşların sahip olduğu araçları daha iyi tanımalarına yardımcı olmaktır. Buraya kadar okuduğunuz için teşekkür ederim sabrınıza