srd5330
Ana Kamp
- Mesajlar
- 86
- Tepkime Puanı
- 19
sevgili lr ci forumdaşlarım bugün yeni öğrendiğim ve çok önemli olduğunu düşündüğüm bir konuyu sizlerle paylaşmak istiyorum. Freelander lerin (2001 Öncesi) Kronik sorunlarından olduğu söylenen arazi şanzmanı arızası. Bende 2000 mod. 1.8 var. Araç dönüşlerde kasılıyor ve mekanik olarak sıkışıyor. Yaptığım araştırmalar sonucu arazi şanzmanı arızası teşhisi kondu. Bunun sebebini araştırdığımda 150000 KM civarında bu arızanın kronik olarak ortaya cıktığını öğrendim. Bir ingiliz sitesinden arazi şanzmanı teknik çizimini indirdim. Eski bir mekaniker olarak hiçbir tasarın hatası bulamadım. Daha sonra aynı siteden edindiğim bilgilere göre arazi şanzımanından arka tekerleklere hareket ileten şaft üzerinde ingilizcesi ''Viscous Coupling Unit'' (VCU) denen türkçeye viskoz kaplin olarak çevrilen parçanın ömrünün 70.000 KM azami 100.000 KM olduğunu, değiştirilmediğinde arazi şanzmanını arka difransiyeli bozduğunu ve hatta ana şanzımanı da bozduğunu öğrendim. Bu parça şu anda 1500 TL civarında. Arazi şanzımanı ise 4500 TL. Ana şanzıman ve arka diferansiyeli de hesaba katarsanız VCU aracınızı ve cüzdanınızı mahvedebilir.
Şimdi dilim döndüğünce ve anlayabildiğim kadarıyla VCU çalışma prensibini ve arızasını anlatmaya çalışayım. Frelander'de sürekli dört çeker sistemi var,ancak ön diferansiyel ile (Arazi şanzımanı içinde bulunur) arka diferansiyel arasında diğer bazı arazi araçlarında bulunan ara diferansiyel bulunmaz. Bunun anlamı ön tekerleklere ulaşan bir tur mekanik hareket arka tekerleklere de eşit oranda bir tur olarak ulaşır. Araç dönüş yaparken ön tekerleklerin dönüş çapı arka tekerleğin dönüş çapından daha büyüktür dolayısıyla dönüşte ön tekerlek daha fazla arka tekerlek daha az döner. Ancak mekanik hareket öne ve arkaya eşit ulaştığından tekerleklerde eşit dönmek istiyor. Bu da dönüşlerde mekanik zorlanma oluşturuyor. Bu zorlanma ilk etapta arka diferansiyel ve arazi şanzımanı nı zorluyor. zamanla da arızaya sebebiyet veriyor. Bunu önlemek için diğer bağzı arazi araçlarında ara diferansiyel kullanılmış. Freelander de ise viskoz kaplin aynı işi görüyor. yani ön ve arka tekerlekler arasında hareketi farklı oranlarda iletiyor ve mekanik gerilimi önlüyor. 70.000 KM de viskoz kaplinin içindeki yarı sıvı yapışkan madde özelliğini yitirmeye başlıyor ve zamanla esnekliğini yitirdiğinden hareketi birebir arka diferansiyele iletiyor.Mekanik sıkışma oluşuyor ve sonuçta arazi şanzımanı ölüyor.
Çok uzattığın için kusuruma bakmayın açıklayıcı olsun istedim. Tabi yanlış bildiğim ve aktardığım kısımlar var ise üstadlardan düzeltmelerini rica ederim. sevgi ve saygılar.
Şimdi dilim döndüğünce ve anlayabildiğim kadarıyla VCU çalışma prensibini ve arızasını anlatmaya çalışayım. Frelander'de sürekli dört çeker sistemi var,ancak ön diferansiyel ile (Arazi şanzımanı içinde bulunur) arka diferansiyel arasında diğer bazı arazi araçlarında bulunan ara diferansiyel bulunmaz. Bunun anlamı ön tekerleklere ulaşan bir tur mekanik hareket arka tekerleklere de eşit oranda bir tur olarak ulaşır. Araç dönüş yaparken ön tekerleklerin dönüş çapı arka tekerleğin dönüş çapından daha büyüktür dolayısıyla dönüşte ön tekerlek daha fazla arka tekerlek daha az döner. Ancak mekanik hareket öne ve arkaya eşit ulaştığından tekerleklerde eşit dönmek istiyor. Bu da dönüşlerde mekanik zorlanma oluşturuyor. Bu zorlanma ilk etapta arka diferansiyel ve arazi şanzımanı nı zorluyor. zamanla da arızaya sebebiyet veriyor. Bunu önlemek için diğer bağzı arazi araçlarında ara diferansiyel kullanılmış. Freelander de ise viskoz kaplin aynı işi görüyor. yani ön ve arka tekerlekler arasında hareketi farklı oranlarda iletiyor ve mekanik gerilimi önlüyor. 70.000 KM de viskoz kaplinin içindeki yarı sıvı yapışkan madde özelliğini yitirmeye başlıyor ve zamanla esnekliğini yitirdiğinden hareketi birebir arka diferansiyele iletiyor.Mekanik sıkışma oluşuyor ve sonuçta arazi şanzımanı ölüyor.
Çok uzattığın için kusuruma bakmayın açıklayıcı olsun istedim. Tabi yanlış bildiğim ve aktardığım kısımlar var ise üstadlardan düzeltmelerini rica ederim. sevgi ve saygılar.