Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan EvliyaCelebi2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 48
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 53,092
Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Mesleğimle alakası olmayan bu konuyla ilgili internetten kontrolu problemli bilgi toplasamda, sonuçta 6,500-10000€ arasındaki CR motor yenilenmelerinin tesadüfi aktörü olmayı göze alamadığımdan, üstelik kimsenin kafasını karıştırmak istememiş, birşeyler yazmayı düşünmemiş ve bu yüzden sizden birinci elden forum için bilgi rica etmişdim. Benim için edindiğim izlenimlerin yazdıklarınızla çakışması sevindirici.

PSA gurubu panelvanlarda da kullanılan (?) 2007-2009 yilları arası imal bazı Ford motorlarının (2,2L TDCI 140 HP) özellikle sorunlardan muzdarip olması, izlenimim ve sizinde ima ettiğiniz şekilde, kaideyi bozmayan istisna özelliği göstermeli. Benim spekülasyonum olarak, motor yatakları yada pistonlarının ve belki enjektör kalitesi sorunu derinleştirmiş olabilir. Çünkü daha sonraki araçlardan yeni enjektör ve motor yüzünden olsa gerek, hatırı sayılır bir şikayet yok. Bu konu üzerine aracımın forumunda 30, diğer bir forumda tam 140 sayfaya varan başlıkların insanı tedirgin etmemesi imkansız. Hatta Nugget forumunda ayni araçlardan sikayeti olmayanlar, ki sayıları ~4 misli daha fazla, kendilerine bu sefer sakinleştiriçi bir başlık dahi açtılar.
Sorunun özellikle motor ve yat sahipleri gibi karavancıları da vurmasının püf noktası, araçlarımızın uzun zaman aralığında kullanılmıyor olmasında yattığı, güvenilir kaynaklarca da söyleniyor. Avrupa için bu sorunu derinleştiren bir unsur da biodizel. Yazdığınız gibi, yosun bakterilerin mazotdaki normal 1/1000 su miktarında (biodizellerde bu durum daha da sorunlu, çünkü bakterilerin metabolizması bitki yağları ile daha da fazla beslenebilip çoğalabiliyorlar) uygun ortam buluyorlar. Bereket %100 biodizeli hiçbir karavancı kullanmasada %5 üzeri biodizele (Almanyada şu an galiba %7) bazıları süphe ile bakıyor. Burada dikkati çekilen nokta devamlı kullanıldığında bir sorun olmadığı fakat araçların birkaç haftadan fazla yatımlarında, her araçta olmamak üzere, yosun (tabii yosun değil, jel karakteri için tabir olarak kullanılıyor) oluşumuna sebep olduğu belirtiliyor.
http://goo.gl/V6grBd
http://goo.gl/gG8HjH
Bu oluşumun filtrede tamamen elimine edilememe durumu galiba söz konusu. Yosun ve içindeki suyun tahribatını yazmışsınız. Okside olabilen memelerin farklı karakterdeki püskürtmeleri, pistonlarda deliğe sonuçta çatlağa sebep verebiliyormuş.
http://goo.gl/8BA3fp
Bu yüzden filtreleri bilhassa uzun aralardan sonra zamanı gelmese bile sıklıkla değiştirmek faydalı olmalı. Artı bir etkende ısı. Yazları uzun yatan araçlarda (umarım hiçbir karavancı yapmaz ) oluşumun hızlandığı söyleniyor. Dizeldeki su miktarının kondensasyon yüzünden artmasını önlemek için aracın deposunu kış uykusundan önce sizin de belirttiğiniz gibi tam doldurmak tavsiye edilen diğer bir nokta. Avrupaya çıkanlar devamlı yolda olduklarından biodizel doldursalarda yukarıda yazılanlardan asla tedirgin olmamalı!
Aracımın uzun kış uykusundan sonra yarın bakımı var. Bu akşam tamirhanenin önünde park edip, yarın varsa depo altındaki tahliye çıkışından 5 litre mazot aldırtmayı düşünüyorum. Çünkü yosun ve su alta çökmüş olmalı. Üstelik zamanı gelmese bile, filtresini değiştirttirip, yeni yağ dolturtacağım. Belki zaten hepsi programda da vardır.

Diğer bütün bilgiler için, tekrar teşekkürler.
 

Etiketler
Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler


PSA panelvanlarda kullanıldığı yazılan motorlar açıklaması, doğru deyil....
PSA olarak adlandırılan Fiat-Citroen-Peugeot tarafından ortak kullanılan kasalarda, 2007 öncesi hepsinde ortak İveco motoru kullanılmaktaydı, 2007 yılında PSA yeni kasa diye adlandırdığımız kasaya geçerken, Fiat, İveco fabrikasını ve adını kökünden satın aldı, ve bundan böyle kendi üretimi olan Ducato serisinde İveco motorlarını montajlayacağını, citroen ve Peugeot'dan kendilerine motor bulmalarını iletti, bu markalarla olan üretimlerede bundan sonra Ford motoru takılmaya başlandı...Zaten bu motor farklarını bu güne kadar kaçırmış bir sürü insan var, bu motor farkları sorusunu sorup duruyorlar, doğrusunu yazalımda hem insanların kafası karışmasın hemde vermek istediğiniz bilgiler yerine otursun...
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sadece genel bilgi verebilecegim cunku hangi aracta hangi motor kullaniliyor bilmiyorum. Bosch genelde otomotiv ve ağır hizmet tipi iki farkli CR üretiyor. Agir hizmet tipleri daha pahalı ama daha korumali. Diger ureticiler de benzer.Yatak ve pistonlarin sorun olacagini dusunmuyorum ama bahsettiginiz serilerde daha kotu filtreleme yapılmış olabilir veya kronik bir yakit hassasiyet sorunu olabilir. Belki su ayiracli filtre kullanılmamıstir. Şu anda mazot pompa öncesi değiştirilmeyen su ayıracı ve öncesinde yakıt filtresi koyma gibi korumalar yapılıyor. Resimde gorulen catlak ilginc. Korozyon emaresi, de hararet emaresi de görülmüyor ama biliyosunuz bir damla su isininca bomba gibi patlayabilir. Ben su yuzunden bozulan meme cok gordum ama catlayan piston görmedim. Su memeyi bozduktan sonra buharlaşıp egzozla atılır çünkü. Yarin eski ustalara sorarim yine de onlar görmüş mu diye. Belki de uzun süre yatan araçta yogunlaşmadan dolayı bir damla su biriktiyse ve ilk marşta bomba gibi patladıysa o ayrı konu. Sizin de aracınız tehlike sınıfında ise mevcut yakit filtresinin su ayiracli olup olmadigini kontrol edebilirsiniz. Hemen hemen her filtrenin su ayıraçlı aynı marka muadili var.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Basimiza gelen bir olayi anlatıyim. Bir ara cok indirim yapan bi petrol sirketi vardi. Ondan mazot aldik. Cok akıllıyiz ya mazotu aractan boşalttik bir daha depoyu doldurduk. 1 ay sonra filan ayni araca beklettigimiz mazota hic bakmadan koyduk. Sonuc su dan arizalanan mazot pompasi oldu. Bir hafta icinde kullanilan ayni mazot zarar vermedi ama bekliyeni yapti. Bu arada su dan arizalanan pompa ve enjektör hemen belli olur.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Umarım çekindiğimi söylediğim şey başıma gelmez. Asıl konu hangi araçta hangi motor kullanıldığından ziyade, bütün CR li araçların toplam sistem olarak ayrılık gösterdiğine dikkati çekmek ve dolayısı ile gerekli özeni göstermenin zorunlu olduğu idi. Bu meyalde heyecana gerek olmamalı.

Dün aracımın bakımını yapan usta su filtresinin daha kalmasını ama yağın erken bile olsa değiştirilmesi taraftarı olduğunu belirtti. Ayrıca benimde uzun yatan aracım için düşündüğüm gibi sezon başı vakti gelmese bile bakımı tavsiye edip, depoya dizel sistem koruyucu bir katkı maddesi ilave etti.
http://goo.gl/X6iYJN
Aslında hiçbir katkı maddesi taraftarı olmasamda, bildikleri vardır diye bu resmi tavsiyelere uydum. Mazot su filtresini ise yollarda arada sırada kontrol etmeyi düşünüyorum. Depo altında düşündüğüm tahliye vidası yokmuş. :-\

"CR" ile Microsoft'un "Windows" programı arasında benzerlik olmalı ?
En azından versiyon sayılarına bakılırsa, ikiside "Kervan yolda düzülür" felsefesi ile piyasaya sürüldüler galiba ?
Ama ikisininde faydalarını inkar etmek haksızlık olur.
 



Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Şöyle söylüyüm Mesut Bey, bir önceki motorlarda mazot pompası basıncı 100-200 bar arasındaydı.Şimdi CR lı motorlarda 2000 barlardan bahsediyoruz. Bir de artık temiz hava emilmiyor, egzoz gazının bir kısmı temiz hava ile birleştirilerek emiliyor .(EGR li motorlarda) Temiz yakıt ve önerilen yağ kullanıldıkça CR li motorlar yine bir şekilde kendini koruyor ama asıl zayıf noktalar egzoza takılan DOC, DPF gibi ek parçalar. Hangi araçlarda var - yok bilmiyorum ama yenilerde kullanılmaya başlamış veya başlanacaktır. Çiftciye traktöründeki parçacık filtren bozulmuş, 3000 Euro ver dediğinizde adamcağız bu filtre üzerine delikler açarak eskisini kullanmaya devam ediyor. Bizde TUV'e karşı yine bir şey bulur halkımız ama asıl sizin orda işiniz zor
Bu arada bizim buralarda nedense pek oksijen vebası görülmemiş. Belki de bio dizel kullananlarda bu problem daha çok olmuştur. Bizde bio dizel pek yaygınlaşmadı. Ya da aracını o kadar uzun bekleten pek yoktur. Etrafımdaki ustalara sordum, öyle su nedenile ile üstten çatlak piston da görülmemiş. Dediğiz gibi CR motorlarda yakıt, dolayısıyla filtreleme, toza karşı önlem (soket çokluğu nedeni ile) bir de düşük yük tehlikeli . Araçlarda düşük yük pek problem olmaz ne de olsa arada bir yokuş çıkar karşımıza.
Benim söylemim is farklı, motorların üretim tarihi yenileştikçe hassaslaşıyorlar, bakımı ve kullanımı zorlaşıyor, fiyatı artıyor ama güvenirliliği, uzun ömürlülüğü azalıyor. Pancar motor vardır mesela, gerçi kapandı ama 1950 lilerin Alman teknolojisi ile üretilen motorlar. Balıkçılar denize düşürürlerdi, bir iki temizlik sonrası tekrar çalıştırırlardı. O sağlamlık artık kalmadı.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Bu sene içim rahat, çünkü çoğunlukla Türkiyedeyiz.
Güvenilir istasyonlardan (?) mazot alıp, arada da mazot-su filtresini kontrol ettikten sonra, benim yollarda yapabileceklerim bitiyor. Tabii sürüş karakteri de uygun olmalı.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler


bu kadar güzel bilgileri paylaştığınız için size çok teşekkür ederim.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

2001 model 2800cc TDİ kapalı kasa kamyonet (N1) FİAT DUCATO (13.5m3 yüksek tavan)aracım var.Hususi olarak kullanıyorum şu an 230.000km de
Eski sistem Bosh marka klasik enjektör pompası var. Turbo ve intercoler sistemi de var.Turbosu hava basıncı belli bir değere düşünce yani dağlara tırmanınca açılıyor.Deniz seviyesinde aşırı gaza başmadıkça Türbo açılmıyor.
Kullanım kitabında max torkun yani en hesaplı veya randımanlı yakıt tüketiminin 1700 devir dakikalarda olduğunu yazılmış.
Benim arabanın içi boş yani minimum agırlığından bile hafif.Şimdi:
Düz yolda 5.viteste 1700 devir ile giderken araba 80 km/saat hız yapıyor ki bu bana caddelerde izin verilen en fazla hız,bundan dolayı bu devrin üstüne cıkmıyorum.Bu rejimle şehirler arası yolda 1 litre yakıtla ortalama 15-16km gidebiliyorum,şehir içinde dur kak gibi yakıt tüketici sebeblerden dolayı mesafe 10-11 km ye iniyor.
Gelelim yakıt konusuna.Son 25-30 bin kilometredir MAZOT-BİTKİSEL YAĞ karışımı kullanıyorum.Yazın 30 litre ayciçek veya kanola yagına 20 litre mazot karıştırıyorum buna yarım litre GAZYAGI da ilave ediyorum kışın oranı yarı yarıya yapıyorum.(HİÇ BİR ŞEKİLDE BİO MAZOT DEĞİL.)
Arabamın çalışmasında çekişinde yakıt tüketiminde hiç bir olumsuzluk olmamıştır.Halen 30 binden daha evvel taktığım yakıt filitresini kullanıyorum.Uzun göl üstündeki Sultan murat yaylasına tüy gibi çıkıyorum,Aygır gölüne sanki düz yolda gider gibi çıktım.(yani yukarı çıkınca Türbo açıldı ) yağ+mazot karışımı en ufak huysuzluk etmedi.
Ben bu araç ile karımla beraber her yere gidiyorum.İçinde yer yatağında yatıyoruz,kapı yanında piknik tüpünde pişirdiğimiz yemekleri arabanın içinde yer sofrasında bağdaş kurup oturup yiyiyoruz.Yola çıktığım zaman en kısa seyahatımız 5000km oluyor,Gürcistana girince 7000-10000km oluyor.Bakalım Ekim ayında balkan turu yapacagız ne kadar km olacak.Böyle uzun
araç sürüşlerde elbette önümüze yokuşlar da geliyor.Gezmemizin amacı bir noktaya varmak değilde geçtiğimiz yerlerin kendi güzelliğine varmak olduğundan hiç bir acelemiz olmuyor,yokuşun altına gelince motoru 1700 devirden 1800 devre çıkarıp yokuşa en sağ şeritten tırmanmaya başlıyorum,şayet yokuş dikleşir araba çekmem derse katiyen gaza fazladan basmıyorum,vites küçültüyorum,gerekirse bir daha düşürüyorum ama asla 1700-1800 devri geçmiyorum,arabanın hızı düşüyor ama yakıt tüketimi fazlalaşmıyor,ayrıca manzarayı daha çok seyredebiliyoruz.
İşte ben aracımı bu mantıkla kullanıyorum,hiç bir sıkıntım olmuyor.Ha motor henüz fabrika çıkışlı.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sorum konuyu bilenlere,

Diyorlar ki; depoda ki mazotta su olma ihtimaline ve bu suyun araca zarar verme ihtimaline karşı 1 depo mazot için 1 litre motor yağı depoya ilave edin. Bu yağ kaliteli 20/50 olabilir diyorlar. Bu yağ gerçekten faydalı olurmu yoksa gereksiz mi? Ya da zararı olur mu?
 



Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Su icin faydası ne olabilirki? Yag suyun ustune çıkar. . su dibe iner. Yag konur depoya ama su icin değil. .Gazyagi filan eklendiyse kisin , karisim mazot pompasina zarar vermesin diye. Su icin cozumlerden biri depo altina musluk koymak ama araçlarda olur mu bilmem. He he birde yağ cok konursa motor ucar gider ..Artik 5bin..7 bin devir. .%5 Oran maksimum.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

İster benzinli,ister mazot yakıtlı olsun,depodaki oluşan suyu yok etmenin bir yoluda yakıta katkı koymaktır. Kkatılan katkının hem suyu içine alıp,katkı ile yanıp gitmesi,hemde katkının yakıtın özelliklerini bozmaması özellikleri aranır.Bu şartları sağlayan katkı ise her yerde kolayca bulabilecegimiz -METİL ALKOL- dür.Bir depo dolusu yakıta (60-80 litre ) yarım litre kadar yüksek dereceli metil alkol depodaki suyu içine emer yakıtla beraber yanarak suyu depodan uzaklaştırır.
Metil alkol mazotta yanmayıı kolaylaştırır,benzinde oktanını düşürür bu sebeble bir seferde fazla miktarda kullanılmamalıdır.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sanirim pislik ve atiga karsi mazotu ceyrek deponun altina dusurmemekde fayda var. Bizler piskolojik olarak bitene kadar bekleme egilimindeyiz ama benzin azaldikca uzerini tamamlamak ile bitince full depo doldurmak arasinda aslinda bir fark yok. Sonucta gittiginiz ayni kilometre. Bu yuzden depoyu olabildigince dolu tutmakda yarar var.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler


Aycicek yagi-mazot karisimi kullanmanizin maddi bir avantaji oluyor mu? 10 litrelik aycicek yagi zaten 40-45 lira benim bildigim. Yani litresi neredeyse mazotla ayni yada cok az ucuz.
 

Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Şu an KOLZA yağını litresi 2.99 liradan alıyorum. Yağ mazot karışımında yaptığım km azalmıyor.
Mazot 4.40 tl civarında satılıyor,litrede yaklaşık 1.5 lira fark var.Depom 80 litrelik hava sıcak olduğundan 50 litre yağ 30 litre mazot kullanıyorum.Yani bir depoda 50X1.5=75 lira karım oluyor.Eh akmasada damlıyor işte.
Ayciçek yağıda duruma göre 3.20 ile 3.60 arasında değişiyor.
Saygılar
 



Ynt: Dizel Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler



Depoda biriken su dipte kalacağından ilk emilecekler arasındadır, mazot filitreni altı musluklu modelden seçersen arada
musluğu açıp pet şişeye bir miktar doldurup yakıtında su olup olmadığını kontrol etmiş olursun.
T4 lerde 2500 cc motorlarda 4 enjektör 1 elektronik enjektör kullanılmış,pompa olmadığından zararı olmasada elektronik
enjektörde nelere sebep olur bilmiyorum.
T4 lerde musluklu filitre yetkili servisler dahil heryerde bulunuyor.

Selamlar