4x4 Araçlarda Patinaj

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan EKM Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 8
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 10,764

EKM

Yeni Üye
Mesajlar
6
Tepkime Puanı
0
Arkadaşlar, herkeze iyi calismalar, keyif dolu maceralar diliyorum. Siteye üyeyim. Ve o kadar cok bilgi paylasimi var'ki, insanin basi donuyor. Ama bir o kadar'da makul ve mantikli insanlar var. Kafa karismiyor yani. Benim bi sorum olacak.

Sorum kisa ve araclarin teknik ozelligi, çeker sistemleri ve güç dagilimi ile ilgili. Söyle;

"Hangi marka ve modeldeki araclarda, tekerleklerden herhangi biri, patinaja kalktigi zaman, arac (dif veya sanzimanin özelligimidir bilmiyorum...) bu patinaja kalkan tekerlekte ki gucu kesip, gucu tutunan tekerleklere aktariyor? (Ornegin SUBARU) İcinizden "al bi subaru, yürü git" diyebilirsiniz. Ama pek gonlum el vermiyor. Sizlerden ricam, bahsi gecen konu hakkinda hangi marka / markalarin modellerinde bu çekis sistemi vardir? Umarim sorumu, derdimi anlatabilmisimdir. Simdiden tesekkür ediyor, calismalarinizdaki basarilarin devamini diliyorum.
 

Ynt: 4x4 Araçlarda Patinaj

Yeni teknoloji 4x4 araçların neredeyse tümünde bahsettiğiniz çekiş kontrol sistemi var. yani bir teker fazla tur attığında ona giden gücü keserek sabit tekere güç aktaran sistemler. (bunların videolarını video sitelerinde bulabilirsiniz)

Onun haricinde araçlara sonradan takılan kilit sistemleri de aynı işi görüyor. arb / detroit gibi kilit sistemleri patinajı engelleyerek sabit tekere güç aktarıyorlar. ben defender ımda arka detroit kilit kullanıyorum. sürekli kilitli sistem bir teker boşa çıkınca kilit açıp onu sabitliyor. orta kilit aktif edildiğinde ise arka iki teker eşit turda dönüyor.

arb gibi kompresörle çalışan havalı sistemler de istenildiği zaman devreye alınarak çalışan sistemler.

Aklıma gelenler bunlar.

Saygılar

Derya
 

Ynt: 4x4 Araçlarda Patinaj

Bahsettiğiniz araçlar AWD olarak adlandırılıyor, bu kategorideki araçları araştırabilirsiniz.
 

Ynt: 4x4 Araçlarda Patinaj

dturan' Alıntı:
Yeni teknoloji 4x4 araçların neredeyse tümünde bahsettiğiniz çekiş kontrol sistemi var. yani bir teker fazla tur attığında ona giden gücü keserek sabit tekere güç aktaran sistemler. (bunların videolarını video sitelerinde bulabilirsiniz)

Onun haricinde araçlara sonradan takılan kilit sistemleri de aynı işi görüyor. arb / detroit gibi kilit sistemleri patinajı engelleyerek sabit tekere güç aktarıyorlar. ben defender ımda arka detroit kilit kullanıyorum. sürekli kilitli sistem bir teker boşa çıkınca kilit açıp onu sabitliyor. orta kilit aktif edildiğinde ise arka iki teker eşit turda dönüyor.

arb gibi kompresörle çalışan havalı sistemler de istenildiği zaman devreye alınarak çalışan sistemler.

Aklıma gelenler bunlar.

Saygılar

Derya

Çok tesekkür ederim. Yeni teknoloji konusunda haklisiniz. Ama butce ve araci daga, bayira sürecegimizi düsünecek olursak alacagim arac en azindan 20 yasinda falan olacak. Hal böyleyken, bahsi gecen teknolojik ozelligin olmasi zor gibi. Yaniliyor olabilirim. Cunkü bahsettiginiz vidoelarida izledim. Yine yanlis animsamiyorsam Land Criser olmaliydi. Bu arac, konustugumuz ozelligi tasıyordu. Tum arkadaşlarin degerli fikir ve bilgilerini bekliyorum.
 

Ynt: 4x4 Araçlarda Patinaj

güngör' Alıntı:
Bahsettiğiniz araçlar AWD olarak adlandırılıyor, bu kategorideki araçları araştırabilirsiniz.

Tesekkürler Levent bey. Bildigim kadariyla AWD (sürekli çeker) sistemi sadece SUBARU'da var. Yillarini 4 çeker sistemine adamis Land Rover bile, patinaja kalktigi zaman, geri vites yapmak zorunda kaliyor.
 



Ynt: 4x4 Araçlarda Patinaj

dturan' Alıntı:
Yeni teknoloji 4x4 araçların neredeyse tümünde bahsettiğiniz çekiş kontrol sistemi var. yani bir teker fazla tur attığında ona giden gücü keserek sabit tekere güç aktaran sistemler. (bunların videolarını video sitelerinde bulabilirsiniz)

Onun haricinde araçlara sonradan takılan kilit sistemleri de aynı işi görüyor. arb / detroit gibi kilit sistemleri patinajı engelleyerek sabit tekere güç aktarıyorlar. ben defender ımda arka detroit kilit kullanıyorum. sürekli kilitli sistem bir teker boşa çıkınca kilit açıp onu sabitliyor. orta kilit aktif edildiğinde ise arka iki teker eşit turda dönüyor.

Benim aracımda (Isuzu D-Max 2013) çekiş kontrol bir aks üzerindeki tekerleklerden biri patinaj yapmaya başladığı anda devreye giren bir sistem. Ancak sizin bahsettiğiniz gibi tekerleğe giden gücü kesmiyor, patinaj yapana fren uyguluyor. Sizin yazdığınız gibi giden gücü açık diferansiyelli araçlarda nasıl kesebilir bilemiyorum.

Kilitli diferansiyeller patinajı engellemek değil de aynı aks üzerindeki tekerleklerin hareketini birbirine kilitlemiyor mu? İki tekerlek birden kar/buz/çamur gibi bir zeminde patinaj yapabilir gene de. Patinajı tamamen engelleyen (ya da milisaniyelik patinaj sonrası engelleyen) çekiş kontrol sistemleri değil mi?

Transfer kutusundaki kilit (orta kilit) çalıştığında ön ve arka aksları eşitlemiyor mu, arka iki yerine?

EKM:
Subaru'nun başarılı bir çekiş kontrol sistemi var doğrudur; ancak günümüz SUV'larının büyük bir çoğunluğunda bir çeşit çekiş kontrol sistemi mevcuttur. Offroad yapmadığınız sürece, arazide bu çekiş kontrol sistemlerinin hepsi idare eder. Bazısı daha iyi, bazısı daha kötüdür, ama hepsi koşullar ekstrem hale gelmezse gider.

Top Gear'da BMW X6'nın çekiş kontrol sistemi üzerine bir video vardı, ne kadar başarısız olduğunu gösteren. Subaru'nun da ne kadar başarılı olduğunu gösteren bir ton video var web'de. Ama bu iki aracın da çekiş kontrol sistemleri offroad için değil, asfalt için.

Land Rover'ın çekiş kontrol sistemi ise arazi için. Subaru ile karşılaştırmamak lazım.

Gezenbilir'in TEKNİK isimli bölümünde çeşitli tahrik sistemleri ile detaylı bilgi bulabilirsiniz.
 

theFaceFistingCyborg' Alıntı:
Benim aracımda (Isuzu D-Max 2013) çekiş kontrol bir aks üzerindeki tekerleklerden biri patinaj yapmaya başladığı anda devreye giren bir sistem. Ancak sizin bahsettiğiniz gibi tekerleğe giden gücü kesmiyor, patinaj yapana fren uyguluyor. Sizin yazdığınız gibi giden gücü açık diferansiyelli araçlarda nasıl kesebilir bilemiyorum.

Transfer kutusundaki kilit (orta kilit) çalıştığında ön ve arka aksları eşitlemiyor mu, arka iki yerine?

Söylediğinizde haklısınız benimki anlatım hatası. Gücü kesmekten kastım frenlemekdi. Ama yeni sistemler bunu nasıl kontrol ediyor bilmiyorum. Çünkü bir teker yükte dönmeye çalışınca yük aks ve dif. Binecek ya aks kesecek yada dişli sıyıracak.

Defender da orta kilit açık dahi olsa hendek geçişi gibi yerde bir teker boşa çıkarsa araç patinaja düşer. Benim kullandığım tip kilitte bir teker boşta olsa bile arka tekerler eşit dönecektir. Ama kanal gibi bir yerde araç oturmuşsa kilitte ile yaramaz. 4 teker de boşa döner. Aynı şey buzda da geçerli tabi. İlk şart uygun lastik tabiki.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ynt: 4x4 Araçlarda Patinaj

Bu araçların hepsi değişiktir, araç bazında işin aslını öğrenmeniz lazım, adresi http://www.awdwiki.com/en/home/ (ingilizce)
 

Ynt: 4x4 Araçlarda Patinaj

Merhaba sayın EKM nikli arkadaşımız.
Yeni nesil suv yada asfalt araçlarında 4matic,4motion,AWD gibi isimlerle kastedilen hissiyatlı dört çeker sistemidir.
Yani sizin sorunuzdaki patinaja düşen tekeri hissettiğinde gücü diğerlerine aktaran sistem oluyor.
Bunu patinaj yapanı frenleyerek yapan da var,durana güç uygulayarak yapan da var.

Arazi araçlarında ayrıca arazi şanzımanı olanlar da var,tek şanzımanla bir çok işi beceren araçlar da var.
Burada sizin aracınızdan ne beklediğiniz ve aracınızla ne tür kullanım yapacağınıza göre karar vermeniz gerek.

Duster,X Trail,Terios gibi araçlar normalde önden çekerken elektrikli tahrik edilen bir sistemle arka dingili devreye sokar.
Böylelikle dört çeker hale gelir.Pajero,Terrano,Suzuki gibi araçlarda yavru şanzıman denilen arazi şanzımanı vardır.
Normalde arkadan itişliyken ikinci bir vites kolu vasıtasıyla ön tekerler otomatik veya manuel olarak devreye alınır.
Bazılarında yavru şanzımanı düğme vasıtasıyla elektrikle tahrik eden sistemler de vardır.
O zaman da bu araçlar dört çeker moduna girer.Niva,Cherokee (geneli),Defender gibi araçlar sürekli dört çekerdir.
Bu araçlarda da yine arazi şanzımanı vasıtasıyla ağır devir ve ön arka dağılımını şanzımandan eşitleme kilitleri vardır.

Diferansiyel kilitleri ise bambaşka bir konudur.Doksanlı yılların bir çok Japon menşeili dört çeker aracında LSD vardır.
LSD genelde arkadan itişli iki çeker kamyonetlerde bile takılıdır.Nedir,boşa dönen tekerleği hissedince frenleyen bir sistemdir.
Kampana balata yerine diferansiyelin içindeki çeşitli plakala ve yaylar vasıtasıyla boşa dönen aks dişlisini frenleme işidir.

Birde arkadaşların bahsettiği havalı veya elektrikli çalışan "tam %100" diferansiyel kilit sistemleri vardır.
Bu sistemde siz,arazide sıkıntıya düşülen yerde kompresörü çalıştırır ister ön,ister arka kilidi devreye alırsınız.
Elektriklilerde de düğmeye basar,diferansiyeldeki kilit dişlisine bir komut verir,aksların eşit dönmesini sağlarsınız.
Burada bu sistemle işiniz bittiğinde hemen kapatmanız önemlidir.Unutup sert manevralar yaparsanız dişlileri kırarsınız.
Yine unutup asfalta çıkar azıcık bile sürat yaparsanız ilk virajda dişli kırma ihtimaliniz vardır.

Tamamen mekanik ve usta işi olan çift elfreni de uygulanan sistemlerden biridir.Ucuzdur,başarılıdır,biraz maharet ister.
Dışarıdan bakan bir ikinci kişinin yardımı ile başarısı çok fazla artırılabilir.Alternatif bir çözümdür.
Patinaja düşen tekere giden elfrenini çekersiniz.Böylelikle diğer tekere güç gitmeye çalışır,sınırı bilmek önemlidir.

Bu sistemlerin hepsinin kullanımı,arazide sizin ne yaptığınız yada nerelere gitmek istediğiniz ile alakalıdır.
Yerden biraz yükselmek,alt koruma,iyi bir lastik,belki bir yedek takım yapmak,bir de vinç taktırmak yeter.
Gerisi sizin pilotaj becerinize,bilgi ve tecrübe birikiminize kalıyor.Halat,strap,kilit,çizme,kürek bulundurun.

Mümkünse araziye tek başınıza gitmeyin.Giderseniz yakınlarınızın haberi olsun.Bazı yerlerde telefonlar çekmiyor.
Yazın ceketinizi,kışın ekmeğinizi,her mevsim suyunuzu yanınızdan eksik etmeyin.Yağı suyu sık sık kontrol edin.
Sonrasında gezmek,bir kaç araçlık guruplarla olmak her zaman keyiflidir.İyi seyahatler.
Şahsi bilgi ve tecrübelerimden bazılarıdır,faydalı olmasını umarım.
 

SON KONULAR - FORUM

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,903
Mesajlar
1,525,310
Kayıtlı Üye Sayımız
166,703
Kaydolan Son Üyemiz
Topwebpartners1

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst