SEVAL
www.sevalduban.com
Dünyanın en eski okyanus yarışı olarak bilinen Transpac, 29 Haziran’da start alacak.
İlki 1906 yılında düzenlenen 2 bin 250 mil mesafeli bu okyanus yarışı klasiği, Los Angeles’ta başlıyor ve Hawai’de sona eriyor. Ekipler arkadan esen rüzgarı ve okyanus dalgalarını kullanarak oldukça keyifli bir rota izliyor. Rota bizim “Aşağı Yarış”ı andırıyor.
Kuzey Amerika’nın bizim “Güney Yarışı” ya da “Aşağı Yarış” dediğimiz Deniz Kuvvetleri Kupası’nı çağrıştıran Transpac, ABD’li yelken severler arasında oldukça önemli bir yere sahip.
[attachment=1][attachment=2]
“FIRST FINISH” İÇİN KESELER AÇILIYOR
Bu yarışta “İlk bitiren” yat olmak (line honour) için patronlar keselerinin ağzını açmaktan çekinmiyorlar. Sadece bu yarış için yapılan özel tasarımlar ve tekneler var. Hatta IOR’un altın dönemini yaşadığı günlerde pupada olağanüstü hızlara ulaşan ULDB (ultra light displacement boat) konsepti yine bu yarış yüzünden Roy Disney’in çabalarıyla doğmuştu.
Bu tekneler düz kıç hatları, hafif konstrüksiyonları ve devasa yelkenleriyle sürekli “planing” yaparak orsa giden, derin karinalı eski tarz teknelerin “pabuçlarının dama atılmasını” sağlamıştı.
“EN HIZLI” TEKNELER BU YARIŞTA DOĞDU
Transpac yarışlarından doğan diğer bir tekne ise Santa Cruz. Bill Lee yönetimindeki Santa Cruz, Transpac’ı kazanmak için en hafif ve hızlı tekneleri üretiyordu. Bugün bile filoda birçok Santa Cruz yarışı kazanmak için şansını deneyecek.
29 Haziran günü startı verilecek yarış için şu ana kadar kesinleşmiş 51 kayıt bulunuyor. Yarışanlar arasında ise dünyanın en tanınmış yelkencileri ve tekneleri yer alıyor. Katılması kesinleşenler arasında en önemlisi kuşkusuz yarışın rekorunu kırmak için start hattında yerini alacak olan Neville Crichton’un Alfa Romeo'su.
[attachment=3][attachment=4]
TP52’LERE ADINI VERDİ
Yine bu yarış için yaratılan ve dünyanın en rekabetçi sınıfı olan TP (Transpac) 52’ler de start hattında yerini alacaklar. John Kilroy’un Nelson Marek modifiyeli Samba PaTi’si, Ernie Pennel’in Cazador’u, Valkyrie ve Paul Cayard’lı Flash birbirleriyle sıkı bir rekabet içinde olacak TP52’ler.
Yarışın gediklisi Roy Disney ise bu kez rekor kırmak için değil, düzeltilmiş zamanda en iyi dereceyi yapmak için eski arkadaşlarıyla beraber nostaljik Santa Cruz 70 Pyewacket’te olacak.
Geçtiğimiz günlerde Transpac için tasarlanarak üretilip Yeni Zelanda’da suya inen ve buradan da duyurduğumuz 70ft.’lik Davidson tasarımı Pendragon 6, Alan Andrews 80 Magnitude filonun en süratli teknelerinden olacaklar.
Filoda hatırı sayılır sayıda 70ft.’ten 50ft.’e kadar Santa Cruz bulunuyor.
İKİ PARA BABASININ “1 DOLARLIK” İDDİASI
Bu arada yarışla ilgili diğer bir anekdot ise Dave Ullman (Ullman yelkenlerinin sahibi, olimpik ve AC dümencisi) ile ünlü işadamı ve yelkenci Philippe Kahn arasındaki iddia.
İlk olarak geçen yıl yapılan bu “1 dolarlık” bahsin konusu Open 50 teknesiyle 2 kişi yarışan Philippe Kahn’ın mı, yoksa Ullman’ın yarıştığı Santa Cruz 70’in mi önce bitireceği idi.
DİKKAT ÇEKEN TEKNELER
Bu iddiayı “iki kişilik ekip rekoru”nu kırarak Open 50’siyle SC70’i geçen Kahn kazandı. Bu yıl rakiplerin yine iddiaya tutuşup tutuşmayacağı merakla bekleniyor. Ancak Kahn’ın “her ihtimale karşılık” teknesinin direğini 8 ft. uzatıp, daha derin bir salma ile daha uzun bir baston takması dikkatlerden kaçmıyor.
Filodaki diğer gözümüze çarpan tekneler ise boylarına göre pupada çok süratli olan Reichel Pugh 45 Criminal Mischief. Ayrıca yazılarımızı okuyanların hatırlayacağı 65ft.’lik ihtiyar delikanlı Ragtime ve Reichel Pugh 78 Akela.
Oldukça güzel bir rotada keyifli bir yarış olan Transpac2009’un 14 Temmuz'da Hawai’de sona ermesi bekleniyor.
Yarışla ilgili yeni haberleri aktarmaya devam edeceğiz.
Turksail
İlki 1906 yılında düzenlenen 2 bin 250 mil mesafeli bu okyanus yarışı klasiği, Los Angeles’ta başlıyor ve Hawai’de sona eriyor. Ekipler arkadan esen rüzgarı ve okyanus dalgalarını kullanarak oldukça keyifli bir rota izliyor. Rota bizim “Aşağı Yarış”ı andırıyor.
Kuzey Amerika’nın bizim “Güney Yarışı” ya da “Aşağı Yarış” dediğimiz Deniz Kuvvetleri Kupası’nı çağrıştıran Transpac, ABD’li yelken severler arasında oldukça önemli bir yere sahip.
[attachment=1][attachment=2]
“FIRST FINISH” İÇİN KESELER AÇILIYOR
Bu yarışta “İlk bitiren” yat olmak (line honour) için patronlar keselerinin ağzını açmaktan çekinmiyorlar. Sadece bu yarış için yapılan özel tasarımlar ve tekneler var. Hatta IOR’un altın dönemini yaşadığı günlerde pupada olağanüstü hızlara ulaşan ULDB (ultra light displacement boat) konsepti yine bu yarış yüzünden Roy Disney’in çabalarıyla doğmuştu.
Bu tekneler düz kıç hatları, hafif konstrüksiyonları ve devasa yelkenleriyle sürekli “planing” yaparak orsa giden, derin karinalı eski tarz teknelerin “pabuçlarının dama atılmasını” sağlamıştı.
“EN HIZLI” TEKNELER BU YARIŞTA DOĞDU
Transpac yarışlarından doğan diğer bir tekne ise Santa Cruz. Bill Lee yönetimindeki Santa Cruz, Transpac’ı kazanmak için en hafif ve hızlı tekneleri üretiyordu. Bugün bile filoda birçok Santa Cruz yarışı kazanmak için şansını deneyecek.
29 Haziran günü startı verilecek yarış için şu ana kadar kesinleşmiş 51 kayıt bulunuyor. Yarışanlar arasında ise dünyanın en tanınmış yelkencileri ve tekneleri yer alıyor. Katılması kesinleşenler arasında en önemlisi kuşkusuz yarışın rekorunu kırmak için start hattında yerini alacak olan Neville Crichton’un Alfa Romeo'su.
[attachment=3][attachment=4]
TP52’LERE ADINI VERDİ
Yine bu yarış için yaratılan ve dünyanın en rekabetçi sınıfı olan TP (Transpac) 52’ler de start hattında yerini alacaklar. John Kilroy’un Nelson Marek modifiyeli Samba PaTi’si, Ernie Pennel’in Cazador’u, Valkyrie ve Paul Cayard’lı Flash birbirleriyle sıkı bir rekabet içinde olacak TP52’ler.
Yarışın gediklisi Roy Disney ise bu kez rekor kırmak için değil, düzeltilmiş zamanda en iyi dereceyi yapmak için eski arkadaşlarıyla beraber nostaljik Santa Cruz 70 Pyewacket’te olacak.
Geçtiğimiz günlerde Transpac için tasarlanarak üretilip Yeni Zelanda’da suya inen ve buradan da duyurduğumuz 70ft.’lik Davidson tasarımı Pendragon 6, Alan Andrews 80 Magnitude filonun en süratli teknelerinden olacaklar.
Filoda hatırı sayılır sayıda 70ft.’ten 50ft.’e kadar Santa Cruz bulunuyor.
İKİ PARA BABASININ “1 DOLARLIK” İDDİASI
Bu arada yarışla ilgili diğer bir anekdot ise Dave Ullman (Ullman yelkenlerinin sahibi, olimpik ve AC dümencisi) ile ünlü işadamı ve yelkenci Philippe Kahn arasındaki iddia.
İlk olarak geçen yıl yapılan bu “1 dolarlık” bahsin konusu Open 50 teknesiyle 2 kişi yarışan Philippe Kahn’ın mı, yoksa Ullman’ın yarıştığı Santa Cruz 70’in mi önce bitireceği idi.
DİKKAT ÇEKEN TEKNELER
Bu iddiayı “iki kişilik ekip rekoru”nu kırarak Open 50’siyle SC70’i geçen Kahn kazandı. Bu yıl rakiplerin yine iddiaya tutuşup tutuşmayacağı merakla bekleniyor. Ancak Kahn’ın “her ihtimale karşılık” teknesinin direğini 8 ft. uzatıp, daha derin bir salma ile daha uzun bir baston takması dikkatlerden kaçmıyor.
Filodaki diğer gözümüze çarpan tekneler ise boylarına göre pupada çok süratli olan Reichel Pugh 45 Criminal Mischief. Ayrıca yazılarımızı okuyanların hatırlayacağı 65ft.’lik ihtiyar delikanlı Ragtime ve Reichel Pugh 78 Akela.
Oldukça güzel bir rotada keyifli bir yarış olan Transpac2009’un 14 Temmuz'da Hawai’de sona ermesi bekleniyor.
Yarışla ilgili yeni haberleri aktarmaya devam edeceğiz.
Turksail